1566-2016: de Beeldenstorm begon in Steenvoorde 450 jaar geleden
+9
LUDOVIK MANIVELLE
cornelis
leuven
Ropie
Vlaklander
Polder
dyafani
daddie
Bissezeele
13 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen
Pagina 5 van 5
Pagina 5 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: 1566-2016: de Beeldenstorm begon in Steenvoorde 450 jaar geleden
Jammer dat het Musée de Flandre blijkbaar niet meedoet aan de herdenking van de 450 jaar van de Beeldenstorm, die op een steenworp afstand van Cassel is begonnen...Ze hebben blijkbaar niets voorzien ivm de Opstand die het gezicht van de Nederlanden heeft veranderd. Zeer verrassend.
Ze leveren toch een fantastisch werk. Na slechts 5 jaar is het Musée de Flandre een legitieme instelling geworden, een museum van hoog niveau (met kwalitatieve tentoonstellingen, voordrachten, enz.).
Maar men heeft soms de indruk dat ze een beetje "hors sol" zijn... Ik kan desnoods verstaan dat ze weinig empathie en belangstelling hebben voor de cultuur van het landelijke Frans-Vlaanderen, dat ze liever aandacht besteden voor kunstenaars van Gent of Antwerpen... Ze praten liever over Rubens dan van Dezitter... Het Musée de Flandre is een museum voor schone kunsten, niet van etnologie.
Sinds oktober 2010 bemerk ik - en die indruk is voortdurend bevestigd - dat de bezoekers uit het Vlaams gewest denken dat ze iets over Frans-Vlaanderen (geschiedenis, taalproblematiek...) gaan leren in Cassel. Er is een misverstand, en ondanks het goede werk van de medewerkers van het museum, zijn sommige bezoekers teleurgesteld.
Het verzuim van de herdenking van de Beeldenstorm zal die beoordeling niet veranderen.
Ze leveren toch een fantastisch werk. Na slechts 5 jaar is het Musée de Flandre een legitieme instelling geworden, een museum van hoog niveau (met kwalitatieve tentoonstellingen, voordrachten, enz.).
Maar men heeft soms de indruk dat ze een beetje "hors sol" zijn... Ik kan desnoods verstaan dat ze weinig empathie en belangstelling hebben voor de cultuur van het landelijke Frans-Vlaanderen, dat ze liever aandacht besteden voor kunstenaars van Gent of Antwerpen... Ze praten liever over Rubens dan van Dezitter... Het Musée de Flandre is een museum voor schone kunsten, niet van etnologie.
Sinds oktober 2010 bemerk ik - en die indruk is voortdurend bevestigd - dat de bezoekers uit het Vlaams gewest denken dat ze iets over Frans-Vlaanderen (geschiedenis, taalproblematiek...) gaan leren in Cassel. Er is een misverstand, en ondanks het goede werk van de medewerkers van het museum, zijn sommige bezoekers teleurgesteld.
Het verzuim van de herdenking van de Beeldenstorm zal die beoordeling niet veranderen.
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Ons Erfdeel schreef:06/07/2016
(...) In 1566 trok de Beeldenstorm een spoor van geweld door de Nederlanden. In 2015 vernietigden de strijders van IS beelden en tempels in Palmyra. Hoe keek men in de 16e-eeuw aan tegen andersgelovigheid? Wat vond een denker als Spinoza in de zeventiende eeuw over tolerantie? (...)
http://www.onserfdeel.be/nl/blogs/detail/450-jaar-na-de-beeldenstorm-1566-2016-450-ans-depuis-l%E2%80%99iconoclasme-1566-2016
Ik vind deze vergelijking choquerend. Desnoods zou zo'n vergelijking met de Franse revolutie of de Franse staat relevant zijn. Inderdaad, zoals Daesh heeft de Franse republiek een probleem met het feit dat een civilisatie voor zijn ontstaan bestond... Vanwaar het feit dat in 2016 de leerlingen van Noordpeene of Hondschoote niets leren over de Opstand van de calvinisten in Vlaanderen in de 16de eeuw!!!
De Rijselse historicus Alain Lottin heeft het geschreven in een voorwoord: "Onder de derde en de vierde republiek (tot 1958) wilde de Franse Republiek de geschiedenis van het huidige Noord-Frankrijk van voor de annexatie niet onderwijzen". Eigenlijk is het nog het geval vandaag. In de officiële programma's praat men over het protestantisme van de 16de eeuw in de regio's die al in Frankrijk waren (...).
Bissezeele schreef:Ons Erfdeel schreef:06/07/2016
(...) In 1566 trok de Beeldenstorm een spoor van geweld door de Nederlanden. In 2015 vernietigden de strijders van IS beelden en tempels in Palmyra. Hoe keek men in de 16e-eeuw aan tegen andersgelovigheid? Wat vond een denker als Spinoza in de zeventiende eeuw over tolerantie? (...)
http://www.onserfdeel.be/nl/blogs/detail/450-jaar-na-de-beeldenstorm-1566-2016-450-ans-depuis-l%E2%80%99iconoclasme-1566-2016
Ik vind deze vergelijking choquerend. ...
En zo ongepast: maar het is vechten tegen de bierkaai.
Ik heb er al eens een blogartikel aan gewijd:
http://lutherzevenbergen.nl/2015/12/nee-de-beeldenstorm-en-is-zijn-niet-exact-hetzelfde/
Een historische vergelijking moet je alleen inzetten als je er iets mee kunt verduidelijken. Als de populaire beeldvorming steeds die vergelijking opwerpt, dan hoor je als historicus juist de nuance op te zoeken. Daarom is het ook gekmakend dat zelfs sommige historici de vergelijking 1566-IS blijven maken.
In mijn vorige bericht in deze rubriek schreef ik dat ik de vergelijking Geuzen/Daesh choquerend vind... ik moet erkennen dat ik deze woorden uit hun context heb getrokken... Het was een manier voor de auteur van het artikel om zijn culturele programma rond de Beeldenstorm in te leiden (voordracht over het religieuse geweld gisteren en vandaag...). Met dit bericht wil ik water in mijn (mis)wijn gieten...
1566-2016de Beeldenstorm begon in Steenvoorde 450 jaar geleden
In Nederland begint de herdenking ook van de grond te komen.Het Hemony Ensemble geeft een aantal speciale concerten.Het eerste is het Steenvoorde-concert op 10 augustus in Rijswijk.
daddie- Aantal berichten : 116
Registration date : 03-05-09
De preek van Boeschepe werd gehouden zondag 12 juli 1562 op het kerkhof van de parochie tijdens kerkdienst. De keuze van dag en uur, en het samenroepen van alle calvinisten uit de omgeving, hebben aan dit evenement een buitengewone impact gegeven. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door een zekere Gelein Damman, een inwoner van Boeschepe, die ervan de predikant was. Er waren meer dan tweehonderd mensen, onder wie vele gewapend waren met stokken, degens en pistolen om hun leider te verdedigen.
Was het de eerste openbare Geuzenpreek?
In ieder geval is het interessant te melden dat Boeschepe 340 jaar later, tijdens de scheiding van Kerk en Staat in 1906, de enige parochie van Frankrijk is waar iemand werd gedood! Nog een voorbeeld van geweld i.v.m. Religie...
Was het de eerste openbare Geuzenpreek?
In ieder geval is het interessant te melden dat Boeschepe 340 jaar later, tijdens de scheiding van Kerk en Staat in 1906, de enige parochie van Frankrijk is waar iemand werd gedood! Nog een voorbeeld van geweld i.v.m. Religie...
Laatst aangepast door Bissezeele op vr aug 19, 2016 6:57 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Jules Lemire heeft via een preek en toespraak heftig gereageerd op de 'moord' op Géry Gysel in 1906 in Boeschepe. In 1905 had Lemire al in een preek in Okselare met kracht geprotesteerd tegen de inventarisatie van de kerkelijke goederen.
cornelis- Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12
Ach zo? Ik ben een beetje verbaasd... Lemire aanvaarde de 'Republiek' en heeft gezegd na de dood van Géry Ghysel: "In Vlaanderen vloeit er bloed omwille van enkele kandelaars"... De inventarisatie van de kerkelijke goederen was dus blijkbaar niet zo belangrijk voor hem...
Overigens, heeft iemand meer info over dit dorp "vernield door de Geuzen in 1571"?
Overigens, heeft iemand meer info over dit dorp "vernield door de Geuzen in 1571"?
Anne Vanhaecke
Op 10 augustus 1566, precies 450 jaar geleden, begon de Beeldenstorm in Steenvoorde! Vanochtend heeft een sympathieke bijeenkomst plaatsgevonden in Steenvoorde, in het St-Laurent, waar het eerste klooster 'bezocht' werd door de Geuzen... Het was eigenlijk een persconferentie geleid door de zeer bekwame en enthousiaste Anne Vanhaecke (Quaedypre).
één Vlaming van België was aanwezig (...). Historicus Philippe Vanderghote (Ieper) heeft het woord genomen om de aanzienlijke gevolgen van de Beeldenstorm te herhalen... De - heel geslaagde - herdenkingsstele werd onthuld (later volgt nog een officiële inhuldiging).
We hebben ook het bier van de Beeldenstorm geproefd (gebrouwd in Ekelsbeke)...lekker!
Bron en fotoreportage:
https://www.facebook.com/huisvandeslag/photos/pcb.497058550482883/497051313816940/?type=3&theater
de stele van het St-Laurent
Luther7bergen schreef:Bissezeele schreef:Ons Erfdeel schreef:06/07/2016
Ik vind deze vergelijking choquerend. ...
http://lutherzevenbergen.nl/2015/12/nee-de-beeldenstorm-en-is-zijn-niet-exact-hetzelfde/
Een historische vergelijking moet je alleen inzetten als je er iets mee kunt verduidelijken. Als de populaire beeldvorming steeds die vergelijking opwerpt, dan hoor je als historicus juist de nuance op te zoeken. Daarom is het ook gekmakend dat zelfs sommige historici de vergelijking 1566-IS blijven maken.
We kunnen toch niet ontkennen dat bij de kerkverwoestingen, misschien in stomme verblinding vele religieuze kunstschatten en waardevolle studiewerken verloren zijn gegaan. In dat opzicht is de beeldenstorm af te keuren, als ongeestelijk geweld tengevolge van onbeheerste woede-reacties, en door het gebruik van lijfelijk geweld in religieuze zaken. Zelfs als gereformeerd-protestant kan je daar niet achter staan. Maar het historisch begrip van het verschijnsel 'beeldenmoord' tussen een protestant en een rooms-katholiek/moderne geschiedschrijvers verschilt wel sterk.
cornelis schreef:Luther7bergen schreef:
We kunnen toch niet ontkennen dat bij de kerkverwoestingen, misschien in stomme verblinding vele religieuze kunstschatten en waardevolle studiewerken verloren zijn gegaan. In dat opzicht is de beeldenstorm af te keuren, als ongeestelijk geweld tengevolge van onbeheerste woede-reacties, en door het gebruik van lijfelijk geweld in religieuze zaken.
Natuurlijk zijn de vernielingen vreselijk en voor de gemeenschappen op dat moment een traumatische ervaring. Maar om te snappen wat er echt aan de hand is, zal je ook verder moeten kijken dan de eerste observatie dat er beelden vernield werden. Ik vind ook de opinie dat het louter gaat om een religieuze zaak te beperkt. Als we het hebben over de Westhoek, dan gaat het om een protestantse gemeenschap die al jaren te maken had met vervolgingen, die broeders in de gevangenis zagen verdwijnen of opgehangen worden. De harde kern woonde al een tijdje noodgedwongen in Engeland. Als een gemeenschap die lang onderdrukt wordt terugslaat (op welke manier dat dan ook is) dan is dat in mijn beleving in essentie geen religieuze, maar een politieke zaak.
Het grote verschil met bijv. IS is dat IS die beeldenvernielingen zonder uitzondering doet op momenten dat ze een gebied in handen hebben. In hun handen is een beeldenstorm een vorm van intimidatie tegen een overheerste bevolking.
Dat gezegd hebbende: ook deze uitleg heeft zijn beperkingen. Tegenwoordig gaat men er van uit dat de Beeldenstorm ontstaan is vanuit een samenspel van religieuze, politieke en socio-economische factoren.
Zelfs als gereformeerd-protestant kan je daar niet achter staan. Maar het historisch begrip van het verschijnsel 'beeldenmoord' tussen een protestant en een rooms-katholiek/moderne geschiedschrijvers verschilt wel sterk.
Ook binnen het protestantisme kijkt men niet zo positief naar de Beeldenstorm. Ik ben afgelopen week geinterviewd door het Nederlands Dagblad, dit is een krant met een vrij streng gereformeerde signatuur, en één van de vragen was of protestanten zich niet zouden moeten schamen voor de Beeldenstorm.
Beste Luther,
Tijdens m'n verlof heb ik het Groeningemuseum te Brugge bezocht, met zijn prachtige collectie Vlaamse-Primitieven.
Ik heb daar ook deze foto gemaakt van een schilderij van de Bruggeling Frans Pourbus 1; een portret van de Frans-Zwitsere protestantse theoloog en reformator Théodore de Bèze (1565-1570 ?).
Hij draagt een tekst onder zijn arm in het 'Oud-Nederlands'.
Mijn vraag :
Was het Nederlands in die tijd een voorname en belangrijke taal bij de reformateurs ?
Tijdens m'n verlof heb ik het Groeningemuseum te Brugge bezocht, met zijn prachtige collectie Vlaamse-Primitieven.
Ik heb daar ook deze foto gemaakt van een schilderij van de Bruggeling Frans Pourbus 1; een portret van de Frans-Zwitsere protestantse theoloog en reformator Théodore de Bèze (1565-1570 ?).
Mijn vraag :
Was het Nederlands in die tijd een voorname en belangrijke taal bij de reformateurs ?
cornelis schreef:Beste Luther,
Mijn vraag :
Vreemd dat de Beze een Nederlandse tekst draagt, hij heeft altijd in Geneve gewoond en gewerkt, denk ik.
Het Nederlands was belangrijk in die zin dat de reformatie een verandering teweeg gebracht in het gebruik van het latijn in kerk/geloofszaken. De volkstaal stond voorop (dus niet speciaal Nederlands). De Bijbel, psalmen, alles moest in de volkstaal. Daarmee volgde men een trend die in de late middeleeuwen allang in bestuurszaken was voltrokken.
Het was wel een traag proces overigens. Om een voorbeeld te geven: Jacob De Buysere, een van de leiders van de Beeldenstorm, schreef zijn correspondentie in kerkzaken nog altijd in het latijn. Terwijl hij toen al geruime tijd predikant van een protestantse Nederlandstalige gemeente was.
Dus we mogen aannemen dat de 'Bijbel' haar stempel heeft gedrukt op de Nederlandse taal, maar ook op de Nederlandse schat aan spreuken. Vele uitdrukkingen en gezegden, die wij nu nog kennen komen rechtstreeks uit de Nederlandse vertaling van de bijbel, zoals ‘de steen des aanstoots’, ‘op twee gedachten hinken’ en ‘zich niet onbetuigd laten’. Ook heeft het gezorgd voor een invloed van de Zuid-Nederlandse woordenschat op dat van de Noordelingen.
De bijbel werd immers vertaald door 2 Friezen, 3 Vlamingen en 1 Hollander.
In 1637 werd de zogenaamde ‘Staten-Bijbel’ voltooid en daarmee werd niet alleen de religieuze grondslag gelegd voor de toenmalige Republiek, maar ook het hedendaagse Nederlands. Het was een mengeling van vrijwel alle Nederlandse streektalen uit die tijd, maar met veel invloed van het Nederlands uit de Zuidelijke Nederlanden, dat beschouwd werd als zeer plechtig en beschaafd.
Bovenal was het dus een Heel-Nederlands project.
De bijbel werd immers vertaald door 2 Friezen, 3 Vlamingen en 1 Hollander.
In 1637 werd de zogenaamde ‘Staten-Bijbel’ voltooid en daarmee werd niet alleen de religieuze grondslag gelegd voor de toenmalige Republiek, maar ook het hedendaagse Nederlands. Het was een mengeling van vrijwel alle Nederlandse streektalen uit die tijd, maar met veel invloed van het Nederlands uit de Zuidelijke Nederlanden, dat beschouwd werd als zeer plechtig en beschaafd.
Bovenal was het dus een Heel-Nederlands project.
Waarom deze foto in deze rubriek ?
Waar is deze foto genomen ?
Hij was een 'Werkend lid van het Geschiedkundig Genootschap' van 'Le Comité Flamand de France'.
Waar is deze foto genomen ?
Hij was een 'Werkend lid van het Geschiedkundig Genootschap' van 'Le Comité Flamand de France'.
Deze foto is genomen in Poperinge, Sint-Janskruisstraat,26.
Opdedrinck Julien (1851-1921) is kapelaan geweest in Poperinge, leraar in Brugge en pastoor in Damme.
Hij was de eerste die Krombeke als startpunt van de Beeldenstorm aanwees.
Dit onderwerp werd hoger in deze rubriek behandeld.
De tekst van Zevenbergen is terzake belangrijk: http://lutherzevenbergen.nl/2016/02/and-the-winnerrr-is-steenvoorde/
Opdedrinck Julien (1851-1921) is kapelaan geweest in Poperinge, leraar in Brugge en pastoor in Damme.
Hij was de eerste die Krombeke als startpunt van de Beeldenstorm aanwees.
Dit onderwerp werd hoger in deze rubriek behandeld.
De tekst van Zevenbergen is terzake belangrijk: http://lutherzevenbergen.nl/2016/02/and-the-winnerrr-is-steenvoorde/
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
la voix du nord van Hazebrouck & la Flandre schreef:04/09/2016
Steenvoorde: in het gehucht van het St-Laurent herdenkt men de geschiedenis van Vlaanderen
'Nordistes', Belgen en Nederlanders sensibiliseren over hun gemeenschappelijk cultureel erfgoed in Vlaanderen. Voor dit doel werd zondag een gezamenlijke werf gehouden om de 450e verjaardag van de opstand van de Geuzen te vieren [sic].
Ze hebben van de gelegenheid genoten om dit hoofdstuk van de geschiedenis, weinig [sic] vermeld in het Franse onderwijs te ontdekken, tenzij "we nog steeds de gevolgen van de Opstand van de Geuzen zien in het Europese landschap", benadrukt Philippe, een inwoner van Ieper die naar "de onafhankelijkheid van Nederland" verwijst.
Dus, om meer te leren, veel mensen hebben de conferentie van de lokale historicus Christian DEFEBVRE bijgewoond. "Wij zijn hier uit nieuwsgierigheid, om onze kennis van Vlaanderen uit te breiden" zeggen Edith en Jacques.
De jaarlijkse vergadering zou kunnen zich institutionaliseren in de tijd, op een andere plaats, en ook met een andere vorm, zolang de geschiedenis verder wordt verspreid.
http://www.lavoixdunord.fr/region/steenvoorde-au-hameau-du-saint-laurent-on-perpetue-ia18b47675n3713283
In deze video spreekt historicus Alain lottin over de geschiedenis van de braderie van Rijsel...
Zaterdag 15 oktober zal Lottin over de Beeldenstorm praten in Noordpeene (om 16u).
Pagina 5 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Het Nederlands in de musea, bezoekerscentra en toeristische diensten
» Het nieuwe stadion van Rijsel
» SOS Blootland
» Het 'succes' van ons forum
» Culturele evenementen
» Het nieuwe stadion van Rijsel
» SOS Blootland
» Het 'succes' van ons forum
» Culturele evenementen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen
Pagina 5 van 5
Permissies van dit forum: