Heropening spoorlijn Duinkerke - Adinkerke ?
+11
Trekhaak 73
cornelis
Eversam
doedeljan
Leonard
benny
Handwerpen
Thalys 9409
Reiziger
Stef
Admin
15 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Mobiliteit en vervoer :: Mobiliteit en vervoer
Pagina 3 van 12
Pagina 3 van 12 • 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12
Re: Heropening spoorlijn Duinkerke - Adinkerke ?
Handwerpen schreef:Je kunt natuurlijk een directe IC trein tussen België en Duinkerke maken via Lille. Maar dit heeft enkele praktische bezwaren volgens de Belgische spoorwegen.
Ten eerste de kosten voor het rollend materieel
Ten tweede de machinisten. Waaraan een tekort bestaat in België
Ten derde de rendabiliteit en hoofdzakelijk de rationalisering der dingen die leiden tot het afschaffen van zinloze lijnen.
Voor een extra traject nog het volgende bezwaar
Ten vierde de kostprijs voor de aanleg een nieuw traject en de return on investment zie hierboven
Materieel is er voor handen : M4 met een dieselloc ervoor of met MS96-400 na de electrificatie
Bestuurders : steek de lijn van DK tot Adinkerke volgens de Belgische seininrichting én je kunt de tussentijd in DK voor Belgische bestuurders uitwinnen.
Zinloze lijnen : totaal achterhaalde redenering want spoorlijnen zijn nooit rendabel , als je alles moet rekenen qua bouw op alle vlakken en de prijs van een trein én de personeelskosten dan is idere lijn zinloos.
Handwerpen schreef:Ik heb nog eens gekeken en met de trein is het twee uur naar de Panne alleen al. De trein naar Oostende echter is maar een uur en 20 minuten.
Vanuit Brussel veronderstel ik.
3 haltes tussen BruZuid en Oostende én hoger treinaanbod.
1 trein tussen De Panne en BruZuid = het aanbod & refertesnelheid ligt te laag gewoon
Handwerpen schreef:Ik denk dat je meer steun krijgt met de tramlijn dan met de treinlijn. Een dubbelspoor aanleggen voor alleen Duinkerke. Ik denk niet dat de andere havens dat goed zien zitten. Bovendien de spoorwegen zelf niet want zij maakt niet graag kosten. En op de lijn tussen Diksmuide en de Panne wonen nu eenmaal heel weinig mensen. En een dubbelspoorleggen alleen ten voordele van Duinkerke steunt in feite alleen de concurrentie. Bovendien is de kostprijs die België moet ophoesten zeer hoog.
Een IC trein doortrekken is mogelijk maar de goederenlijn toont al direct het probleem aan. België gebruikt de lijn in feite nauwelijks. Alleen voor toerisme en als dat er niet was, was de lijn wellicht al afgeschreven.
Je moet beide uitbaten zonder meer want je moet reizigers onderscheiden in de zin van lokaal en nationale reizigers.
Een tram dient voor lokaal en een trein voor nationaal.
De spoorwegen maken geen kosten enkel de belastingbetaler die in deze regio al decennia in de kou staat op het vlak van OV.
Concurrentie wordt nationaal als de volledige liberalisering een feit is.
Goederenverkeer gaat in NPDC merendeels langs Sommain die vanzelfssprekend veel beter gelegen is dan op deze lijn.
De toeristische factor is nu kompleet verwaarloosbaar want er rijdt totaal niets.
Je moet mikken op lokaal verkeer op grote schaal , het wordt tijd dat de konijnenhokmentaliteit eruit gaat.
Handwerpen schreef:Wat is de eindhalte van de kusttram trouwens. Ik zou die ergens aan het station van Adinkerke of aan de pannestraat laten stoppen. En dan maak je daar twee wissels voor een extra halte voor de trein bij dat station. Je laat vervolgens de trein constant heen een weer rijden als L trein tussen duinkerke en dat station en dan lukt het ook wel. Duinkerke moet dan nog wel een spoor ter hare beschikking hebben waar de stoptrein een tijd kan op wachten en dan terug naar de Panne en dan wacht hij daar weer. Je zult wellicht wel om de 20 min of zo een trein hebben.
De eindhalte ligt aan het Pans station denk ik.
Reizigers hebben een grondige hekel aan overstappen, ik spreek uit ervaring
Heb je al gedacht aan een fietsroute langs de spoorweg. Dat is soms ook wel in. Als je kijkt naar het belslijntje tussen thurnout en tilburg . De spoorweglijn werd afgeschreven maar werd omgetoverd in een fietspad. Fietspaden zie je tegenwoordig overal opduiken bv tussen Antwerpen en Mechelen bestaat er ook een project om er een snelle fietsroute naast te zetten recht op recht met zo weinig mogelijk lichten,...
In limburg heeft men zelfs een heel fietsnetwerk bedacht.
De fietsroute kan splitsen aan de frans-belgische grens en dan naar de Panne via Calmeynbos of de spoorweg naar Veurne;
De afstand is in feite niet zo ver dus de fiets is een goed vervoermiddel. Indien je iedere keer een uur moet wachten op die trein ben je al lang in Duinkerke met de fiets.
In nederland wordt de fiets heel veel gebruikt er bestaan zelfs wegen door de Duinen. Je moet maar eens kijken op Texel of in Domburg
In limburg heeft men zelfs een heel fietsnetwerk bedacht.
De fietsroute kan splitsen aan de frans-belgische grens en dan naar de Panne via Calmeynbos of de spoorweg naar Veurne;
De afstand is in feite niet zo ver dus de fiets is een goed vervoermiddel. Indien je iedere keer een uur moet wachten op die trein ben je al lang in Duinkerke met de fiets.
In nederland wordt de fiets heel veel gebruikt er bestaan zelfs wegen door de Duinen. Je moet maar eens kijken op Texel of in Domburg
Handwerpen- Aantal berichten : 360
Registration date : 04-10-08
Een fietsroute aanleggen kan hier best door de duinen want er is gewoonweg plaats genoeg.
Die groene assen zijn eigenlijk wel de teloorgang van eventuele heropstartingsprojecten van dode lijntjes dus hiermee moet je oppassen al moet ik toegeven dat het de ideale manier is om voor fietsers en wandelaars.
Eénmaal de lijn een groene as is geworden wordt het nooit meer een spoorlijn...
Er zijn tal van deze ingrepen in West-Vlaanderen gebeurd in het verleden.
Limburg heeft een netwerk kunnen uitbouwen op slechts 1 oude reizigerslijn Genk > As waar nu het Spartacusplan zich kapotbijt op een heropening van die lijn...
Tienen > Sint Truiden via Zoutleeuw én verder naar Tongeren via Borgloon zijn inderdaad mooie voorbeelden maar...
De overige lijnen waren spoorlijnen gesloten vele decennia terug of oude goederenaansluitingen, waar in West-Vl heb je deze liggen?
Die groene assen zijn eigenlijk wel de teloorgang van eventuele heropstartingsprojecten van dode lijntjes dus hiermee moet je oppassen al moet ik toegeven dat het de ideale manier is om voor fietsers en wandelaars.
Eénmaal de lijn een groene as is geworden wordt het nooit meer een spoorlijn...
Er zijn tal van deze ingrepen in West-Vlaanderen gebeurd in het verleden.
Limburg heeft een netwerk kunnen uitbouwen op slechts 1 oude reizigerslijn Genk > As waar nu het Spartacusplan zich kapotbijt op een heropening van die lijn...
Tienen > Sint Truiden via Zoutleeuw én verder naar Tongeren via Borgloon zijn inderdaad mooie voorbeelden maar...
De overige lijnen waren spoorlijnen gesloten vele decennia terug of oude goederenaansluitingen, waar in West-Vl heb je deze liggen?
Naar Liffrinckhoucke geraak je redelijk gemakkelijk met een goed fietspad.
Veurne de Panne de fietsroute zou kunnen zijn
Pannestraat
Pannekasijde
Veurnestraat
Artiestenpad
Duinhoekstraat
of Veurne langs de spoortweg via
Stationplein
Zwartehoekstraat
Langeleedstraat
maar alleen indien je kunt doortrekken langs de spoorweg. Als je ongeveer 3 meter buffer hebt is het al mogelijk.
Dan traject voor fransvlaanderen
Rue Albert I
Rue Auguste Coolen
Rue Roger Salengro
Rue Charles Pichon
Rue De la Resistance
Rue De crevettes
Rue du general catroux
Rue de 2 juin 1940
Rue de General de Gaule
Rue Claverdijck
Rue de Zuidcoote
Rue Paul van Cassel
Rue Paul Marchy
Rosendael
Rue Paul Doumer
Rue des Pecheurs
Rue Marcel Henaux
Pont Emery
Rue de la porte d'eau
Rue Benjamin Morel
Rue des soeurs Blanche
Rue de Marchal Blanche
Voila. Het is ongeveer een recht traject tussen de Panne en Duinkerke. Indien je een fietspad aanlegt van twee meter breed met scheiding van het rijverkeer van ongeveer een meter is het perfect
Veurne de Panne de fietsroute zou kunnen zijn
Pannestraat
Pannekasijde
Veurnestraat
Artiestenpad
Duinhoekstraat
of Veurne langs de spoortweg via
Stationplein
Zwartehoekstraat
Langeleedstraat
maar alleen indien je kunt doortrekken langs de spoorweg. Als je ongeveer 3 meter buffer hebt is het al mogelijk.
Dan traject voor fransvlaanderen
Rue Albert I
Rue Auguste Coolen
Rue Roger Salengro
Rue Charles Pichon
Rue De la Resistance
Rue De crevettes
Rue du general catroux
Rue de 2 juin 1940
Rue de General de Gaule
Rue Claverdijck
Rue de Zuidcoote
Rue Paul van Cassel
Rue Paul Marchy
Rosendael
Rue Paul Doumer
Rue des Pecheurs
Rue Marcel Henaux
Pont Emery
Rue de la porte d'eau
Rue Benjamin Morel
Rue des soeurs Blanche
Rue de Marchal Blanche
Voila. Het is ongeveer een recht traject tussen de Panne en Duinkerke. Indien je een fietspad aanlegt van twee meter breed met scheiding van het rijverkeer van ongeveer een meter is het perfect
http://www.fietstoeren.be/Archief/Frans-Vlaanderen/Operatie%20Dynamo/Operatie%20Dynamo.htm
Dit kon ik vinden op het net
het blijft natuurlijk wel lokaal verkeer daar toeristen nu eenmaal geen fiets meenemen op vakantie of toch niet veel.
De trein heeft ook wel serieuse nadelen indien die niet stopt tussen De Panne en Duinkerke.
Een stoptrein is haast niet mogelijk je hebt er dan maar één / uur of zo.
Dus dan heb je nog keuze uit de tram of de bus.
In sommige steden zoals Barcelona bestaat er een fetsenverhuur waarbij je dan een fiets huurt maar die in andere fietsenverhuur kunt inleveren. Dus dan zou je bv een fiets kunnen huren in de Panne en deze in Duinkerke kunnen inleveren. Op deze manier moet ik hoef ik deze fiets niet onmiddellijk terug te brengen naar de Panne en heb ik genoeg tijd om wat rond te wandelen in Duinkerke zonder dat ik extra kosten moet betalen.
De trein heeft ook wel serieuse nadelen indien die niet stopt tussen De Panne en Duinkerke.
Een stoptrein is haast niet mogelijk je hebt er dan maar één / uur of zo.
Dus dan heb je nog keuze uit de tram of de bus.
In sommige steden zoals Barcelona bestaat er een fetsenverhuur waarbij je dan een fiets huurt maar die in andere fietsenverhuur kunt inleveren. Dus dan zou je bv een fiets kunnen huren in de Panne en deze in Duinkerke kunnen inleveren. Op deze manier moet ik hoef ik deze fiets niet onmiddellijk terug te brengen naar de Panne en heb ik genoeg tijd om wat rond te wandelen in Duinkerke zonder dat ik extra kosten moet betalen.
Het probleem is dat toesristen meestal hun fiets niet kunnen meenemen daar er een ontbrekende factor is in dit geheel: de treinen zijn er onvoldoende voor aangepast.
Je voorstel om een Barcelonese aanpak is goed maar zo zie je dat er hier nog veel werk moet gebeuren.
Eén trein per uur ? Neen om de 30' moet er één rijden in beide richtingen: een IC en een IR.
In trams en bussen is het meenemen van tweewielers zéér moeilijk dus moet je de trein als alternatief aanwenden om fietsen mee te nemen.
Je voorstel om een Barcelonese aanpak is goed maar zo zie je dat er hier nog veel werk moet gebeuren.
Eén trein per uur ? Neen om de 30' moet er één rijden in beide richtingen: een IC en een IR.
In trams en bussen is het meenemen van tweewielers zéér moeilijk dus moet je de trein als alternatief aanwenden om fietsen mee te nemen.
Stef schreef:Het probleem is dat toesristen meestal hun fiets niet kunnen meenemen daar er een ontbrekende factor is in dit geheel: de treinen zijn er onvoldoende voor aangepast.
In de tram van Rijsel, kan je je fiets meenemmen. In mijn voorstel, was er de mogelijkheid om in de trein/tram tussen Grevelingen en Veurne de mogelijkheid om de fiets in de trein/tram mee te nemmen. Dat zou zeker interessant zijn voor de franse arbeiders die in de fabrieken van Veurne werken.
Handwerpen schreef:http://www.fietstoeren.be/Archief/Frans-Vlaanderen/Operatie%20Dynamo/Operatie%20Dynamo.htm
hallo,
(deze link komt van mijn fietssite.) In Duinkerke-centrum is het nog redelijk "te doen" om te fietsen.
MAAR om er te geraken dat is andere koek.
Te oordelen naar het aantal bezoekers van deze webpagina is er nochtans veel interesse voor.
mvg
Benny
Recent werd er door de stad DK een waterbestendige fietskaart van de stad en zijn omgeving uitgebracht
Kun je een foto van die kaart hier zetten ?
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Op onderstaande nagelnieuwe kaart staat de treinroute ingeschreven als toekomstig fietspad....geen goed teken
Ze hebben alleszins wel al een plan. Dat kan moeilijk van de stad Antwerpen gezegd worden. Daar duiken eilanden van fietspaden op die nergens op aansluiten. En de aangelegde fietspaden verdwijnen weer na enkele jaren omdat de architecten er weer eens hun voeten aan hadden geveegd. Ik hoop dat ze ook aan de voetgangers denken want fietsers kunnen hinderlijk zijn voor de voetgangers. En alstublieft gebruik geen metalen klinkertjes om het fietspad aan te geven want daar glijden de fietsen overuit.
Trouwens je weet nog altijd niet of het de spoorweg zelf is die verdwijnt. Het fietspad kan net zo goed gezet worden langs de spoorweg in de berm. Gebeurt ook heel frequent.
Trouwens je weet nog altijd niet of het de spoorweg zelf is die verdwijnt. Het fietspad kan net zo goed gezet worden langs de spoorweg in de berm. Gebeurt ook heel frequent.
Stef schreef:Op onderstaande nagelnieuwe kaart staat de treinroute ingeschreven als toekomstig fietspad....geen goed teken
RFF, de eigenaar van de spoorwegen in Frankrijk, wil niet de spoorwegen aan het gemeentehuis geven. Volgens RFF, kan deze spoor nog gebruikt worden.
^^ Ze zijn wel erg vooruitziend want er moeten nog 3 bruggen gebouwd worden rondom mole 2
ik heb nog eens over de treinverbinding nagedacht.
Daar er haast niemand woont tussen de Panne en Kortrijk en het slechts één spoor is vanaf Dixmuide stel ik de volgende verbinding voor.
Een verbinding tussen sint-Winoksbergen en Poperingen. We kunnen misschien een nieuwe lijn bouwen die we in het zuiden van sint-winksbergen laten splitsen richting ieper, ongeveer parallel met de N 308 naar Poperingen
Wellicht moet het station van Poperingen wel wat meer in het noorden van de stad geplaatst worden. Maar we kunnen dan van Poperingen naar sint-winocksbergen een rechte lijn trekken.
Op die manier hebben we de belangrijkste steden van Vlaanderen op één lijn die toch wat dichter bevolkt zijn dan Dixmuide en Veurne.
Zo liggen dan
Duinkerke
St Winocksbergen
Poperinge
Ieper
Komen
Wervik
Menen
Kortrijk
op één lijn
De kost is dan 50 50 want de afstand tot aan de franse grens is evenveel als de afstand naar Poperingen. Dat is ook gemakkelijk
Daar er haast niemand woont tussen de Panne en Kortrijk en het slechts één spoor is vanaf Dixmuide stel ik de volgende verbinding voor.
Een verbinding tussen sint-Winoksbergen en Poperingen. We kunnen misschien een nieuwe lijn bouwen die we in het zuiden van sint-winksbergen laten splitsen richting ieper, ongeveer parallel met de N 308 naar Poperingen
Wellicht moet het station van Poperingen wel wat meer in het noorden van de stad geplaatst worden. Maar we kunnen dan van Poperingen naar sint-winocksbergen een rechte lijn trekken.
Op die manier hebben we de belangrijkste steden van Vlaanderen op één lijn die toch wat dichter bevolkt zijn dan Dixmuide en Veurne.
Zo liggen dan
Duinkerke
St Winocksbergen
Poperinge
Ieper
Komen
Wervik
Menen
Kortrijk
op één lijn
De kost is dan 50 50 want de afstand tot aan de franse grens is evenveel als de afstand naar Poperingen. Dat is ook gemakkelijk
Er was ooit een verbinding van Bergues over Rexpoede , Roesbrugge , Poperinge naar Kortrijk....
5 sporen in het voormalig station van Leffrinckoucke:
een trein rijdt op het raccordement buiten Ascometal:
een trein rijdt op het raccordement buiten Ascometal:
Dank je voor je foto's...die nog mooier zijn met een grijze hemel van Vlaanderen !
Le Phare : 'Le tram rejoint le bus dans le débat'
In Le Phare dunkerquois van donderdag 18 december 2008 :
Politique des transports
Le tram rejoint le bus dans le débat
klikken op foto om te vergroten
Heeft iemand begrepen wat Michel bedoelt ?
Politique des transports
Le tram rejoint le bus dans le débat
Dans les rangs communistes (...) Christian Maes, conseiller délégué aux transports, a remis sur le devant de la scène l'option d'un tramway Adinkerke - Dunkerque, "avec à l'avenir un prolongement vers l'ouest". Et l'élu saint-polois de militer pour "un comité de réflexion sur le sujet". Selon Michel Delebarre, "la première étape serait de le faire venir de la Belgique jusque nos plages". Mais le chemin sera encore long...
klikken op foto om te vergroten
Heeft iemand begrepen wat Michel bedoelt ?
Michel Delebarre bedoelt de kusttram tot Duinkerke te laten rijden.
Er is een groot probleem, de kusttram rijdt op een spoorbreedte van 1000 mm en de spoor tussen Adinkerke en Duinkerke heeft een spoorbreedte van 1435 mm. Dat betekent dat ofwel het spoor op of langs de weg moet afgelegd worden ofwel dat we het spoor moeten vervangen en dat betekent dat er geen trein meer op het spoor zou kunnen rijden. In beide gevallen zou het veel geld kosten.
Er is een groot probleem, de kusttram rijdt op een spoorbreedte van 1000 mm en de spoor tussen Adinkerke en Duinkerke heeft een spoorbreedte van 1435 mm. Dat betekent dat ofwel het spoor op of langs de weg moet afgelegd worden ofwel dat we het spoor moeten vervangen en dat betekent dat er geen trein meer op het spoor zou kunnen rijden. In beide gevallen zou het veel geld kosten.
Het Usine des Dunes / Ascométal gebruikt het spoor tussen Duinkerke en Leffrinkhoeke (de stad van het fabriek). Misschien bedoelt Michel dat de tram tussen Adinkerke en...Bray-Duinen of Leffrinkhoeke zou rijden, maar niet verder... Dus tussen Leffrinkhoeke en de grens zou het moegelijk zijn de breedte van de spoorweg te veranderen...
Is het waarschijnlijk (in een eerste fase) ?
Pagina 3 van 12 • 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12
Soortgelijke onderwerpen
» Spoorlijn Duinkerke-Calais
» Fietspaden in Frans-Vlaanderen
» Oude spoor- en tramlijnen in frans-vlaanderen
» Het gemiste spoor tussen Duinkerke en Adinkerke - Den draed
» fotoreeks spoorlijn De Panne - Dunkerque
» Fietspaden in Frans-Vlaanderen
» Oude spoor- en tramlijnen in frans-vlaanderen
» Het gemiste spoor tussen Duinkerke en Adinkerke - Den draed
» fotoreeks spoorlijn De Panne - Dunkerque
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Mobiliteit en vervoer :: Mobiliteit en vervoer
Pagina 3 van 12
Permissies van dit forum: