hopvelden, brouwerijen en bieren van Frans-Vlaanderen
+7
roland vanmeirhaeghe
hneel
Linkadoor
Vlaklander
nonkelpalm
Leonard
Bissezeele
11 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De Frans-Vlaamse gastronomie :: De Frans-Vlaamse gastronomie
Pagina 2 van 4
Pagina 2 van 4 • 1, 2, 3, 4
La brasserie du pays flamand
La brasserie du pays flamand schreef:
La BRACINE TRIPLE a obtenu une médaille d'or au salon de l'agriculture 2009 à Paris !
Depuis le 20 novembre 2009 : BRACINE TRIPLE en 33 cl !
Meer weten ?
http://www.bracine.com/index.php?id=1
nog iets :http://www.bracine.com/index.php?id=1
Yser Houck schreef:
Nederlandse lessen in :
BLARINGHEM : BRASSERIE DU PAYS FLAMAND - 425 rue André Plockyn - 59173 BLARINGHEM
Inlichtingen :
_ Yser Houck
03 28 62 07 73 of yser.houck@free.fr
_ Jeanne Verhaeghe
03 28 68 99 81 of jeanne.verhaeghe@free.fr
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
"La Belle", de nieuwe bier van la brasserie du Pays flamand
"Belle" betekent "mooi" in het Frans...maar het is ook de vertaling van "Bailleul"... Een toeval ? De brouwerij heet "Brasserie du Pays flamand" (in Blaringem, naast Hazebroek)... In elk geval hebben - natuurlijk -de journalisten het niet bemerkt... Ze zijn weliswaar uit de Rijselse metropool (...)
Re: hopvelden, brouwerijen en bieren van Frans-Vlaanderen
La brasserie du pays flamand schreef:
De BRACINE TRIPLE won een gouden medaille op de landbouwbeurs 2009 van Parijs.
Sinds november 2009 : BRACINE TRIPLE 33 cl !
Verdict ?nonkelpalm schreef:het bier zaterdag gekocht in bergues,hadden blond en triple aan ongeveer €3
Bissezeele schreef:België is HET land van het bier en Nederland het land van enorme bedrijven als Amstel en vooral Heineken.
België kent anders ook wel het monster Aneuser-Busch InBev.
Behalve La Trappe ken ik geen Nederlandse trappist.
Zijn er andere Nederlandse trappisten en/of bieren van hoge gisting ?
Er is maar één Nederlandse trappist, en dat is La Trappe. Er zijn slechts zeven erkende trappistenbieren, waaronder drie Belgisch-Vlaamse (Achel, Westmalle en Westvleteren) en drie Waalse (Chimay, Orval, Rochefort).
Er zijn natuurlijk wel Nederlandse bieren, waaronder ook enkele van het zwaardere soort, die niet door Amstel en Heineken worden verspreid, maar zij kennen - vergeleken met wat het geval is in Belgisch-Vlaanderen, een veel kleinere verspreiding. Je zult in Nederland vaak nog gemakkelijker een Duvel of een Chimay vinden, vrees ik.
Toen ik in oktober in Frans-Vlaanderen was, heb ik, naast Trois Monts (natuurlijk), nog andere bieren gedronken, maar ik ben de meeste namen vergeten. Dat betekent dat ik dringend nog eens terug moet
Kan het zijn dat Yser Houck zijn eigen bier heeft uitgebracht? Ik durf mijn geheugen niet meer vertrouwen.
Linkadoor- Aantal berichten : 59
Registration date : 26-04-08
Een artikel over de Blonde d'Esquelbecq, en de brouwerij Thiriez in Ekelsbeke in het algemeen: http://www.lejournaldesflandres.fr/actualite/La_Flandre_interieure/Bergues/2010/07/28/les-meilleures-blondes-de-flandre.shtml
Linkadoor- Aantal berichten : 59
Registration date : 26-04-08
"Yzer Hoek makt kloek"
Het bier van...Yser Houck
Gebrouwd door la brasserie du Pays flamand (Blaringhem)
Gebrouwd door la brasserie du Pays flamand (Blaringhem)
Veel medailles voor de Vlamingen op de landbouwbeurs van Parijs
Vrijdag 25 februari 2011Tien boeren en brouwers uit Frans-Vlaanderen hebben deze week deelgenomen aan de vakbeurs voor landbouw in Parijs. Ze komen terug sinds gisteren met een rijke oogst van medailles en prijzen.
De brouwerij van het “Pays flamand” van Blaringhem won drie medailles, met name een gouden medaille voor zijn nieuwe blonde bier “Anosteké”. De Vlaamse veehouders werden ook beloond.
De brouwerij van het “Pays flamand” van Blaringhem won drie medailles, met name een gouden medaille voor zijn nieuwe blonde bier “Anosteké”. De Vlaamse veehouders werden ook beloond.
Bron
De Morgen schreef:
Dinsdag 31 mei 2011
De abdij van de Catsberg wordt achtste trappistenbier !De abdij op de Catsberg in Frans-Vlaanderen, vlakbij de grens, komt binnenkort met een bier op de markt. Die 'Mont des Cats' wordt de achtste trappist, zo bericht de VRT-nieuwsredactie. Voor Frankrijk zou het om de eerste trappist gaan.
Enkele Belgische bierkenners waren al op de hoogte van het nieuws. "De broeders in Catsberg krijgen de hulp van de trappistenbrouwers van Chimay. Die hebben een nieuw recept ontwikkeld voor 'Mont des Cats'", vertelt bierkenner Geroen Vansteenbrugge. Naar verluidt zou de productie nog dit jaar verhuizen van Chimay naar de Catsberg zelf. (...)het volledige artikel
Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd hoe het zal smaken.
hneel- Aantal berichten : 10
Registration date : 14-09-10
Hier is een reportage op de regionale tv-zender WEO...
In mijn omgeving is iedereen geschokt door het feit dat het bier gebrouwd is in Wallonië en niet in de Frans-Vlaamse abdij... en de monniken zullen het bier niet brouwen op de Katsberg in de komende maanden, tegengesteld aan de persberichten van twee weken geleden! Behalve het - lelijk - etiquet is het dus een Chimay... weliswaar een nieuw recept (bruin) ontwikkeld door de trappistenbrouwers van Chimay...
zaterdag 24 & zondag 25 september :
Festival van het ambachtelijke bier in Sainte-Marie-Cappel
fiba.com
Festival van het ambachtelijke bier in Sainte-Marie-Cappel
fiba.com
Een nieuw Frans-Vlaams bier
L'HAZEBROUCKOISE binnenkort beschikbaar!
de stichters van de Brasserie du Pays flamand
L'HAZEBROUCKOISE binnenkort beschikbaar!
de stichters van de Brasserie du Pays flamand
Het bier bestaat dankzij een idee van de...burgemeester van Hazebroek! De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met zijn voorstel. L'Hazebrouckoise is nog niet op de markt gebracht, maar sommige bierkenners van Hazebroek hebben al het nieuwe bier geproefd...
la voix du nord van Hazebrouck schreef:Zondag 18 december 2011L'Hazebrouckoise is officieel
beschikbaar sinds gisteren!
het artikel
Wie heeft er al van geproefd ? Waar is het te verkrijgen ?
roland vanmeirhaeghe- Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10
Nee, nog niet geproefd... De 700 eerste flessen werden zaterdag verkocht in de supermarkt Leclerc van Hazebroek. L'Hazebrouckoise is nu onvindbaar...
Hieronder mijn kerstcadeau... een fantastische bierselectie in een mooie doos van la brasserie du pays flamand... "La Mont des Cats" werd natuurlijk 'toegevoegd' (gebrouwd in Chimay en niet in Blaringhem...).
Hieronder mijn kerstcadeau... een fantastische bierselectie in een mooie doos van la brasserie du pays flamand... "La Mont des Cats" werd natuurlijk 'toegevoegd' (gebrouwd in Chimay en niet in Blaringhem...).
L'Indicateur des Flandres schreef:Woensdag 21 december 2011L'Hazebrouckoise slachtoffer van haar eigen succes!
het glas gemaakt door Cristal d'Arques
het artikel
Jawel; de ANOSTEKE* is ook beschikbaar op vat !
* Brasserie du Pays Flamand, Blaringhem (tussen Hazebroek en Ariën)
* Brasserie du Pays Flamand, Blaringhem (tussen Hazebroek en Ariën)
L'Indicateur des Flandres schreef:Een oogst van medailles voor de brouwerij van hetWoensdag 29 februari 2012
"Pays flamand" op de landbouwbeurs van ParijsDe brouwerij van het “Pays flamand” van Blaringhem won zes (!) medailles, met name voor zijn bruine bier “Anosteké”.volledig artikel
In juli 2010 heb ik een fles van 'Le Meulenbier' uit Terdegem meegenomen, na mijn bezoek aan de molen aldaar... Leuk detail : De molenaar ginds heeft mij de rondleiding gegeven in het West-Vlaams...!
Westvloaming- Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10
Is het omdat het bier 'elders' wordt gebrouwd ? Heeft iemand meer info ?la voix du nord van Hazebroek schreef:Dinsdag 26 juni 2012Het bier gebrouwd in Chimay viert zijn eerste verjaardag...
"La Mont des Cats" heeft nog niet het Trappist label
http://www.lavoixdunord.fr/region/la-biere-du-mont-des-cats-souffle-sa-premiere-bougie-jna18b0n540804
Weet iemand waar deze foto genomen werd?
een aanwijzing: niet op de grens...
een aanwijzing: niet op de grens...
Pagina 2 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» De gevolgen van de economische crisis in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Zuid-Vlaanderen
» Het Nederlands en het Frans-Vlaams bij de ontwikkeling van het toerisme in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Zuid-Vlaanderen
» Het Nederlands en het Frans-Vlaams bij de ontwikkeling van het toerisme in Frans-Vlaanderen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De Frans-Vlaamse gastronomie :: De Frans-Vlaamse gastronomie
Pagina 2 van 4
Permissies van dit forum: