Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

+15
roland vanmeirhaeghe
daddie
stropke
apriethoff
Eversam
DESSERON
Reiziger
Handwerpen
De Swaen
eric v68
Admin
Leonard
Stef
Bissezeele
DebianFox
19 plaatsers

Pagina 8 van 9 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele zo mei 16, 2010 7:24 pm

De annexatie van Duinkerke door de Fransen is de oorzak van het gebruik van het Frans dat de Vlaamse taal in de administratie vervangt. Met deze brief (13 juni 1663) imponeert Lodewijk XIV het Frans. Sad

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 100516090948970736046920

Meer weten over de geschiedenis van Duinkerke : http://www.ville-dunkerque.fr/fr/decouvrirdunkerque/histoire/1000-ans-dhistoire/lhistoire-en-images/index.html
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele di jun 29, 2010 8:01 pm

Marcel schreef:25/01/2010
De Vlaamse taal is er nog niet overal verdwenen. Op school wordt ze nauwelijks of niet aangeleerd, dus moet het thuis gebeuren. Dit betekent dat jongeren meestal na voltooide studies de moeite doen de taal van hun ouders aan te leren*. Het begint met die te beluisteren en te begrijpen, het spreken volgt meestal vele jaren later waardoor vaak eerder oudere bewoners de oude moedertaal nog hanteren.
* Het is mijn geval...met het Nederlands. Wink Twaalf jaar geleden sprak ik geen enkel woord Nederlands !

Bron : http://projectgrenzeloos.wordpress.com/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele do sep 30, 2010 3:33 pm

Ik heb net gepraat met een oude priester. Hij was vanaf 1947 priester in Duinkerke. Hij is nu 89 jaar oud en woont in Cappellebrouck. In de parochie Saint-Martin te Duinkerke heeft eens een vrouw hem gevraagd : "Est-ce que tu peux le faire en flamand ?". Ze wilde biechten.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty "Pas de Flandre sans le flamand"

Bericht  Bissezeele do okt 14, 2010 7:14 pm

Ter gelegenheid van Tradi Flandre...

Hugues Dorgueil - in le journal des Flandres - schreef:
Woensdag 13 oktober 2010

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 101014090834970736923719

On laisse entendre l'influence de l'enseignement du néerlandais dans le blocage actuel. "Sans langue flamande plus de Flamands" et c'est bien à cela que les défenseurs du flamand se refusent catégoriquement.
Dit artikel is niet beschikbaar op de webstek van le journal des Flandres...


Laatst aangepast door Bissezeele op vr okt 15, 2010 9:08 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty zowel nederlands als vlaams

Bericht  roland vanmeirhaeghe vr okt 15, 2010 8:53 am

Het interessantste is om zowel Nederlands als Vlaams te leren. Het Nederlands om te kunnen spreken met de Nederlanders en de Belgische Vlamingen en ook om de geschreven teksten (boeken,internet) en TV te volgen. Het Vlaams is nodig om met familie,streekgenoten en de West-Vlamingen te "klappen". Het Vlaams is ook een "levend" erfgoed en dient even goed als het "niet levend" erfgoed (onze kathedralen,belforten,begijnhoven enz....) bewaard te worden.

roland vanmeirhaeghe

Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele vr okt 15, 2010 9:15 am

Inderdaad...
De andere inzet in die zaak is de Vlaamse identiteit of het Vlaamse gevoel. Inderdaad leest men in het artikel van Hugues Dorgueil : "zonder Vlaamse taal geen Vlamingen meer". Het is duidelijk gezegd.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  DESSERON vr okt 15, 2010 9:27 am

roland vanmeirhaeghe schreef:Het interessantste is om zowel Nederlands als Vlaams te leren. Het Nederlands om te kunnen spreken met de Nederlanders en de Belgische Vlamingen en ook om de geschreven teksten (boeken,internet) en TV te volgen. Het Vlaams is nodig om met familie,streekgenoten en de West-Vlamingen te "klappen". Het Vlaams is ook een "levend" erfgoed en dient even goed als het "niet levend" erfgoed (onze kathedralen,belforten,begijnhoven enz....) bewaard te worden.


Ok, maar laat dit duidelijk zijn : Vlaams is geen taal, het is hoogstens een verzamelnaam voor Nederlandse dialecten die in België (West-en Oost-Vlaanderen) en in Frankrijk (Frans-Vl) en in Nederland (ZeeuwsVlaanderen) worden gesproken. Als neerlandicus zal ik nooit aanvaarden dat iemand Vlaams een taal noemt, dit speelt in de kaart van diegenen die ons niet gunstig gezind zijn.
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele vr okt 15, 2010 9:35 am

En "regionale taal", is het aanvaardbaar ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  DESSERON vr okt 15, 2010 10:14 am

Bissezeele schreef:En "regionale taal", is het aanvaardbaar ?


Een ander woord voor "regionale taal" is "dialect" en dat is taalkundig (filologisch) veel beter en minder dubbelzinning. Wij als (West-)Vlamingen zijn uw naaste buren, uw regio maakte eeuwen lang deel uit van onze regio, uw dialecten waren eeuwenlang dezelfde als onze West-Vlaamse dialecten van de regio Veurne-Poperinge, hoe zouden wij nu plots moeten aanvaarden dat jullie nu een andere taal spreken ? iK zeg u dit als iemand die uiterst bezorgd ben over de Frans-Vlaamse identiteit, het zich verwijderen van Vlaanderen en van de andere Vlamingen, door het promoten van een dialect tot taal, door het kiezen van een spelling en woordkeuze die het zelfs voor West-Vlamingen moeilijk maakt om te begrijpen (ik ben 100 % West-Vlaming en ken heel veel dialecten ook buiten West-Vlaanderen, zoals Gents, Brussels, Antwerps, Leuvens, enz, omdat ik daar actief geweest ben). Frans-Vlamingen hebben er alle belang bij de band met het Nederlands niet te verliezen door zich af te zonderen in een plaatselijk dialect dat weliswaar mag gesproken en gesteund worden maar dat als schrijftaal geen toekomst heeft (net zomin als de vele varianten vanhet West-Vlaams)
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  roland vanmeirhaeghe vr okt 15, 2010 12:06 pm

Desseron, bedankt voor uw mooie verduidelijking (een populaire term in Vlaanderen vandaag Very Happy ).

Ik ben het dan ook voor bijna 100% met je eens. Ik heb wel mijn twijfels over uw uitspraak : "Vlaams is geen taal".

Ik ben geen taalkundige , dus heb ik in google "definitie taal" ingevoerd. Onder "Taal Wikipedia" vond ik het volgende onder de paragraaf getiteld "Standaardtaal en dialect" , ik citeer : "het onderscheid tussen standaardtaal en dialect wordt in de taalkunde bij voorkeur niet gemaakt omdat dit onderscheid willekeurig en vooral ook politiek bepaald is. Taalkundigen geven de voorkeur aan streektaal" einde citaat.

Ik denk dus dat Bissezeele wel eens dicht bij dit bovenstaande citaat zit met zijn voorstel regionale taal.




Laatst aangepast door roland vanmeirhaeghe op do dec 16, 2010 11:11 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : schrijffout)

roland vanmeirhaeghe

Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  DESSERON vr okt 15, 2010 1:04 pm

roland vanmeirhaeghe schreef:Desseron, bedankt voor uw mooie verduidelijking (een populaire term in Vlaanderen vandaag Very Happy ).

Ik ben het dan ook voor bijna 100% met je eens. Ik heb wel mijn twijfels over uw uitspraak : "Vlaams is geen taal".

Ik ben geen taalkundige , dus heb ik in google "definitie taal" ingevoerd. Onder "Taal Wikipedia" vond ik het volgende onder de paragraaf getiteld "Standaardtaal en dialect" , ik citeer : "het onderscheid tussen standaardtaal en dialect wordt in de taalkunde bij voorkeur niet gemaakt omdat dit onderscheid willekeurig en vooral ook politiek bepaad is. Taalkundigen geven de voorkeur aan streektaal" einde citaat.

Ik denk dus dat Bissezeele wel eens dicht bij dit bovenstaande citaat zit met zijn voorstel regionale taal.



zolang het duidelijk is dat we hier spreken van een regionale taalvariant binnen het Nederlands en niet van een taal die geen Nederlands is maar er wel op lijkt. Als we van elk dialect een taal maken hoeveel talen zijn er dan in Frankrijk, in België, in Duitsland ?? Zelfs binnen West-Vlaams zijn er tal van varianten, als West-Vlaming hoor je duidelijk wie van Brugge is, of van Oostende, of van Roeselare, of van Veurne of van Kortrijk of van Torhout (zelf kan ik elk van die varianten duidelijk onderscheiden, zijn dat dan allemaal "talen"?). De band met algemeen Nederlands mag niet verbroken worden, anders wordt de band met de Vlamingen van België verbroken en staan de pakweg 40.000 sprekers van "Frans-Vlaams" alleen op de wereld..., tegenover 65000.000 Franstalige Fransen !!!!


DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  roland vanmeirhaeghe vr okt 15, 2010 2:31 pm

OK.

Het Vlaams is dus een taal namelijk een taalvariant binnen het Nederlands.
Het Standaardnederlands zelf is echter een "theoretisch" begrip. In de praktijk is het Nederlands gesproken door een Gentenaar anders dan dit van een Amsterdammer of Bruggeling of Antwerpenaar. Dit geldt zelfs voor wat al deze taalbroeders schrijven.
Ik denk dus dat onze discussie uiteindelijk erg theoretisch aan het worden is.

Belangrijker dan deze theoretische discussie is echter de praktijk of het echte leven (de realiteit).

Belangrijk voor de praktijk (het echte leven) is zoals je zegt : de Frans-Vlamingen mogen de band met het Nederlands niet verliezen.

Het is dus wenselijk dat ze naast hun Vlaams steeds ook Nederlands leren . Dit zou bvb. een interessant vak kunnen worden in de middelbare scholen van het arrondissement Duinkerke.

roland vanmeirhaeghe

Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele ma jan 03, 2011 9:43 pm

L'Indépendant van Sint-Omaars schreef:Donderdag 30 december 2010

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 110103094006970737414112

Jean-Pierre Decool : "les mouvements séparatistes et parfois flamingants (sic!) nous font du tort" scratch
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele di jan 04, 2011 11:40 am

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 110220023250970737681998
Volksvertegenwoordiger Jean-Pierre Decool
Jean-Pierre Decool praatte zeker over de toestand in België en niet over flaminganten en separatisten 'van bij ons'... anders zou zijn verklaring onbegrijpelijk zijn...

In ieder geval heeft in Parijs* de naam 'flamand' een negatieve connotatie wegens de communautaire problemen in België... Het is natuurlijk onjuist want de streektaal van het arrondissement Duinkerke heeft per definitie niets te zien met de Belgische politieke crisis... De liefhebbers van de Frans-Vlaamse cultuur zijn toch de slachtoffers van een verwarring... Daarentegen heeft "néerlandais" geen slechte connotatie want de gewone Fransman denkt aan "Pays-Bas" en niet aan "Flandre"...
De ambtenaren of gekozenen uit Parijs - die de Frans-Vlaamse problematiek helemaal niet kennen - beschouwen dus blijkbaar "le flamand" als een gevaar (vrezen ze de invoer van de Belgische crisis in Frans-Vlaanderen? de opkomst van een separatistische beweging in Frans-Vlaanderen? ...).

Die redenering is surrealistisch (de streektaal van het arrondissement Duinkerke beschouwd als een gevaar wegens een misverstand veroorzaakt door zijn naam). Ze is toch heel waarschijnlijk.

* de zetel van de macht, van het ministerie van Nationale Opvoeding en van de Algemene Vergadering waar Decool Volksvertegenwoordiger is...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele wo maa 02, 2011 7:48 pm

In de Vlaamse herberg "het Blauwershof" in Godewaersvelde :
een oude foto van de school van Berthen (naast de Karsberg).

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 110302083323970737745934
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele za apr 09, 2011 6:55 pm

L'Indicateur des Flandres schreef:
woensdag 6 april 2011
Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 090930052839440054552831

Onderwijs van het Frans-Vlaams
Een bedreigde taal

het artikel
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Nuus Vlaemsch

Bericht  Polder di apr 19, 2011 7:54 am

Op de VRT was er een interview met Frédéric Devos. Als u doorklikt krijgt u een pagina met een afdruk van de voorpagina van de webstek van grammaire flamande - voor nuus Vlaemsch. Daarop moet u dan nog een keer klikken.
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Westvloaming do apr 21, 2011 11:19 am

Bissezeele schreef:
Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 110220023250970737681998
Volksvertegenwoordiger Jean-Pierre Decool
Jean-Pierre Decool praatte zeker over de toestand in België en niet over flaminganten en separatisten 'van bij ons'... anders zou zijn verklaring onbegrijpelijk zijn...

In ieder geval heeft in Parijs* de naam 'flamand' een negatieve connotatie wegens de communautaire problemen in België... Het is natuurlijk onjuist want de streektaal van het arrondissement Duinkerke heeft per definitie niets te zien met de Belgische politieke crisis... De liefhebbers van de Frans-Vlaamse cultuur zijn toch de slachtoffers van een verwarring... Daarentegen heeft "néerlandais" geen slechte connotatie want de gewone Fransman denkt aan "Pays-Bas" en niet aan "Flandre"...
De ambtenaren of gekozenen uit Parijs - die de Frans-Vlaamse problematiek helemaal niet kennen - beschouwen dus blijkbaar "le flamand" als een gevaar (vrezen ze de invoer van de Belgische crisis in Frans-Vlaanderen? de opkomst van een separatistische beweging in Frans-Vlaanderen? ...).

Die redenering is surrealistisch (de streektaal van het arrondissement Duinkerke beschouwd als een gevaar wegens een misverstand veroorzaakt door zijn naam). Ze is toch heel waarschijnlijk.

* de zetel van de macht, van het ministerie van Nationale Opvoeding en van de Algemene Vergadering waar Decool Volksvertegenwoordiger is...

Daar heeft den Jean-Pierre zeker een serieuze uitschuiver gemaakt. Desondanks hoop ik dat het toch verder de goede kant mag opgaan met de verdediging van het Frans-Vlaams én ook het Nederlands...

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Dutch dialects

Bericht  Bissezeele ma mei 30, 2011 8:22 pm


Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 110530093226970738241748

En de Franse vlag ??
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Polder ma mei 30, 2011 9:08 pm

Bissezeele schreef:En de Franse vlag ??
Het logo toont blijkbaar alleen die landen waar het Nederlands (niet het Afrikaans) officiële taal is, namelijk Het Koninkrijk der Nederlanden (Nederland, Aruba, Sint-Maarten en Curacao), België en Suriname.
Een reden bij om het Nederlands te laten erkennen als regionale taal van Frankrijk....
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Ganda za okt 01, 2011 9:33 am

Stef schreef:Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 500px-TaalverhoudingFranseWesthoek

Ik vraag me af hoe de situatie er nu, 40 jaar later, uitziet...

Een opvallende vaststelling :
Enkele gemeenten zijn in 100 jaar tijd van 100 % Vlaams naar 100 % Frans gegaan (bvb. Bray-Dunes, Nieuwerleet, Cappelle-la-Grande) terwijl andere gemeenten ongeveer dezelfde status behouden (zoals Bergen en Belle, die toch verstedelijkt zijn en in 1874 al gedeeltelijk verfranst waren). Is daar een verklaring voor ?

Ganda

Aantal berichten : 8
Registration date : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele zo okt 02, 2011 4:38 pm

Wat Nieuwerleet (Nieurlet) betreft is de kaart van 1972 niet juist. Inderdaad zijn er 40 jaar later nog mensen die Vlaemsch klappen in dit dorpje van het Frans-Vlaamse moeras...

Deze week heeft een oud-onderwijzeres ons spannende anecdoten verteld. Ze is afkomstig uit Rijsel. Ze werd 'gestuurd' in de basisschool van Houtkerke (Houtkerque) in 1954. Ze heeft gezegd dat er kinderen (geboren in 1950!) waren die geen Frans kenden !!!

Ze zei ook dat de criteria van notatie* van het épreuve de français du certificat d'étude niet dezelfde waren in het district van Sint-Winoksbergen (Bergues) en in het district van Duinkerke in de jaren 1954 - 1964 !! Ze heeft toegevoegd dat de kinderen van het landelijke Frans-Vlaanderen beter waren in wiskunde (!?)

* een fout = 1 punt in de district van Duinkerke en 0,5 punt in Winoksbergen
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Ganda di okt 04, 2011 10:25 am

De verklaring voor Bray-Dunes is simpel : het gebied maakte in 1874 als gehucht (onder welke naam ?) deel uit van Ghyvelde, een 100 % Vlaamse gemeente. Bray-Dunes zelf zal wellicht nooit Vlaams geweest zijn, want het is pas gesticht in 1883, dus bevolkt door wellicht 100 % Franssprekende mensen uit het binnenland.

Ganda

Aantal berichten : 8
Registration date : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Ganda di okt 04, 2011 10:29 am

Blijven over : Cappelle-la-Grande, Zuydcoote, Leffrinckoucke en Téteghem.
Al deze gemeenten liggen dicht bij de kust en/of bij Duinkerke, dus wellicht ligt ook daar de verklaring bij inwijkelingen uit het binnenland. In 1874 waren dit nog vissersdorpjes, in 1972 toeristische kustgemeenten.

Ganda

Aantal berichten : 8
Registration date : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Bissezeele wo sep 11, 2013 11:55 am

la voix du nord schreef:

Faut-il sauver le flamand?


http://tmp.lavoixdunord.fr/webdocu/webdocu.html
Een 'webdocumentaire' over het Frans-Vlaams... Zo'n initiatief van la voix du nord is verrassend (...)
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wordt het Frans-Vlaams bedreigd? - Pagina 8 Empty Re: Wordt het Frans-Vlaams bedreigd?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 8 van 9 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum