Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

+18
Dunder
roland vanmeirhaeghe
Westvloaming
de vorst
apriethoff
DESSERON
nonkelpalm
Vlaklander
leuven
Polder
Eversam
Handwerpen
Reiziger
Leo Flandria
Deurendael
Admin
Stef
Bissezeele
22 plaatsers

Pagina 6 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Handwerpen di jul 14, 2009 3:22 pm

Ik denk dat Nederland weinig onderscheidt maakt tussen Belgen en ons allemaal losbollen vindt?

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Vlaklander di jul 14, 2009 6:08 pm

Handwerpen schreef:Ik denk dat Nederland weinig onderscheidt maakt tussen Belgen en ons allemaal losbollen vindt?

Losbollen nee, Bourgondischer misschien: oud en jong gaan liever een glaasje drinken of uit eten dan de Noordelijke Nederlander. Maar ik dacht meer aan de taalgrens die zo overheersend is.

Vlaklander

Aantal berichten : 79
Registration date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Handwerpen wo jul 15, 2009 9:56 pm

Voor België is zoiets niet toepasbaar. Ze verschillen op lokaal vlak. Meestal is het een mix van zuidelijke en noordelijke kwaliteiten.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele do jul 16, 2009 12:31 pm

Heb ik vanochtend gepraat met een vrouw (uit Arques) die vanaf 1970 in Sint-Winoksbergen heeft gewerkt. Ze zei dat ze vele mensen hoorde in het Vlaams spreken gedurende de markt elke maandag ochtend...

Met haar echtgenoot zeiden ze dat, gezien van sint-Omaars, de Franse Westhoek "een andere wereld is. Het is iets anders, heel verschillend."

Ze denken dat de Frans-Vlaamse cultuur niet zo kwetsbaar is.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Eversam do jul 16, 2009 1:00 pm

Ik herinner me niet echt meer of ik volgend verhaal al eens gepubliceerd heb, dus hier gaan we dan maar.
Elke maandag begeef ik me traditioneel naar de wekelijkse markt in Sint-Winoksbergen om er de Vlaemsch sprekenden te ontdekken, gewapend met notaboekje en potlood trekt ik streepjes telkens ik enkele mensen een gesprek hoor voeren in het Vlaams, daarbij neem ik goed hun gelaatstrekken in mij op kwestie van geen tweemaal dezelfde personen op 1 dag te turfen. En zie het resultaat is nagenoeg wekelijks stabiel, er wordt een behoorlijke woordje Vlaams gesproken op die markt, maar wat belangrijk is niet door sommige Belgische bezoekers want die zijn er ook, maar door Frans-Vlamingen. De leeftijdscategorie schommelt doorgaans tussen de 60 jaar en de 80 jaar, enkele uitzonderlijke gevallen 50 - 60-tigers niet te na gesproken. En zie ik haal vlot 16 tot 20 streepjes, zelfs in winterse dagen blijft dit getal moeiteloos stand houden. Om maar te zeggen, Frans-Vlaanderen leeft nog in Bergues Surprised Razz .
Ik noteer ook meer en meer bezoekers uit gans Vlaanderen, duidelijk te herkennen aan hun tongval die tamelijk verschilt van ons Westhoektaaltje. Ook aardig wat Nederlandse bezoekers komen op de een of andere manier, in het zog van Armentierige JB, naar de wekelijkse markt. Er was dit voorjaar zelfs een gezin uit Breda te gast bij een Franstalige familie in Bergues. Dus heb ik het plan opgevat om na het verlof mijn onderzoek uit te breiden en gericht op de man af te vragen uit welke streek de "externe" bezoekers komen en waar de Frans-Vlamingen vandaan komen uit Bergues of uit de omliggende gemeenten. Leuke bedoening die vermoedelijk een interactie op gang zal brengen waarvan ik hoop meer te weten te komen omtrent de gevolgen van de "CH'TI-storm" en de persoonlijke meningen omtrent deze heisa.
't Zal wel niet zo een vaart lopen als de Mexicaanse griep zeker ?? Rolling Eyes

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 090716030332598674079249
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele vr jul 17, 2009 7:57 pm

Een sticker op de auto van een manneke die in de Franse Westhoek woont Neutral :

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 090717095709440054087164
"59" Sad het nummer van het departement van de Frans-Vlamingen...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Vlaklander za jul 18, 2009 10:59 am

Hulde voor de zelfbeheersing, dat je er geen gele sticker met leeuw overheen geplakt hebt... Ergerlijk, maar denk maar zo: over 1, 2 jaar is die sticker heel erg verkleurd en gedateerd.

Vlaklander

Aantal berichten : 79
Registration date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele zo jul 19, 2009 10:24 am

Het - heel interessante - standpunt van een vrouw uit Bray-Duinen over de ch'ti folie...
Ze beheerst het begrip "Frans-Vlaanderen" niet heel goed, haar woorden zijn naïef (...), maar zeker representatief van de mening van de bevolking, van de gewone mensen uit de Franse Westhoek...
De interviewer is een Franstalige Belg... scratch





Wat denken jullie ervan ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele vr aug 14, 2009 8:02 pm

Dany Boon ontvangen door Nicolas Sarkozy


Deze film heeft de gevolgen van een film niet. Het is een "phénomène de société" schreef ik al in maart 2008... Jammer dat de slachtoffer van dit fenomeen "de Franse Vlaamse cultuur" heet Sad


Begin 2008 schreef ik ook :

"Rappelons que Dany Boon a prêté sa voix (et son bel accent) pour une pub de Mac Donalds (le symbole de la mal’bouffe) diffusée sur TF1 (la chaîne du temps de cerveau disponible).
Ou l'alliance de la pseudo culture ch'ti, de Mac'Do et de TF1... La boucle est bouclée".



Mooie uitspraak, hé ?
Lijkt zijn uitspraak meer aan het Picardisch of aan een - caricatuur - van gehandicapte persoon ?
Heel slechte humor. Neutral

Eindelijk is er een tweede 'slachtoffer' van de film : De echte Picardische cultuur.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele zo aug 23, 2009 6:13 pm

Ik was vandaag in Winoksbergen (...) helaas zonder mijn fototoestel. We hebben van het mooie weer genieten op een terras (café de la poste). Heel wat toeristen, vooral in de dienst voor toerisme (in het belfort). De grammatica van het Picardisch is - natuurlijk - te koop. Geen grammatica van het Frans-Vlaams of van het Nederlands (maar is het nuttig het te toevoegen). Op de markt een stand waar men verkoopt talrijke ch'ti producten. Op het terras heeft natuurlijk de kelner een geel blad waar men leest 'bière ch'ti'. Mijn buren op het terras van de café de la poste ? Mevrouw...de burgemeester van Winoksbergen (jawel!!) en drie Nederlanders (van het Zuiden blijkaar...).
Een Nederlander aan de kelner : "Une bière comme ça" (hij toont zijn blad met de reclame). En dan praten onze Batavieren altijd van de 'film'. Ze drinken in een glas met de scriptie 'ch'ti'. Ze fotograferen elkaar met het fameuze glas...
Last but not least : Ik bestel een Hommelbier (gebrouwen in Watou, 15 km van Winoksbergen).
De kelner : "Pardon ?"
_"Une HOMMELBIER s'il vous plaît"
_ "Je ne connais pas".

Op weg naar de auto volgen we een gezin.
De jongen : "Papa, je voulais le maillot ch'ti et la casquette ch'ti !!"
De vader : "Arrête de toujours réclamer".


Pauvre Flandre.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele wo aug 26, 2009 10:28 am

De 'film' in het...Hongaars!!

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele wo aug 26, 2009 12:07 pm

Na het Hongaars (hierboven); het Duits :



Vier miljoen Duitsers hebben de 'film' gezien...

Kan iemand een commentaar schrijven over het dialect dat Dany Boon in die Duitstalige versie spreekt ?

Is het waar dat zijn dialect niet bestaat ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Handwerpen wo aug 26, 2009 9:45 pm

Het is alleszins geen dialect van het Noorden want het klinkt als Duits en niet als Nederlands.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele zo aug 30, 2009 7:19 pm

Le Gallodrome, een verspreider van de chti business, pardon, cultuur overal in Noord-Frankrijk, ook in Duinkerke Question (rue du président Wilson, naast het Centre Marine) sinds één jaar.

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 090830091218440054352401

Heb ik lang gepraat met de baas. Hij zei : "Alors les Flamands, c'est à vous de jouer !"
We mogen inderdaad creatieve grafische vormgevingen voorstellen via Internet. Als de internetters van zijn website voor een mooi en grappig Vlaams symbool stemmen zal hij het drukken... Hij heeft me getoond enkele foto's van Vlaamse symbolen. "Il n'y a pas eu assez de votants, donc je les ai pas fait imprimer ...".

http://www.legallodrome.com/

De verantwoordelijke van Le Gallodrome te Duinkerke is ook de houder van...LA TAVERNE DU WESTHOEK te Kwaadiper !!??


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 090831094913440054361294


Laatst aangepast door Bissezeele op wo jan 02, 2013 8:05 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele vr sep 04, 2009 3:26 pm

Zelfde dag, zelfde parking, ergens in de Franse Westhoek...

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Mini_090904052619440054383378


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Mini_090904052734440054383381*

Gelukkig wordt nog niet iedereen gecontamineerd door de ch'ti rage...



* op twee Franse auto's (...)
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  leuven vr sep 04, 2009 8:42 pm

Gezien in Sint-Winnoksbergen in de herberg (restaurant) Le Tonnelier.


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Menuchti

Binnen negeerden we bewust de Ch'ti menu en vroegen de waardin nadrukkelijk naar le menu Flamand en ra ra eens wat we zonder verpinken kregen, ja ja, de Ch'ti menu natuurlijk! Ze had het begrepen.
Maar dit, een paar straten verder aan het raam van een privé woning, stemde ons weer welgezind:

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Kermesseflamande

In de zeer oude herberg "Le Breugel" zagen we deze affiche:

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Vlaemsleren

In de late avond op de Grote Markt van Cassel zagen we een affiche met een prachtige reflectie van de ondergaande zon...

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Nedlerenincassel

Op de...

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Grotemarkt

....mooi zo in twee talen maar de aankondiging van het nieuwe Museum over Frans-Vlaanderen gebeurt uitsluitend in het Frans

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Vlmuseum

De dag voordien konden we ons een Assimil casette aanschaffen in de toeristische dienst van Duinkerken om d Ch'ti taal aan te leren!

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Parlemoi

Daar was ook nog een boek van Hélène Surges
Les gens du Nord et la Ch'ti-attitude. Op onze vraag naar de strekking van dit boek kon de toeristische dienst niet antwoorden.
We konden wel, stel u voor, een Ch'ti-Mi passeport kopen.

Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele za sep 05, 2009 12:26 pm

Van harte bedankt voor die spannende fotoreportage, 'Kameraad' Leuven !

Het is troostend te zien dat Vlamingen van over de 'schreve' verstaan wat we voelen...

Inderdaad is het soms pijnlijk het gevoel te hebben dat we in de woestijn preken. Neutral
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty chti

Bericht  nonkelpalm zo sep 06, 2009 4:59 pm

zelfs Auchan speelt mee in de chti rage in hun laatste nieuwsbrief

nonkelpalm

Aantal berichten : 70
Leeftijd : 69
Registration date : 13-02-09

http://www.bloggen.be/nonkelpalm

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty chti

Bericht  nonkelpalm do sep 10, 2009 6:12 pm

vandaag gelezen op frace guide dat chti's inwoners zijn van het noorden

nonkelpalm

Aantal berichten : 70
Leeftijd : 69
Registration date : 13-02-09

http://www.bloggen.be/nonkelpalm

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele za sep 19, 2009 7:12 pm

Beste vrienden,

Er is tegenwoordig de volgende peiling op de webstek van Le Journal des Flandres : Shocked

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 090919092235440054483574

A Bergues, est-on ch'ti ou flamand ?

Hieronder de huidige resultaten :

Ch'ti hein !
(22.7% / 45)
Flamand évidemment
(68.7% / 136)
Un peu des deux
(5.1% / 10)
Ni l'un ni l'autre
(6.1% / 12)
Il y a 198 votes.


Kunnen jullie allemaal stemmen, Alstublieft ?

http://www.lejournaldesflandres.fr/actualite/Flandres/Wormhout/Broxeele/index.shtml?votepushed=votepushed&survey=6&where=sel&answer1_2=2&vote=voter
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty sondage

Bericht  leuven za sep 19, 2009 7:39 pm

Niet slecht die uitslag, ik had het erger verwacht!

Ik kan helaas mijn mening niet te kennen geven want de server reageert niet.
Not Found
The requested URL /Services/sondages/ was not found on this server.

Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty TF1

Bericht  leuven za sep 19, 2009 8:13 pm

Toevallig gelezen op de site van TV1

Il est enfin temps de rétablir quelques vérités sur Bergues. D'abord, qu'on se le dise, on ne fabrique pas de maroilles à Bergues. On ne fait qu'en vendre pour pouvoir en tremper "un tiot bout" dans la chicorée. Ensuite, il est inutile de tendre l'oreille, les Berguois sont peut-être des Ch'timis mais ils n'ont jamais parlé le ch'ti ! Leur ville est flamande. Ne cherchez pas non plus la baraque à frites de Momo, elle n'existe pas. En revanche, il y a bien une friterie située sur la place de Bergues. Et on raconte que lundi dernier, il y a eu tellement de monde, qu'elle est tombée à court de frites.... un comble !

Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele zo sep 20, 2009 8:14 am

leuven schreef:Ik kan helaas mijn mening niet te kennen geven want de server reageert niet.
Not Found
The requested URL /Services/sondages/ was not found on this server.

Ik heb hen geschreven om het probleem op te wijzen...

Het is misschien een complot van de chtis ! clown
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele zo sep 20, 2009 9:13 am

leuven schreef:Niet slecht die uitslag, ik had het erger verwacht!
Er zijn toch 22 % die "chtis" hebben geantwoord !! Sad

Twee jaar geleden was het misschien 2 % (...).

Verstaat nu iedereen wat ik bedoel als ik zeg " De Film van Dany Boon heeft aanzienlijk versneld het proces van verdwijnen van het Frans-Vlaamse gevoel" ? ...en bovendien heeft hij onze regionale cultuur vervangen door een andere (het is het ergste in die zaak) !! Evil or Very Mad
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele ma sep 21, 2009 11:36 am

Ik schreef:Er is tegenwoordig de volgende peiling op de webstek van Le Journal des Flandres : Shocked

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 090919092235440054483574

A Bergues, est-on ch'ti ou flamand ?
Hieronder de huidige resultaten :

Ch'ti hein !
(22.7% / 45)
Flamand évidemment
(68.7% / 136)
Un peu des deux
(5.1% / 10)
Ni l'un ni l'autre
(6.1% / 12)
Il y a 198 votes.


Kunnen jullie allemaal stemmen, Alstublieft ?

http://www.lejournaldesflandres.fr/actualite/Flandres/Wormhout/Broxeele/index.shtml?votepushed=votepushed&survey=6&where=sel&answer1_2=2&vote=voter
Nog iets : Leuven vindt het resultaat niet zo slecht. Inderdaad konden we vrezen iets nog erger. Maar we moeten niet dit vergeten :
Wie heeft gestemd ? De lezers van de webstek van Le journal des Flandres, die een 'bijzonder profiel' hebben...
Doe maar dezelfde peiling op een webstek gelezen door de tieners van de streek...


Laatst aangepast door Bissezeele op wo dec 26, 2012 9:35 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 6 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 6 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum