Akademie voor Nuuze Vlaemsche Taele
+11
Ropie
roland vanmeirhaeghe
leuven
oostendsche ploate
doedeljan
Polder
Eversam
DESSERON
Admin
Deurendael
Stef
15 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De Frans-Vlaamse verenigingen :: De Frans-Vlaamse verenigingen
Pagina 3 van 5
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Akademie voor Nuuze Vlaemsche Taele
Vendredi 24 septembre 2010
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
ANVT... wat is dat ?
Een presentatie in deze nieuwe brochure van de federatie van verenigingen (net beschikbaar) :
n brokke alaem
een "brokke" betekent in het vlaams : "een stuk" , of ook nog "een beetje"leuven schreef:Jandorie, wat is die Vlaemsche taele toch moeilijk!
Wat betekent "brokke alaem"?
De rest heb ik min of meer begrepen....
Leuven
"alaem" wil zeggen : gereedschap,werktuig
bijgevolg is "een brokke alaem" een "stuk gereedschap"
roland vanmeirhaeghe- Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10
Een efficiente reclame !!
L'Indicateur des Flandres schreef:À la Maison de la Bataillemercredi 01.12.2010
Cours de flamandLa Maison de la Bataille accueille les adultes qui apprennent le flamand sous la houlette de Frédéric Devos, enseignant bénévole.Bron
Le cours a lieu chaque jeudi de 18 h à 19 h 30 dans la salle annexe du musée. Certains viennent pour le travail. C'est le cas d'un jeune homme envoyé par son patron de Poperinge. S'il s'agit d'un cours pour débutants, quelques participants parlent déjà le flamand et viennent apprendre à l'écrire. Pour la plupart des 'élèves', c'est une démarche basée sur le patrimoine et l'amour de la culture flamande. Car il s'agit bien ici de la langue régionale parlée dans notre arrondissement. Il est encore temps de rejoindre le cours noordpeenois. Il est gratuit et ouvert à tous. Qu'on se le dise...
Renseignement : Maison de la Bataille au 03 28 40 67 36. Horaires d'ouverture de la Maison de la Bataille durant l'hiver 2010-2011 : en décembre et janvier, ouvert du lundi au vendredi de 10 h à 12 h 30 et de 14 h à 18 h. Fermeture annuelle du samedi 18 décembre au mardi 4 janvier 2011 inclus.
L'Indicateur des Flandres schreef:
woensdag 6 april 2011
Algemene Vergadering van de ANVT in Kassel
De sprekers waren vastbesloten
het artikel
De ANVT op Delta FM en Radio Uylenspiegel
Vijf korte interviews van actieve leden* van de ANVT te beluistren op de webstek van Delta FM
* vier actieve leden eigenlijk + Jean-Pierre Bataille, burgemeester van Steenvoorde en waarschijnlijke kandidaat UMP voor de parlementsverkiezingen 2012 in het nieuwe 15de kiesdistrict...
* vier actieve leden eigenlijk + Jean-Pierre Bataille, burgemeester van Steenvoorde en waarschijnlijke kandidaat UMP voor de parlementsverkiezingen 2012 in het nieuwe 15de kiesdistrict...
ANVT schreef:Vous trouverez ci-dessous les dernières émissions de radio animées par l'institut de la langue régionale flamande.
Bonne écoute !
Juillet 2011
Les langues régionales au Sénat et au Conseil régional Nord Pas de Calais.
La plateforme "Oui pour le flamand” en faveur de la reconnaissance du flamand par l’éducation nationale et de ses signataires
Le prochain Festival de l’ANVT à Hazebrouck en Octobre
Le 25ème colloque de la Fédération pour les Langues Régionales dans l’Enseignement Public que nous organiserons en Flandre en Octobre
Le nouveau CD de Sputkalut avec Cesar Storet
Et différents sujets d’actualité
Juin 2011
La semaine des langues et de la soirée de rhétorique qui s’est déroulée à Quaedypre le 21 mai dernier et nous en lirons plusieurs textes.
La plateforme "Oui pour le flamand” en faveur de la reconnaissance du flamand par l’éducation nationale et de ses signataires
Le flamand à Noordpeene avec Jocelyne Willencourt qui viendra nous rejoindre pour nous en parler
Le 25ème colloque de la Fédération pour les Langues Régionales dans l’Enseignement Public que nous organiserons en Flandre en Octobre
Le dictionnaire virtuel flamand-français de l’Institut dela Langue Régionale Flamande
Et différents sujets d’actualitéhier beluisteren
het gedetailleerde programma van alle uitzendingen sinds april 2005 !
De vlaemsche lessen in 't schoole en mee d'associaesjen weere-begunnen
ANVT schreef:04/09/2011‘T nieuw schoolejaer is daer, om de goote menschen, in 't schoole... en oek in de collegen ! De vlaemsche lessen gaen nog een keer voorwaert. 'T zyn meer lessen en een goed nieuw. Lessen mee d'associaesjen om de groote menschen : ze gaen egeeven zyn in 18 prochien, van Duunkerke toet Niepkerke mee 25 lessen elk weeke van den maendag toet den zaeterdag. 'T zyn oek 6 konversaesjen waer de menschen gaen vlaemsch kun klappen.
In 't kleen schoole : 'T vlaemsch is eleerd in 4 schoolen van d'arroundyssement : 3 puublyke schoole en een lyber schoole waer ze kun vansichten 't jaer 2007 de streeketaele leeren van den CE2 toet den CM2 (12 lessen). Me wullen nuuw dat de Mynisterie voor 't Schoole een akoord geeft om dat de streeketaele kut eleerd zyn in alle de schoolen dien dat vraegen.En nuuw in de collegen : 'T is 't goed nieuw van 't jaer : twee lyber collegen gaen vlaemsche lessen geeven an de jounge menschen van de 6de en eën van de twee oek an de 5de. 'T is 't teeken dan m'hen een paege edraeit.
Sint-Jozefcollege in Grevelingen
Om ael te weeten je moet klyken op : vlaemschlessen2011-2012Bron
ANVT schreef:04/09/2011‘T nieuw schoolejaer is daer, om de goote menschen, in 't schoole... en oek in de collegen ! De vlaemsche lessen gaen nog een keer voorwaert. 'T zyn meer lessen en een goed nieuw. Lessen mee d'associaesjen om de groote menschen : ze gaen egeeven zyn in 18 prochien, van Duunkerke toet Niepkerke mee 25 lessen elk weeke van den maendag toet den zaeterdag. 'T zyn oek 6 konversaesjen waer de menschen gaen vlaemsch kun klappen.
In 't kleen schoole : 'T vlaemsch is eleerd in 4 schoolen van d'arroundyssement : 3 puublyke schoole en een lyber schoole waer ze kun vansichten 't jaer 2007 de streeketaele leeren van den CE2 toet den CM2 (12 lessen). Me wullen nuuw dat de Mynisterie voor 't Schoole een akoord geeft om dat de streeketaele kut eleerd zyn in alle de schoolen dien dat vraegen.En nuuw in de collegen : 'T is 't goed nieuw van 't jaer : twee lyber collegen gaen vlaemsche lessen geeven an de jounge menschen van de 6de en eën van de twee oek an de 5de. 'T is 't teeken dan m'hen een paege edraeit.
Sint-Jozefcollege in Grevelingen
Om ael te weeten je moet klyken op : vlaemschlessen2011-2012Bron
Anne Colonna werkt voor de ANVT sinds enkele maanden. Haar familie is afkomstig uit Corsica.ANVT schreef:
Anne Colonna'N Vlaemsche Boeken en Geschryften Center is oopen ’n 1sten zaeterdag van elk maend van ten 9en toet ten noene, 44 Carnotstraete, 59114 Steenvoorde.
Hen is oek oopen 'n maendag, 'n dyssendag en 'n woensdag van ten 9en toet ten noene en van ten 14en toet ten 17en. Je kut bellen an 09 54 96 83 16
Het documentatiecentrum van de ANVT in Steenvoorde is voortaan open drie dagen per week !
Schooljaar 2011-2012
Deze nieuwe - gratis - brochure is beschikbaar in het documentatiecentrum van de ANVT in Steenvoorde en in het Huis van de Slag in Noordpeene...
14, 15 & 16 oktober : "7de Taele en Muuzyke Feestdaegen" in Hazebrouck
De brochure van het festival is net gedrukt door de Presse flamande...
Het programma ziet er interessant uit... ik hoop van 'zundag 16 oktoober' aanwezig te kunnen zijn.
Ik ben benieuwd of ook op deze Vlaamse taal- en muziekdagen de aankondigingen
alweer zo goed als allemaal in het Frans zullen zijn...
Tot mijn grote vreugde zie ik dat Haeghedoorn weer uit z'n as is herrezen...
Het is zeker 20 jaar geleden dat ik ze voor het laatst zag en hoorde...
De aankondiging van de groep 'De Groote Kornemuze' lijkt mij nogal grappig.
Zoals het daar staat lijkt het alsof er ook 'n paar belgiekenaars meespelen met deze groep.
Tenzij 'De Groote Kornemuz' (zoals vermeld op het programma) 'n totaal andere groep is dan 'De Groote Kornemuze'
of... tenzij de samenstelling van laatstgenoemde groep in de voorbije dagen of weken totaal is veranderd,
waren er bij deze doedelzakspelers maar weinig Frans-Vlamingen te horen of te zien, hoor!
Als het mij niet gelukt om de video hier te plaatsen, dan is het mogelijk met onderstaand bruggetje
'n video van De Groote Kornemuze te bekijken:
https://youtu.be/Ni21ZT93LDM
Ik ben benieuwd of ook op deze Vlaamse taal- en muziekdagen de aankondigingen
alweer zo goed als allemaal in het Frans zullen zijn...
Tot mijn grote vreugde zie ik dat Haeghedoorn weer uit z'n as is herrezen...
Het is zeker 20 jaar geleden dat ik ze voor het laatst zag en hoorde...
De aankondiging van de groep 'De Groote Kornemuze' lijkt mij nogal grappig.
Zoals het daar staat lijkt het alsof er ook 'n paar belgiekenaars meespelen met deze groep.
Tenzij 'De Groote Kornemuz' (zoals vermeld op het programma) 'n totaal andere groep is dan 'De Groote Kornemuze'
of... tenzij de samenstelling van laatstgenoemde groep in de voorbije dagen of weken totaal is veranderd,
waren er bij deze doedelzakspelers maar weinig Frans-Vlamingen te horen of te zien, hoor!
Als het mij niet gelukt om de video hier te plaatsen, dan is het mogelijk met onderstaand bruggetje
'n video van De Groote Kornemuze te bekijken:
https://youtu.be/Ni21ZT93LDM
Ropie- Aantal berichten : 86
Registration date : 30-09-08
Eric Debril
U kunt hier een interview met Eric Debril (ANVT) beluisteren op Radio Uylenspiegel over het festival.
Overigens is de uitzending van de ANVT van september al online!
ANVT schreef:De 7de Feestdaegen van d'Akademie voor Nuuze Vlaemsche Taele gaen gebeuren in de schoonste gebouwen van Haezebroek : den Augustynklooster, de Sinte-Looikerke en 't Steihuus, mee d'helpe van 't Stei van Haezebroek.
Den program is : vlaemschlessen om de schoolejoungens, konferensje op 't begun van 't graefschap van Vlaenderen, barokke muuzykespil, vergaeringe van rhetorykers, volksbaele, muuzykespil van oovertyd en van nuuw en kraemtjes van kuulteure associaesjen van Vlaenderen. Je gaet nog een keer de vlaemsche ziele kunnen voelen binste d'heële weeke ende.
Om den program te leezen, je moet klyken op den plakkaerd.
Er is ook een mini website besteed aan het festival...
Ik had het genoegen zondag 16 oktober aanwezig te kunnen zijn bij de optredens in de grote Augustijnenzaal en ik heb het mij niet beklaagd.
De organisatie was uitstekend, de zaal was volledig bezet (er moesten zelfs mensen rechtstaan), de stemming was zeer goed.
En de optredende groepen? Zij waren allemaal zeer goed tot uitstekend! Maar de kers op de taart was, naar mijn gevoel, het (weder)optreden van Haeghedoorn! Deze mensen waren steengoed, soms nog beter als 'n twintigtal jaren geleden, tenminste zo heb ik het aangevoeld.
Mijn vrees, dat dit feest van de Vlaemsche taele, wel weer grotendeels in het Frans zou verlopen, werd gelukkig niet bewaarheid.
De mededelingen vanwege de organisatoren ware perfect tweetalig en eerst in het Vlaams!
Etwien en Haeghedoorn vielen in deze 'n beetje uit de toon, wat ze te vertellen hadden was quasi uitsluitend in het Frans.
Het Reuzekoor deed het perfect: korte aankondigingen, eerst in 'n accentloos Vlaams en dan in het Frans.
En De Groote Kornemuze was helemaal 'n buitenbeentje; hun aankondigingen waren ook tweetalig: Nederlands en... Vlaams!
Slotsom: het was goed en ik heb genoten van mijn zondagnamiddag.
De organisatie was uitstekend, de zaal was volledig bezet (er moesten zelfs mensen rechtstaan), de stemming was zeer goed.
En de optredende groepen? Zij waren allemaal zeer goed tot uitstekend! Maar de kers op de taart was, naar mijn gevoel, het (weder)optreden van Haeghedoorn! Deze mensen waren steengoed, soms nog beter als 'n twintigtal jaren geleden, tenminste zo heb ik het aangevoeld.
Mijn vrees, dat dit feest van de Vlaemsche taele, wel weer grotendeels in het Frans zou verlopen, werd gelukkig niet bewaarheid.
De mededelingen vanwege de organisatoren ware perfect tweetalig en eerst in het Vlaams!
Etwien en Haeghedoorn vielen in deze 'n beetje uit de toon, wat ze te vertellen hadden was quasi uitsluitend in het Frans.
Het Reuzekoor deed het perfect: korte aankondigingen, eerst in 'n accentloos Vlaams en dan in het Frans.
En De Groote Kornemuze was helemaal 'n buitenbeentje; hun aankondigingen waren ook tweetalig: Nederlands en... Vlaams!
Slotsom: het was goed en ik heb genoten van mijn zondagnamiddag.
Ropie- Aantal berichten : 86
Registration date : 30-09-08
City Magazine - het gratis krantje van Sint-Omaars - schreef:
December 2011
ANVT schreef:
'N Vlaemsche Boeken en Geschryften Center is oopen ’n 1sten zaeterdag van elk maend van ten 9en toet ten noene, 44 Carnotstraete, 59114 Steenvoorde.
Hen is oek oopen 'n maendag, 'n dysendag en 'n woensdag van ten 9en toet ten noene en van ten 14en toet ten 17en. Je kut bellen an 09 54 96 83 16
M-C Lambrecht, J-P Decool en J-P Couché
Zaterdag 25 februari zijn talrijke verkozenen in het gemeentehuis van Wormhout gekomen om de ANVT te steunen. In het kader van de presidents- en de parlementsverkiezingen wil de vereniging een engagement van de kandidaten, in het bijzonder de toevoeging van het Frans-vlaams op de lijst van de regionale talen die op school mogen onderwezen worden...
meer weten : lavoixdunord.fr
De uitzending van maart 2012 is al online!
Hier beluisteren
ANVT schreef:Vlaemschen Rhetorykers avend naer PeeneOm 't achtste jaer, d'Akademie voor Nuuze Vlaemsche Taele het nog een keer mit de Mynysterie voor de Kuulture edaen. Om de 17de Weeke van de Fransche Taele en van de Taelen van Frankryk, de leerlingen van de vlaemsche lessen hen teksten en gedichten eschreeven mee de vlaemsche streeketaele maer oek in 't fransch. Ze gaen nulder geschryften kunnen leezen beinste de Rhetorykers aevend naer Peene zaeterdag den 26sten van meimaend op 17:30 in d'Hooven van 't Huus van den Peene Slag. Gy zyt welekomen om de vlaemsche taele t' hooren an jun herte klappen !
Klykt maer op 't zantje.
Joost Heeren schreef:op zoek naar de Vlaamse streektaal in Frans-VlaanderenWe kennen allemaal de typisch Nederlandsklinkende namen in Noord-Frankrijk als Hondschoote, Godewaersvelde en Duinkerke. Het huidige Département du Nord werd in de zeventiende eeuw bij Frankrijk ingelijfd, in dezelfde tijd dat Prins Maurits het stukje van Vlaanderen afsnoepte wat later Zeeuws-Vlaanderen geworden is. Nog eeuwenlang spraken de bewoners hun streektaal en deze staat de laatste tijd weer volop in de belangstelling, heel wat mensen blijken weer graag ‘e bittsche Vloams te klapp’n’. Deze dag gaan wij daarnaar op zoek maar we zullen meer overeenkomsten tussen Zeeuws- en Frans-Vlaanderen ontdekken. Een heerlijke dag in Frans-Vlaanderen met literatuur, poëzie, kunst en streekgerechten!zaterdag 26 mei 2012
reisbegeleider: Joost Heeren
la voix du nord van Hazebroek schreef:Le flamand, prodigieux véhicule à idées à la soirée de rhétorique
het artikel
In Noordpeene was Marie-Christine de maîtresse de cérémonie...
Bart en Michel: 2 bekende liefhebbers
van de landelijk Vlaamse cultuur...
Meer info in het vorige bericht... Andere foto's volgen morgen...
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm
» Publicaties van de ANVT
» Vlaams horen in Frans-Vlaanderen
» Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed
» De Frans-Vlaamse gastronomie
» Publicaties van de ANVT
» Vlaams horen in Frans-Vlaanderen
» Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed
» De Frans-Vlaamse gastronomie
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De Frans-Vlaamse verenigingen :: De Frans-Vlaamse verenigingen
Pagina 3 van 5
Permissies van dit forum: