Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

+6
Sint Jan
cornelis
Bissezeele
guldensporen
brabander
piewantn
10 plaatsers

Pagina 3 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di sep 22, 2015 5:58 am

Mijn aandacht werd getrokken door een mooi bebloemd huis in het dorp.
De vriendelijke bewoners zijn Vlaamssprekend.

Opname 19 september 2015


Laatst aangepast door cornelis op wo sep 23, 2015 6:26 pm; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Sint Jan di sep 22, 2015 9:06 am

Mooi zo: Ook Paardekooper waardeerde het Frans-Vlaams, het oudste Nederlandse dialect. Ook dialectwoorden zijn een stuk taalschat dat niet verloren mag gaan. Belangrijk voor de linguistiek van het Nederlands.
Leve het dialect, maar je mag het niet vermengen met de standaardtaal.

Sint Jan

Aantal berichten : 54
Registration date : 04-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do sep 24, 2015 6:12 am

Bij een bezoek aan de kerk in een dorp in Frans Vlaanderen hebben we deze man ontmoet.
"Klap je gy vlaemsch ?", is mijn gewone aanloop tot een gesprek.
Enigszins lachende over deze, naar zijn mening geheel overtollige vraag antwoord hij :
'Bè-ja-'k, m'nèère ! zou 'k moa geé vlaemsch kenne, en 't is me moedertaele"

Steeds weer opnieuw zijn we verbaasd hoe sommige Frans-Vlamingen hun moedertaal nog zo vlot spreken.

Opname 19 september 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma sep 28, 2015 9:32 am

...hebt gij nog een Vlaamse haard gezien met vuur onder de asse ?
Een franse Jacobijn die de ashoop zou zien, zou denken, daar is geen vuur meer in die haard ! ...maar dat die Jacobijn eens zijn vinger in de ashoop steekt !!!!
Zo is het ook met de 'Vlaemsche taele' in Vrankrijk.

Opname 26 september 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis vr okt 02, 2015 8:40 am

In het landelijke Frans-Vlaanderen leeft een verleden als een heden voort...een sappige volkstaal van boeren en traditiegetrouwe mensen.   Daar in het Blootland ligt een gebied dat rijk is aan goedwillige mensen, met een schitterend verleden en sterke tradities, dat een oorspronkelijke taal heeft bewaard.
Frankrijk heeft het recht niet dat alles te laten sterven !

Opname 19 september 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di okt 06, 2015 6:10 pm

Deze Nederlandssprekende Frans-Vlaming heeft de ervaring van echte taalmiskenning en onderdrukking
meegemaakt.  Hij was begin de jaren zeventig lid van de organisatie 'Hekkerschreeuwen'.  
Wie weet meer over de oorsprong en betekenis van deze vereniging ?

Opname 26 september 2015


'Défense de cracher et de parler flamand' - Verboden te spuwen en Vlaams te spreken - stond er op de muren van zijn lagere school.  Stel je dat vandaag eens voor...
Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 3sm0i
Hij is ook nog vertrouwd met zijn streektaal, en hij beseft dat het geen waardeloos patois is, maar wel een natuurvorm van een voorname cultuurtaal.
Een taal kan niet gebouwd worden op rancune, maar op de wetenschap dat het een erg kwetsbaar ding is...en als je dat nutteloos gaat kwetsen, raak je de mensen heel diep.


Laatst aangepast door cornelis op wo okt 14, 2015 7:20 am; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo okt 14, 2015 7:07 am

Deze Frans-Vlaamse boerin ging iedere zaterdag met 2 grote kannen melk naar de markt van Duinkerke, toen was de stad nog tweetalig.

Opname 19 september 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do okt 15, 2015 5:51 am

Een retorica-avond in Frans-Vlaanderen :
De rederijkerskamers in Frans-Vlaanderen zijn altijd een toevluchtsoord geweest van het Nederlands toen
de moedertaal uit het officiële openbare leven werd gebannen.
Nu zijn deze avonden bewust of onbewust de vlaggedragers van de oude moedertaal, ze zijn de bewaarsters van de oude taal en het Vlaamse bewustzijn.

Opname 10 oktober 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di okt 20, 2015 3:09 pm

Men kan zich verheugen over het voortleven van het Vlaams bij deze vrouw, als men bedenkt dat na de tweede
wereldoorlog bitter weinig bestond en dat het verfransingsproces volop aan de gang was.  Hierbij denken we aan de media, het onderwijs, het toerisme, allemaal belangrijke elementen in de vorming van een cultureel bewustzijn.

Een hele strook, precies tegen de westelijke taalgrens aan, kent een vrij algemeen Vlaamssprekende bevolking...
Het zijn daar niet alleen mensen van boven de 70 die hun oude moedertaal nog kunnen spreken...



Laatst aangepast door cornelis op vr jan 15, 2016 3:47 pm; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma okt 26, 2015 10:01 am

Frans-Vlaanderen, een gebied waar twee culturen elkaar vreedzaam ontmoeten, hebben we de mogelijkheid om heel wat te leren.  Het volstaat om even over de 'Schreve' te wippen, om geboeid te raken door de vele Vlaamse getuigenissen.

Opname 24 oktober 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di okt 27, 2015 6:52 am

Nederlanders ontdekken het Frans-Vlaams.

Het begin komt uit een video van Cornelis. Het besproken boek is het veertigste jaarboek De Franse Nederlandse / Les Pays Bas Français.



Volledig artikel :
http://www.onserfdeel.be/nl/blogs/detail/pleidooi-voor-meer-academische-belangstelling-voor-het-nederlands-van-frans-vlaanderen-pour-que-les-autorités-de-l’enseignement-s’intéressent-davantage-au-néerlandais-de-flandre-française


Laatst aangepast door cornelis op ma nov 02, 2015 11:30 am; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Sint Jan di okt 27, 2015 11:11 am

Proficiat Cornelis,
Marc van Oostendorp is de eerste de beste niet. Voor jou een teken dat je moet doorgaan. Het moet een zo groot mogelijk tijdsdocument worden. Ook de Frans-Vlamingen moeten  ontdekken wat ze dreigen te verliezen: de culturele wereld moet ontdekken welke schat, welke rijkdom er dreigt verloren te gaan. De Franse staat moet ontdekken welk cultureel erfgoed op z'n bodem dreigt te verdwijnen. De Nederlanden vooral moeten er alles aandoen om dit dierbaar erfgoed  te behouden en te laten herleven.
Alleen  d’historie kan  borge staan voor het voortbestaan. (citaat van Rodenbach)

Sint Jan

Aantal berichten : 54
Registration date : 04-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis zo nov 01, 2015 9:51 pm

In Frans-Vlaanderen wordt er nog veel 'gebold' in openlucht en het effect van het 'Vlaamsch met
Franse keelklant is van groot belang.  
Bepaalde Vlaamsche krachtwoorden helpen de bollen efficiënt vooruitstoten.  Dat kan je naschools onderwijs in de moedertaal noemen.



Laatst aangepast door cornelis op vr jan 15, 2016 3:46 pm; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di nov 10, 2015 9:03 pm

Waar en bij welke gelegenheid is deze opname gemaakt ?

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele di nov 10, 2015 9:48 pm

Michel Gars in de herberg van de Peene te Noordpeene, twee jaar geleden ter gelegenheid van de avond 'musea met smaak'.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo nov 11, 2015 9:33 am

Deze man is geboren in de buurt van Rijsel in 1923, is naar Bissezeele verhuisd in 1939, op de leeftijd van 16 jaar, maar toen sprak hij nog geen Vlaams.  Het Frans-Vlaams heeft hij geleerd op de werkvloer en om zich te integreren in het toen nog grotendeels Vlaamssprekende Bissezeele.  Hij woont nu in Bollezele.

Opname augustus 2013


...het verschil tussen de Franse- en Duitse soldaten in de tweede wereldoorlog...
Opname augustus 2013
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma nov 23, 2015 6:55 am

Deze 'stieldoender' en ambachtsman is een vat vol verhalen....
Zijn grote sterkte is dat hij 'Vlaamsch' is blijven 'klappen' :
Als 'gareelmaker' zijn, z'n klanten immers de boeren en de 'mensen van te lande' van Frans-Vlaanderen en die willen -ook nu nog- graag in het 'Vlaamsch' bediend worden.
Hieronder een kort fragment van m'n bezoek.

Opname 22 november 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma nov 30, 2015 7:00 am

Nog veel Frans-Vlamingen vertellen graag in hun moedertaal.

Opname 22 november 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo dec 16, 2015 10:19 am

Deze Frans-Vlaming is een behoeder van de Vlaamse taal en cultuur, maar met een open geest voor het Nederlands en het Engels.

Opname 13 december 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do dec 17, 2015 12:20 pm

Tussen de vier muren van deze boerderij wordt door de boer en zijn broer nog altijd Vlaemsch geklapt.
Het zijn teruggetrokken en stille mensen die moeilijk aan de praat te krijgen zijn.
Gelukkig was de derde broer op bezoek bij hen, een priester op rust in Sint-Winoksbergen.

Opname 13 december 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis za dec 19, 2015 11:01 am

Dit is een dochter van vroegere hereboeren uit Ekelsbeke.
Ze is altijd 'schoolevrouwe' geweest in een vrije school te Ekelsbeke.
Ze vertelde ons ook : "Toen in de jaren '60 iemand vroeg aan mijn vader, hoeveel mensen spreken
hier nog Vlaams, was zijn antwoord; spreken één derde, verstaan één derde en vermoeden waarover
het gaat een laatste deel".

Opname 13 december 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele do dec 24, 2015 3:44 pm

Hugo Willems schreef:
Tijdens onze legendarische Tournée Générale verkennen we Frans-Vlaanderen. We komen terecht in Buysscheure, Chez Isabelle. En wat krijgen we hier te degusteren... Anosteké ! (vrij vertaald: 'tot de volgende keer'). Onze eigen taal in Noord-Frankrijk... Ontroerend.


Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma jan 18, 2016 6:47 am

Een onroerend bezoek aan deze Frans-Vlaamse familie met hun 6 kinderen.  
Ze dragen het muzikale erfgoed van Frans-Vlaanderen reeds meer dan 60 jaar hoog in het vaandel.
Maar,"....als we op school 'Vlaams' klapten...." werd het eruit geklopt met allerhande lijfstraffen !!!!

Opname 16 januari 2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di jan 19, 2016 10:10 pm

Je kan de oude moedertaal nog horen in Frans-Vlaanderen....
Deze vrouw had een bakkerij / herberg in een toen nog door en door Vlaams dorp,
...ze kocht ieder jaar de Tisje Tasje almanak en was nu heel blij met een 'Druivelaar'.


Opname 16 januari 2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele do jan 21, 2016 7:45 am

Na Bertje (1917!) uit Noordpeene, nu Jean-Marie (1946) uit Herzeele... Hij is mijn oom (de broer van mijn vader), de nieuwe vedette van...Radio2 gisteren!

Zoals de auteur van de opname (Cornelis) heeft geschreven:

Wie zegt er dat de Frans-Vlamingen geen goed Vlaams meer 'klappen'?
Deze Frans-Vlaming spreekt het in ieder geval zeer goed.




Ps: ik weet het niet hoe, maar iemand van Radio2 heeft die video gezien (toch online sinds gisteren)...en Cornelis werd geïnterviewd gisteren om 13u!

de video is ook te bekijken op de Facebook pagina van Radio2, 7285 keren gezien (!!) en 113 keer gedeeld!

https://www.facebook.com/radio2westvlaanderen/videos/1127466597272589/

Het is het grootste succes van een video van Radio2 (zie link hieronder met alle video's)... het bewijs dat er een grote belangstelling bestaat in Belgisch Vlaanderen voor de taalproblematiek van Frans-Vlaanderen...

https://www.facebook.com/radio2westvlaanderen/videos?fref=photo
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 3 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum