Kapellen van Frans-Vlaanderen
+6
leuven
roland vanmeirhaeghe
Eversam
Stef
Handwerpen
Bissezeele
10 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Het Frans-Vlaams erfgoed :: Het Frans-Vlaamse erfgoed
Pagina 2 van 6
Pagina 2 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sinte Mulderskapelle / Chapelle Sainte-Mildrède
Nog een foto van de bekendste kapelle (kerk?) van Frans-Vlaanderen...
De omgeving - tussen Millam, Merckeghem en Volckerinckhove - is fantastisch !
De omgeving - tussen Millam, Merckeghem en Volckerinckhove - is fantastisch !
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Sinte Mulderskapelle / Chapelle Sainte-Mildrède
In de Annales du Comité Flamand van 1883 is er een artikel verschenen van M. l'abbé G. Monteuuis met de titel Sainte Mildrède de Millam.
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Re: Kapellen van Frans-Vlaanderen
Kent u de naam en de geschiedenis van deze kapel ? De ligging van de kapel is interessant...
Aanwijzingen : Langs een Romeinse weg en de Ijzer... Ook bekend voor een noveen.
De geschiedenis/legenden i.v.m. de stichting van de kapel zijn opmerkelijk... Weet u iets daarover (ik ben echt vergeten) ?
De geschiedenis/legenden i.v.m. de stichting van de kapel zijn opmerkelijk... Weet u iets daarover (ik ben echt vergeten) ?
Johannes Fidanza (1217-1274) werd op vierjarige leeftijd door Franciscus van Assisi op wonderbaarlijke wijze genezen van een ziekte. De latere heilige had uitgeroepen: "O buona ventura!" (= "Wat een gelukkige gebeurtenis!") en 'Bonaventura' werd zijn bijnaam en later zijn heiligennaam. Vermoedelijk ligt hier ook de reden waarom hij volgens sommige bronnen aanroepen wordt voor ongeneeslijke ziekten. Op zijn twintigste trad hij binnen in de orde van de Franciscanen waarvan hij later algemene overste werd. Hij was ook professor aan de universiteit, bisschop en kardinaal. In 1482 werd hij heilig verklaard.Bissezeele schreef:Aanwijzingen : Langs een Romeinse weg en de Ijzer... Ook bekend voor een noveen.
De geschiedenis/legenden i.v.m. de stichting van de kapel zijn opmerkelijk...
Volgens 'La voix du Nord' heeft een zeeman, nadat hij een paar keer de hulp van Sint Bonaventura had ingeroepen en verhoord werd, in 1350 de eerste kapel gebouwd in de buurt van de kruising van de IJzer en de Romeinse Heerweg. Daar ligt nu de wijk 'La Cloche', grondgebied Zegerskappel. Op de kaart van Cassini (18de eeuw) staat de kapel wel vermeld, maar de wijk niet.
Robert Noote heeft het over een rijke heer die de kapel zou gebouwd hebben uit erkentelijkheid voor de bescherming die hij kreeg van de heilige Bonaventura tijdens een fel onweer.
In 1625 zou men de kapel herbouwd hebben om bescherming te zoeken tegen de pest.
In 1784 werd de kapel dan nogmaals herbouwd. Het altaar, tabernakel, retabel en beeld van de heilige dateren van de 18de eeuw volgens de gegevens van het Franse ministerie van cultuur.
Recent is men opnieuw begonnen met het organiseren van een novene midden juli. Men aanroept de heilige voor rheumatisme, besmettelijke ziekten en ongeneeslijke ziekten.
We hebben tot hiertoe geen enkele informatie gevonden die er zou op wijzen dat er een bijzondere reden is waarom de kapel precies op die plaats zou opgericht zijn.
Ergens tussen Craywick en Loon-Plage, naast van de haven van Duinkerke...
Dit kapelletje is misschien het beste symbool van de toestand van het landelijke Frans-Vlaamse erfgoed (architectuur, taal, milieu); kwetsbaar en bedreigd...
Hier is een modern kapelletje met een oude geschiedenis (& een legende)...
Dit is het kapelletje bij de Onzelievevrouwebron in Bollezele, langs de chemin des 5 rues, in de buurt van de IJzer. Volgens de legende is Onze Lieve Vrouw daar verschenen. Men plaatste daar een stenen beeld aan de voet waarvan er een bron vloeide. Tot tweemaal toe heeft men het beeld naar de kerk van Bollezele gebracht en telkens kwam het beeld terug op zijn oorspronkelijke plaats. Dit gaf aanleiding tot een devotie voor Onze Lieve Vrouw. Deze devotie dateert reeds van voor de dertiende eeuw.Bissezeele schreef:Hier is een modern kapelletje met een oude geschiedenis (& een legende)...
In 1429 gebeurde dan het eerste wonder waarover we vroeger hebben geschreven.
Kapelletjes van de Franse Westhoek
De vraag die ik een tijdje geleden op het forum stelde ging over een kapelletje in VolkerinckhoveWie vindt een actuele foto van volgend kapelletje:
... eenvoudig kapelletje met een klein altaar, gemeenzaam “la chapelle Drieux” genoemd. Deze “Notre Dame de Bons Secours” kapel, bevindt zich op de “Chemins des Tempeliers”. Ze werd in 1995 opgeknapt door vrijwilligers van de associatie Yser Houck en in 1996 terug ingewijd. De kapel werd meer dan een eeuw geleden opgericht door de famillie Drieux.
Ik ben ondertussen zelf nog eens in Volkerinckhove geweest en heb er deze foto's gemaakt:
Een echte kapelletjes-freak ben ik niet, maar ik vraag me af of dit kapelletje inderdaad door de familie Drieux
werd opgericht, want dan zou de straatnaam “Chemins des Tempeliers” wellicht naar de Drieux's kunnen verwijzen.
Ter plekke kon men mij dit niet bevestigen...
Andere vraag,
klopt het dat de huidige "maire" van Volkerinckhove een Drieux is?
leuven- Aantal berichten : 210
Leeftijd : 86
Registration date : 28-04-09
Veel info over dat kapelletje is er blijkbaar niet te vinden. Het zou nu eigendom zijn van een zekere Ardaens volgens een webstek uit Volckerinckhove. Volgens Yserhouck zou het inderdaad meer dan een eeuw geleden gebouwd zijn door de familie Drieux. Gezien de interesse voor de familie Drieux verwijzen we hier naar een Arbre genealogique de la famille Drieux en naar een biografie van Remi Driutius, een neef van Michael. We begrijpen evenwel uw opmerking 'want dan zou de straatnaam “Chemins des Tempeliers” wellicht naar de Drieux's kunnen verwijzen' niet.leuven schreef:Een echte kapelletjes-freak ben ik niet, maar ik vraag me af of dit kapelletje inderdaad door de familie Drieux werd opgericht, want dan zou de straatnaam “Chemins des Tempeliers” wellicht naar de Drieux's kunnen verwijzen.
Volgens de annuaire-mairie is de huidige burgemeester Jean-Paul Monsterleet.leuven schreef:Andere vraag, klopt het dat de huidige "maire" van Volkerinckhove een Drieux is?
Waarde Polder
Alvast bedankt voor je hulp!
Zie mijn bijdrage over Jacob Drieux die ik net op het Forum plaatste. (Bekende Frans-Vlamingen)
Leuven
Alvast bedankt voor je hulp!
We begrijpen evenwel uw opmerking 'want dan zou de straatnaam “Chemins des Tempeliers” wellicht naar de Drieux's kunnen verwijzen' niet.
Zie mijn bijdrage over Jacob Drieux die ik net op het Forum plaatste. (Bekende Frans-Vlamingen)
Leuven
leuven- Aantal berichten : 210
Leeftijd : 86
Registration date : 28-04-09
Hartelijk dank voor de interessante bijdrage. Het 'Tempeliers-luik' van de Drieux was me niet bekend.leuven schreef:Zie mijn bijdrage over Jacob Drieux die ik net op het Forum plaatste.
Waar vindt men dit torentje ?
Dit is het torentje van de Bonaventurakapel in Zegerskappel, wijk "La Cloche". De kapel werd besproken op vorige pagina.Bissezeele schreef:Waar vindt men dit torentje ?
Kent u die 2 kapelletjes ?
"H. Moeder Anna B.V.O."
"Onze Lieve Vrouw van 't Hofland B.V.O."
"H. Moeder Anna B.V.O."
"Onze Lieve Vrouw van 't Hofland B.V.O."
Men vindt de eerste kapel tussen Arneke en Zegers en de tweede tussen Rubouck en Bollezeele.
Deze oude kapel is een huis geworden. Ze is (of was) te koop... Weet u waar ze staat?
Hebt u meer info? Was het de kapel van een klooster, van een gemeenschap, of was het de kerk van het dorp?
Hebt u meer info? Was het de kapel van een klooster, van een gemeenschap, of was het de kerk van het dorp?
392 800 €
Ik heb op deze vraag een gedeeltelijk antwoord en meteen stel ik ook nog bijkomende vragen.Bissezeele schreef:Deze oude kapel is een huis geworden. Ze is (of was) te koop... Weet u waar ze staat?
Via de webstek van Notaires komt men er vlug achter dat dit gebouw in Boeschepe staat. De advertenties vermelden dat het gebouw uit de 16de eeuw zou dateren en hoeveel kamers en badkamers er zijn (hoewel dat wel eens het dubbele kan zijn naargelang het immobiliënkantoor). Het adres verzwijgen ze wel angstvallig. En tot hiertoe heb ik het niet gevonden.
Maar er zijn twee zaken die me intrigeren.
Er moet vroeger een parochie geweest zijn die 'Abeele chapelle' heette en op de webstek van Abele staat dat die kapel nog zou bestaan op het Frans grondgebied, maar dermate vervallen zou zijn dat die niet te restaureren is. Waar staat die oude kapel ? Is het mogelijk dat men daarvan een woonhuis gemaakt heeft ?
Ik ben ook wat bezig met de studie van Lievin van den Cruyce (Levinius Crucius). In het Nationaal Biografisch Woordenboek staat dat hij na zijn priesterwijding fungeerde als pastoor en vanaf 1505 als leraar, eerst in Nieuwkerke en aan de Latijnse school te Belle en later als rector van de Latijnse school van Boeschepe. Het wekt verwondering dat er in het kleinere Boeschepe een Latijnse school zou geweest zijn en dan ook nog een tweede in Belle. We vermoeden dan ook dat hij rector werd in de school te Belle en pastoor te Boeschepe. Maar men weet natuurlijk nooit dat er toch ergens een klooster was met een kloosterschool…
Derhalve ben ik net als Bissezeele nieuwsgierig naar meer info over die kapel die nu woonhuis is.
Kapel / woonhuis
Beste Polder en Bissezele,
Ik weet die kapel staan in Boeschepe.
Ze ligt niet zo ver van de parochiekerk van Abele, eigenlijk in Frans-Vlaanderen...In de parochiekerk van Abele, grondgebied Boeschepe worden de missen in het Nederlands gelezen in Frankrijk.
Ik denk dat de straat waar de kapel gelegen is 'Rue de Cassel' heet.
MVG
Cornelis
Ik weet die kapel staan in Boeschepe.
Ze ligt niet zo ver van de parochiekerk van Abele, eigenlijk in Frans-Vlaanderen...In de parochiekerk van Abele, grondgebied Boeschepe worden de missen in het Nederlands gelezen in Frankrijk.
Ik denk dat de straat waar de kapel gelegen is 'Rue de Cassel' heet.
MVG
Cornelis
cornelis- Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12
Beste Cornelis, bedankt voor de info... Hieronder een paar foto's van de kapel en de kerk...
de huidige parochiekerk, de 'oude kapel' en, in de verte, de Catsberg...
de huidige parochiekerk, de 'oude kapel' en, in de verte, de Catsberg...
Enkele weken geleden heb ik een groep uit Zeeuws-Vlaanderen gezien die deze kapel bezochten...
...onze Nederlandse vrienden kennen de mooiste - en bijna onbekende - plekken van Frans-Vlaanderen...
...onze Nederlandse vrienden kennen de mooiste - en bijna onbekende - plekken van Frans-Vlaanderen...
herlezing: Polder
Laatst aangepast door Bissezeele op do jun 06, 2013 7:50 am; in totaal 1 keer bewerkt
Sint-Mulderskapel (1702)
Laatst aangepast door cornelis op wo jun 05, 2013 8:57 pm; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis schreef:Inderdaad, dit is een prachtige plek in Frans-Vlaanderen: DE SINT MILDREDAKAPEL of SINTE MULDERS te Millam.
De Heer Guy Delafosse uit Volckerinckhove was fier dat hij de Zeeuws-Vlamingen te woord kon staan.
Boomkapelletje
Gezien in de Frans-Vlaamse Westhoek :
Weet er iemand iets, over dat toch wel bijzondere boom-kapelletje ?
Waar en welke heilige ?
Laatst aangepast door cornelis op ma jul 15, 2013 8:02 am; in totaal 1 keer bewerkt
Even een gokje wagen.
Zou het kunnen de Heilige Aloysius zijn??? Die wordt aanroepen tegen de pest.
Zou het kunnen de Heilige Aloysius zijn??? Die wordt aanroepen tegen de pest.
Pagina 2 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Soortgelijke onderwerpen
» De gevolgen van de economische crisis in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Zuid-Vlaanderen
» Het Nederlands en het Frans-Vlaams bij de ontwikkeling van het toerisme in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Zuid-Vlaanderen
» Het Nederlands en het Frans-Vlaams bij de ontwikkeling van het toerisme in Frans-Vlaanderen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Het Frans-Vlaams erfgoed :: Het Frans-Vlaamse erfgoed
Pagina 2 van 6
Permissies van dit forum: