Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

+15
roland vanmeirhaeghe
daddie
stropke
apriethoff
Eversam
DESSERON
Reiziger
Handwerpen
De Swaen
eric v68
Admin
Leonard
Stef
Bissezeele
DebianFox
19 plaatsers

Pagina 5 van 9 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen do dec 11, 2008 10:17 am

Ik was in feite auteur/ auteur aan het afgaan in de DBNL om te zien wie uit frans vlaanderen kwam daar ik eerder Michiel de Swaen al eens had aangehaald als ook een paar andere auteurs en botste toevallig op de tekst.

het valt in ieder geval wel op dat ze allemaal uit het kwartier van Antwerpen komen. Het zal wel niet voor niets geweest zijn dat Henri Conscience in leer in ging bij de Antwerpse rederijkerskamer de Olijftak om de nederlandse dichtkunst te leren.

ik heb ondertussen nog een 19de eeuwse tekst gevonden wanneer ik de boeken over van Henri Conscience eens doornam
'Aenmerkingen over de verwaerloozing der Nederduitsche tael' (1832) door Blommaert een Gentenaar
http://www.dbnl.org/tekst/blom013aenm01/
Vooral het einde van het betoog waarin alle Vlaamse gebieden van de zuidelijke nederlanden nog eens aangesproken worden is best wel knap. We zouden in 1814 ook een petitie hebben ingediend voor de Vlaamse Taal

Het is nu eenmaal moeilijk om te handelen in de franse context en hetzelfde te doen als in vlaanderen omdat de taal van de republiek nu eenmaal het frans is. Trouwens die Nuuze Vlaemsche tael staat verder van Michiel De Swaen Van Duinkerke en is haast Middeleeuws te noemen. Dus hoe kan zij tot enig nut zijn voor het nederlands?
Indien de taalunie de frans scheidingspolitiek erkent dat frans-vlaams een aparte taal is op basis van recentelijk gefantaseerde schrijfkenmerken, de heruitvinding van de taal zoals voor het waals het geval is, heeft ze er ook helemaal niets aan. En kun je de band met Frans Vlaanderen gelijk stellen aan het Afrikaans in Zuid Afrika

Het is de schrijftaal die nederlands moet zijn wat je spreekt op straat blijft om het even. Nu die Nuuze Vlaamsche tael heeft een nieuwe schrijftaal gecreeerd niet op basis van oude historische teksten maar op basis van de gesproken taal in Frans Vlaanderen vandaar gaat ze niet ge- schrijven voor het voltooid deelwoord,... wat volledig in tegenstelling is met de teksten van Michiel de Swaen 17de 18de eeuw.
En zoals je kunt zien aan het betoog dat ik aanhaalde over de achterlijkheid van de nederlandse taal wordt daarin ook gezegd dat er totaal geen systeem zit in de spellingl in graafschap Vlaanderen of Hertogdom Brabant en iedereen zo maar opschrijft en het in feite toch wel nuttig zou zijn om naar de nederduitse standaard te evolueren en cultuur uit te wisselen met nederland ter bevordering van de nederlandse taal in de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden.
Dus in feite is het verschil tussen Frans vlaanderen, Graafschap vlaanderen en Hertogdom Brabant nihil voor het ancien regime. Ze hebben dezelfde evolutie doorgemaakt.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen do dec 11, 2008 11:16 pm

hoe kan frans vlaams nu een afzonderlijke taal zijn als de evolutie van het graafschap Vlaanderen en Hertogdom brabant naar de nederlandse standaardschrijftaal nog helemaal niet zo oud is. Zelfs in West Vlaanderen zijn er nog mensen die Vlaams spreken, oraal dan . Buiten de geschreven taal is er niet zo veel veranderd. Je ziet wel de langszame evolutie naar verkavelingsvlaams wat een tussenvorm is tussen nederlands en de dialecten
Desondanks men wel de mensen de nederlandse hollandse standaard heeft proberen bij te brengen van jongsaf aan met fabeltjeskrant en zo.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele vr dec 12, 2008 7:15 pm

Handwerpen schreef:hoe kan frans vlaams nu een afzonderlijke taal zijn als de evolutie van het graafschap Vlaanderen en Hertogdom brabant naar de nederlandse standaardschrijftaal nog helemaal niet zo oud is.

Euh... Rolling Eyes Kom je vaak naar de Franse Westhoek ?

We hebben deze evolutie niet gekend kameraad. We zijn Fransen.

Sorry.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen vr dec 12, 2008 8:33 pm

Pfff hooguit een achterstand van 50 jaar ; Het verschil is wel dat Vlaanderen en Brabant geen nieuwe schrijftaal hebben gefabriceerd en het niet nodig vonden om te schrijven zoals men spreekt, want dat doet in feite niemand. Jullie daarentegen vonden dat men terug naar de middeleeuwen moest gaan en terug schrijven zoals men spreekt.
Hetzelfde als de Waalse Taal die dat ook zeer belangrijk vinden. Zo wordt bois geschreven als bwa,...
Terwijl voor de 17de en 18de eeuw dit niet voor jullie provincie opgaat in frankrijk en sommige zaken al afgebogen zijn naar de nederlandse standaard. Juist zoals het graafschap Vlaanderen en Hertogdom Brabant. Schrijven zoals men spreekt wordt in de 16de eeuw verlaten.

dus het is in feite onzin om te zeggen dat je totaal geïsoleerd waart in Frankrijk. Want zelfs aan de belangrijkste evoluties heb je deelgenomen

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen vr dec 12, 2008 9:04 pm

http://www.dbnl.org/tekst/will028belg07_01/will028belg07_01_0021.htm

Een vergelijking tussen deze tekst van Michiel de Swaen en de huidige Nuuze Vlaemsche tael maakt het denk ik wel duidelijk

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele vr dec 12, 2008 9:08 pm

Handwerpen schreef: Jullie daarentegen vonden dat men terug naar de middeleeuwen moest gaan en terug schrijven zoals men spreekt.
Ik ? Nee.
Ik pleit voor het Nederlands. Er is toch een plaats voor het Frans-Vlaams.

Je schrijft uitgebreide taalkundige analyses...maar je kent nauwelijks F-VL...
Je vergeet dat die streek bijna helemaal verfranst is (zoals Wallonië), een vooral dat het Nederlands en het Frans-Vlaams ultra minderheidstalen zijn. Er is geen vergelijking mogelijk met de situatie van het...Spaans Question in Noord-Frankrijk bij voorbeeld !

Op dit forum heeft men het gevoel dat het Nederlands een belangrijke taal is in F-VL. Het is helaas het geval niet. Bijna niemand spreekt - en schrijft - het Nederlands in Noord Frankrijk (behalve de Belgische Vlamingen en Nederlanders die hier wonen). De toestand is nog erger dan in Wallonië eigenlijk...
Bij voorbeeld ben je op het ENIGE "forum voor de Frans Vlamingen die in het Nederlands tussen elkaar willen communiceren"!!
En we zijn natuurlijk duizenden Frans-Vlamingen die hier schrijven...
Is het duidelijk ?

Handwerpen schreef:dus het is in feite onzin om te zeggen dat je totaal geïsoleerd waart in Frankrijk. Want zelfs aan de belangrijkste evoluties heb je deelgenomen
T'inquiète pas pour nous; on cause bien le français tu sais. Si tu crains qu'on se mette tous à parler le flamand à la place du français... Razz hi hi hi...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen vr dec 12, 2008 10:14 pm

ik denk niet dat dat snel zal veranderen en de kans dat het Nederlands naar een eerste taal gepromoveerd wordt is echt wel miniem in frans vlaanderen. In dat punt is de vergelijking met Brussel misschien wel treffend. In feite kan het alleen maar door nederlands op te waarderen en misschien nederlandse artiesten meer te steunen.
Misschien moet de taalunie meer streven naar uitwisseling tussen de verschillende Nederlandstalige gebieden en een grotere samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen en een groter kader maken dat ook artiesten meer steunt. Misschien in samenwerking met Zuid Afrika en Suriname

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele za dec 13, 2008 11:02 am

Behalve Dave, Arno en Axel Red - die in het Frans zingen - is er geen Belgisch Vlaamse of Nederlandse artiest bekend in Frans-Vlaanderen.
De Taalunie (denk ik) heeft al een concert van Dave in Rijsel georganiseerd voor de kinderen.

Een groot publiek bereiken met een Nederlanstalige artiest lijkt me onmogelijk.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele zo dec 14, 2008 11:18 am

Mijn oom is helemaal tweetalig pirat Hij spreekt het Frans-Vlaams elke dag met zijn beste vriend. Het Frans-Vlaams is heel kwetsbaar geworden, maar het is nog onze 'levende' regionale taal in 2008.

De organisaties die de initiatieven van de ANVT willen 'verstikken' nemen de verantwoordelijkheid van het definitieve verdwijnen van de Vlaamse cultuur - en gevoel - in Noord Frankrijk. De mensen die de situatie kennen weten dat ik niet overdrijf...

Wat gebeurt is zo SURREALISTISCH; Nederlandse en Belgische Vlaamse organisaties die de Vlaamse cultuur van Frankrijk onderdrukken (...) Op lang termijn is het een grote strategische fout...

Het doet denken aan het gedrag van de Vlaamse Overheid in de rand van Brussel (...). Niet vergeten dat de Frans-Vlaamse verenigingen hebben een KLEIN VERSCHIL met de Franstaligen van de rand van Brussel; ze verdedigen de Vlaamse cultuur !!!

Ze zijn Franstaligen die van de Vlaamse cultuur houden. Maar ze zijn geen Belgische Franstaligen, ze zijn Fransen. Het lijkt dus niet nutteloos de beslissingen aan de Franse context te aanpassen...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Stef zo dec 14, 2008 2:18 pm

Ik kom al jaren naar F-VL om er te genieten van het landschap, zijn cultuur en vooral zijn mensen.
Het is een franstalige regio met een historische Vlaamse inslag.
Dus spreek ik de mensen aan in hun moedertaal , het Frans.
Het Frans is voor de Belgische Vlamingen nu een soort taal van dwarsliggers en cultuurbarbaren omdat zij zich zwaar superieur beginnen te gedragen tegen al wat de taal van Molière spreekt , iets die erg duidelijk leeft in de Belgische media en een overgrote meerderheid van nederlandstalige Belgen.

Kom naar F-VL en doe die bekrompen bril van jullie hoofd én geniet zonder taalvooroordelen of weten jullie totaal niet meer te leven soms ?
Als jullie zich als N-VA , LDD en VB adepten gaan gedragen blijf verdorie thuis , hier gaat het over F-VL.

Poten af van F-VL , waar Franstalige Vlamingen thuis zijn en ik ook !
Stef
Stef

Aantal berichten : 635
Registration date : 05-03-08

http://community.webshots.com/user/stefvdd

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen zo dec 14, 2008 4:57 pm

Mij lijkt het logisch dat de taalunie geen dialecten steunt want als ze dat doet is er na verloop van tijd ook geen taalunie meer.

Ja goed laten we aanpassen aan franse context. Frans Vlaams is een regionaal dialect van frankrijk. Dus de taalunie moet het helemaal niet subsidiëren maar Frankrijk. Dialect strookt niet met de taalunie. Misschien is het vooral dat de frans vlamingen hoge verwachtingen hebben inzake de taalunie die al de lokale dialecten zou subsidiëren. Maar het antwoord zit al in de naam van de organisatie vervat.

Wat Stef betreft. Denk jij nu echt dat we een andere taal als frans zouden spreken in Frankrijk. Zelfs het kleinste kind weet dat men in frankrijk frans spreekt en dat frans daar de eerste taal is. De taalunie kent maar al te goed de franse context. Maar ik vind niet dat we uitzonderingen moeten maken voor bepaalde dialecten als het ook niet zou tellen voor andere.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen zo dec 14, 2008 5:57 pm

Trouwens Stef werk je de verfransing niet verder in de hand door iedereen altijd eerst in het frans aan te spreken.
Hoe kan men dan de taal oefenen als één van de weinig nog sprekende Vlaamse gebieden altijd frans tegen ze spreekt?

Misschien zijn er wel die frans vlaams passief kennen en kunnen antwoorden in het frans op vlaamse vragen.

In Luxembug is dat ook zo. Als je daar iets vraagt in het frans krijg je altijd een antwoord in het Luxemburgs. Toch verstaan ze wel frans hoor maar ze lijken liever in een andere taal te antwoorden.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele zo dec 14, 2008 8:51 pm

Handwerpen schreef:Wat Stef betreft. Denk jij nu echt dat we een andere taal als frans zouden spreken in Frankrijk. Zelfs het kleinste kind weet dat men in frankrijk frans spreekt en dat frans daar de eerste taal is.
Stef heeft gelijk. Er zijn Belgische Vlamingen die direct in het Nederlands tegen ons praten of schrijven (ik praat niet van dit forum...). Het vorige maand heeft een man uit Kortrijk een e-mail in het Nederlands geschreven aan het bedrijf waar ik werk. Hij had 1 kans op 100 000 dat iemand in het Nederlands antwoordt. Voor hem was het blijkbaar natuurlijk, maar het was alles behalve natuurlijk...


Handwerpen schreef:De taalunie kent maar al te goed de franse context. Maar ik vind niet dat we uitzonderingen moeten maken voor bepaalde dialecten als het ook niet zou tellen voor andere.
We zijn nog in Belgisch Vlaanderen noch in Nederland, maar in Frankrijk. Ze mogen dus niet beslissen welke uitzondering moet maken (of niet) de Franse Overheid.


Laatst aangepast door Bissezele op za dec 20, 2008 8:50 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen zo dec 14, 2008 8:55 pm

Je moet het meer indirect zien dat men ingrepen zou moeten doen.

Muziek
Men zou om te beginnen het nederlands al wat meer kunnen ondersteunen in Vlaanderen en in Nederland. De radio. Als je naar Klara luistert hoor je zelfs geen enkel lied uit de nederlandse klassieke traditie. Ik wist zelfs niet dat het bestond. Soms lijkt het dat we de eigen traditie slechter kennen dan de buitenlandse. Men dweept liever met buitenlandse namen dan met iets wat uit België komt

Toneel
Je weet nooit iets van toneelverenigingen van de eigen cultuur. En als ze toch georganiseerd worden dan schrapt de stad de subsidies. Voila geen grote ommegang meer voor de rederijkers van Antwerpen.
Er bestaat wel een eigen toneelwedstrijd zoals het landjuweel of de taalunietrofee voor amateurgezelschappen. Maar hoeveel media-aandacht krijgt dat weer. Juist een dikke vette nul

Literatuur
Dan literatuur. De literatuurwedstrijd de gouden uil heeft gelukkig meer succes maar dan alleen voor mensen met een digibox met de rode knop. Voila weer een vorm van uitsluiting. Gelukkig bestaat er nu wel het boekenprogramma op de regionale zender en op canvas +

Onderwijs
Het onderwijs in Vlaanderen schiet op alle vlakken te kort. Je studeert af en weet in feite niets inzake cultuur over België. Je kent niets van de andere provincies en hun tradities. Je kunt zelfs geen artiestennaam op ze plakken. Je weet niets over de Nederlanden alles moet buitenlands zijn en over Amerika, Frankrijk en de gouden sikkel gaan. Het geschiedenisonderwijs is voor de vuilnisbak indien je uiteindelijk alleen eindigt met de kennis van de politieke geschiedenis vanaf 1830 tot heden

Dan uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen wel die is ook niet erg groot en zo goed als onbestaande en dat moet ook veranderen. Dit op alle vlakken inzake muziek, toneel, film en literatuur.

En dat geldt voor heel veel dingen zo.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen zo dec 14, 2008 9:46 pm

Ik weet niet of iemand die nederlands spreekt in frans vlaanderen echt een vber is.

Ten eerste is het normaal dat je in eerste plaats je eigen moedertaal spreekt. Een franstalige spreekt toch ook eerst frans, of een engelstalige eerst engels,...

Zo was ik ooit in Portugal en daar was een oudere dame die haar krant wou achterlaten bij de balie om ze later terug op te halen en ze zei "kanne kik da ier achterlaete" Uiteraard trekken die van de balie dan wel rare koppen maar ja wat doe je indien je geen portugees of engels kan. We hebben haar dan maar geholpen. Het hotel kon geen frans. Er was één iemand die frans spreekt en die was er bijna nooit.

Dan in het restaurant werd de garcon gewenkt met "juffrouw, juffrouw". Dat was dan weer door iemand anders maar in hetzelfde hotel. Toch spreekt niemand van het personeel nederlands. Maar alle gasten die bleven eten in het hotel waren bij allemaal nederlandstalig, er waren in feite geen andere gasten. Buiten één koppel uit Brussel en een Waals koppel. Maar het Waals koppel kwam meestal laat of ging uit eten. Dus we zaten bijna alleen met Nederlandstaligen.

En indien je in frans vlaanderen bijna alles wat toerisme aangaat in het nederlands ook nederlandstalig is, de straatnamen in het nederlands zijn,... denk ik dat men wel zijn eigen moedertaal blijft spreken zeker als je merkt dat ze je in het hotel al verstaan, wat bijna een wonder is en het gaat ten slotte om een grensregio .Waarom zou je het niet proberen? Nee heb je toch al je kunt alleen maar ja krijgen.

Ik vind het nogal kortzichtig om het allemaal als vb, ldd of nva te omschrijven. Is er een verbod of zo om je eigen moedertaal te spreken?

Nu die brief is misschien wel onterecht. Maar hoe oud is die man en wanneer is die voor het laatst naar frans vlaanderen geweest? Er zijn in feite veel gegevens dat je niet weet

En voor de spreektaal lijkt het mij zelfs normaal dat men sneller geneigd zal zijn om nederlands te praten indien men ziet dat al de rest ook Nederlands is. En indien ze je niet verstaan dan zeggen ze wel iets en kun je overschakelen op een andere taal.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele ma dec 15, 2008 8:03 am

Handwerpen schreef: Dan in het restaurant werd de garcon gewenkt met "juffrouw, juffrouw". Dat was dan weer door iemand anders maar in hetzelfde hotel. Toch spreekt niemand van het personeel nederlands. Maar alle gasten die bleven eten in het hotel waren bij allemaal nederlandstalig, er waren in feite geen andere gasten. Dus we zaten bijna alleen met Nederlandstaligen.
Leuke vakantie ! 2000 km en tussen Nederlanstaligen blijven...

Handwerpen schreef: En indien je in frans vlaanderen bijna alles wat toerisme aangaat in het nederlands ook nederlandstalig is, Waarom zou je het niet proberen? Nee heb je toch al je kunt alleen maar ja krijgen.
Doe maar ! Succes !
De brochures van musea, bezoekerscentra en toerisme diensten zijn inderdaad in het Nerderlands, maar het personeel (...). Ik heb bezocht La Coupole in Helfaut (naast Sint-Omaars). Er was een echtpaar Belgische Vlamingen voor ons. De vrouw aan de balie heeft geen enkele woord in het NL gezegd...


Laatst aangepast door Bissezele op za dec 20, 2008 8:51 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Stef ma dec 15, 2008 10:34 am

Handwerpen schreef:Trouwens Stef werk je de verfransing niet verder in de hand door iedereen altijd eerst in het frans aan te spreken.
Hoe kan men dan de taal oefenen als één van de weinig nog sprekende Vlaamse gebieden altijd frans tegen ze spreekt?

Hoe kun je nu de verfransing in de hand werken in Frankrijk ?
Ik heb voor mijn werk meer dan 30 jaar samengewerkt met Fransen en Duitsers én nooit er er ooit een taalproblematiek geweest.
Ik spreek beide talen zonder problemen én zij doen ook een moeite maar je mag het onmogelijke niet verlangen van mensen die het nooit hebben aangeleerd.

Met wederzijds respect kom je heel ver , jammer dat zovele van die echte Vlamingen dat niet kunnen begrijpen
Stef
Stef

Aantal berichten : 635
Registration date : 05-03-08

http://community.webshots.com/user/stefvdd

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen ma dec 15, 2008 5:04 pm

als je altijd frans spreekt gaan ze ook nooit kunnen oefenen en heeft nederlands/ frans vlaams leren zelfs nog een kleiner nut in frans vlaanderen. Het lijkt mij in die zin twijfelachtig dat men ooit de folklore zal overstijgen. Laat staan een onderwijs krijgen in het vlaams. Want het nut wordt nog eens beperkt tot alleen de frans-vlaamse context want de west-vlamingen spreken toch altijd frans.

Ik vind de perceptie van Frankrijk over Vlaanderen helemaal verkeerd. Ik vind het schandalig dat zij er van uit gaat dat alle vlamingen een uitstekende kennis van frans hebben dat men het zelfs niet nodig acht om bijsluiters te vertalen in het nederlands. bV Die digibox die we onlangs hebben gekocht hier in Antwerpen, alleen een bijsluiter in het frans. Denken die soms echt dat we zelfs een technische franse woordenschat hebben omdat allemaal zo maar te begrijpen. Ook onze botanische kennis zou uitstekend moeten zijn als je de bijsluiter van een product van occitane of zo leest. Nederlands staat er zelfs niet op. En reclame krijg je in het frans en in het engels. Ik kan persoonlijk geen enkele franse naam bij een boom bedenken naast arbre. En van bloemen en andere zaken ken ik er ook niet zoveel.
Serieus het is gewoon pure arrogantie om te verwachten dat men een uitstekende kennis heeft van al die zaken. Maar wij mogen wel onze kop breken op die franse bijsluiter bij die electronica want dat is natuurlijk.

Wij zouden wel de quinzaine francaise moeten organiseren vanwege de historische banden. Maar hoeveel delegaties zijn er al geweest om de nederlandstalige cultuur te representeren in frankrijk?
Ik wist niet dat culturele uitwisseling eenrichtingsverkeer zou zijn?
In plaats van altijd frankrijk te horen zou ik misschien liever eens wallonië zien. Hebben de eigen landgenoten geen recht van bestaan of zo dat men in feite helemaal niets over hen mag weten. Dat alles in zake het aanleren van de franse taal over frankrijk gaat maar nooit over wallonië. Dat als je schrijvers kent deze niet van Wallonië zijn maar weer van frankrijk. Verbaast me niets dat er problemen zijn in dit land. Men kent de andere landsgenoten zelfs niet, ze hebben niet eens een stem, men weet niets over hun verleden voor 1830 waardoor de samenvatting vlug gemaakt is
Ik vind frankrijk een verschrikkelijke moeial die op alle vlakken zich in de Belgische cultuur wil mengen. Geen enkele taal acht het zo belangrijk haar taal te propaganderen als Frankrijk, van paternalisme gesproken. En haar grote namen waar ze altijd met stoeft. Ik vind niet dat enige cultuur echt moet onderdoen voor de franse. En dat heeft niets met superieuriteit te maken.

Ik vind dat men fier moet zijn op de nederlandstalige traditie en nederlandstalige cultuur. En dat je deze minstens gelijkwaardig mag achten aan de franse.

We zullen wel die buitenlandse talen spreken in het buitenland, maar één ding is hier verkeerd.

Dat de fransen verlangen van anderen dat wat men niet wil dat van hen verlangt wordt.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele ma dec 15, 2008 5:42 pm

Handwerpen schreef:
In plaats van altijd frankrijk te horen zou ik misschien liever eens wallonië zien. Hebben de eigen landgenoten geen recht van bestaan of zo dat men in feite helemaal niets over hen mag weten. Dat alles in zake het aanleren van de franse taal over frankrijk gaat maar nooit over wallonië. Dat als je schrijvers kent deze niet van Wallonië zijn maar weer van frankrijk. Verbaast me niets dat er problemen zijn in dit land. Men kent de andere landsgenoten zelfs niet

Die linken zullen misschien je interesseren :

'Nederlanstaligen in...Wallonië' : http://www.nederwalen.be/

"Waals weekblad; het enige Nederlandstalige overzicht van het Waalse nieuws" :
http://www.waalsweekblad.be/index.shtml
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Handwerpen ma dec 15, 2008 7:46 pm

Niet echt wat ik bedoel Bissezele. Ik bedoel de franse traditie van Wallonë; Wallonië zelf. Deze krijgt erg weinig aandacht in het onderwijs. Meestal is het zo men ziet wel Victor Hugo, en andere franse dichters uit frankrijk maar uiteindelijk ziet men niemand uit België. Het zou misschien wel leuk zijn om ook enkele franstalige Belgische artiesten te kennen.

Het feit dat je van die domme dingen leest als hergé dat een vlaming zou zijn op een vlaams forum toont wel aan dat men niet altijd stil staat dat de waalse strip ook vertaald kan worden in het nederlands. Ook de Vlaamse primitieven is een nogal erg ruim begrip want er staan ook waalse schilders tussen of mensen uit het Prinsbisdom van Luik, GraafschapHenegouwen of Doornik,...
En ook in muziek was het graafschap Henegouwen echte avant garde en zeer bekend in het buitenland.

Het is nu ook wel zo dat men alle geschiedenis voor 1830 onbelangrijk schijnt de vinden in België, de belgische geschiedenis begint in 1830 . Dit voor alle provincies. Dus uiteindelijk ken je beter het buitenland dan het binnenland

Op Engelse forums lees je dan weer dat Hergé een fransman is. Uiteindelijk als je de twee optelt lijkt Wallonië zelfs niet te bestaan.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele di dec 16, 2008 8:33 pm

Discuusje : Frans-Vlams

Uit Wikipedia

Meuhn'k der wel ip wizn da ze in Vrankriek WEL 't wesvlams erkend ein os 'langue regionelle de france' of oe dan ze 't wok noem ? A't er entwien hintereseerd es, ik en da boeksje van 't Frans Vlams persede moand ekocht in Gent (da van toal in stad en land, lik dan ze wok ein van 't Wesvlams dan ze intiede noh uuteheevn en met de hazette va wesvloandern). Horned God 07:30, 16 juni 2007 (UTC)

goeie opmerking. Net gecheckt op de FR wiki: En France, le flamand occidental est listé par la Délégation générale à la langue française et aux langues de France comme l'une des 23 langues régionales de France métropolitaine. On le qualifie de West Vlaamsch

Dus me andere woorn oamme vroagn en over de toale, kunn me ze stelln an e sôorte West Vlamse toalunie van Vrankryk: ANVT. Oewel der duudelyk verschilln zin tussen de belgisch-west-vlamse en de frans-west-vlamse grammatica.
vb: Z'het ook ezeid dat de Taalunie en 't vlaamsch governement van de Belgyken en wullen nie dat de vlaamsche tale elerd is in Frankryk.
Zout by nus zin: Z'het ook ezeid dat de Taalunie en 't vlaamsch governement van de Belgyken nie wullen en dat de vlaamsche tale elerd is in Frankryk.
-- 17 juni 2007 (UTC)

E sorte West-Vlamsche toalunie, goe gezeid. 'k Peize da me die verschilln tusschn Frans West-Vlams en Belgisch West-Vlams nie moetn overdryvn. 't West-Vlams van den Westoek lopt continu deure in 't Frans-Vlams (en omgekeerd :-). De verschilln tusschn Frans-Vlams langs den enen kant en Iepers, Poperiengs, Veurns an den anderen kant zyn vééél klinder dan die tusschn ol die dialecten tegenover et ZO-WVL. --Patrick 09:48, 17 juni 2007 (UTC)

Zoe't er eindelyk gin meugelykeid zyn om ip êen of andere maniere ansluutienge te zoekn bie die organisoatie? Zodoanig dat West-Vloandern en Frans-Vloandern mêer mè êen stemme klappn? --D-rex 10:01, 17 juni 2007

200 % akkoord mei joe D-rex, dienen wiki es vo olle West-Vlams-sprekende Vloamiengn in Belgje/België, Vrankryk en Olland. Me zoedn moetn toenoaderienge zoekn tot et ANVT én tot de Zeeuwschn wiki want oe je dedien bekykt (amper 113 artikels...) lees je zuver West-Vlams. --Patrick 14:24, 17 juni 2007 (UTC)
Stel da we 't ANVT kunn overtuugn om mei te doene an den vls-wiki, kun j'ol roadn wuk dat et eerste discuusjepunt goa zyn... Juuste, de spellienge! Uze keuze vo de y vonde'k daarom styf belangryk omda ze zyder dienen letter gebruukn lik da me wyder nu doene. --Patrick 14:29, 17 juni 2007 (UTC)

Goed nieuws joengers, ik zitten ol e liitje in contact me die hastn van Blootland, surtout Joël en va die mins hoa'k ik de teksten ein van nulder muzzik, dus noh e liitje persjense en je hoat tekstn en in 't Frans-Vlams. Horned God 10:12, 5 ogustus 2007 (UTC)

Styf goed van joun, Horned God. Moa je goat e bitje moetn wachtn ip reactie, want d'r zyn d'r ier e hêel dêel ip reize...--Zeisterre 10:23, 5 ogustus 2007 (UTC)

Voe weere te komn ip "'t vlaamsch governement van de Belgyken en wullen nie dat de vlaamsche tale ", dat en es nie 't zelste of 't hêen da 't er onder staet... "en wullen nie" es link en ontkenninge, de 'en' in die zinne. De zinne daeroender is de 'en' e vervoeginge van 'ein'. Horned God

Klopt, ein (AN hebben) in 't Frans-Vlams es hen --Patrick 5 dec 2007 23:12 (UTC)

Klêen dingsje nog, lyk a-je wilt, ik en nog verschilligste tekstn van liedjes in 't frans vlams, moa ze zyn wel ofbeeldingn, est er etwien begoestig vo da ol over te typen ? Horned God 6 dec 2007 17:09 (UTC)
Teruggeplaatst van "http://vls.wikipedia.org/wiki/Discuusje:Frans-Vlams"


Bron : http://vls.wikipedia.org/wiki/Discuusje:Frans-Vlams
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Het Frans-Vlaams op TF1 !

Bericht  Bissezeele zo jan 18, 2009 5:48 pm

Vrijdag 16 januari was er een reportage van het journaal van TF1 (het grootste journaal van Europa) in...Noordpene !

Over welk onderwerp ? Over de regionale taal van de Franse Westhoek ; het Frans-Vlaams.

Om te vinden de reportage : klikken op de foto (met het 'Vlaamse bord' van het bezoekerscentrum van Noordpene) in het rolmenu van het journaal (onder het kleine scherm)

http://tf1.lci.fr/infos/jt/0,,4227692,00-langues-regionales-le-flamand-5-5-.html
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  DESSERON ma jan 19, 2009 5:55 pm

Bissezele schreef:
Vrijdag 16 januari was er een reportage van het journaal van TF1 (het grootste journaal van Europa) in...Noordpene !

Over welk onderwerp ? Over de regionale taal van de Franse Westhoek ; het Frans-Vlaams.

Om te vinden de reportage : klikken op de foto (met het 'Vlaamse bord' van het bezoekerscentrum van Noordpene) in het rolmenu van het journaal (onder het kleine scherm)

http://tf1.lci.fr/infos/jt/0,,4227692,00-langues-regionales-le-flamand-5-5-.html

Heel goed!
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele di jan 20, 2009 9:40 am

Goed zo !
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele di jan 20, 2009 10:21 am

Weet iemand hoe plaatsen de reportage van tf1 op het forum (waarschijnlijk via Daily Motion of You Tube) ?

Alvast bedankt.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 5 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 5 van 9 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum