Het Nederlands in ons onderwijs systeem
+11
leuven
Westvloaming
daddie
Muis
Flying Dutchman
Leonard
Polder
Eversam
Handwerpen
Stef
Admin
15 plaatsers
Pagina 4 van 6
Pagina 4 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Reclames voor het onderwijs van het NL in Noord-Frankrijk
Julia WOZNIAK schreef:
Bron (zevende artikel)
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Ons Erfdeel schreef:Op 1 september a.s. begint het nieuwe schooljaar in Vlaanderen en op 5 september in Frankrijk. Dat betekent dat in het gebied van de Academie van Rijsel ongeveer 830.000 leerlingen terug naar school moeten. (...) Een klein gedeelte van deze leerlingen zal ook dit jaar weer lessen Nederlands volgen. Vorig jaar ging het over ongeveer 5000 die dat in het basisonderwijs deden en 2000 in het middelbaar onderwijs. Deze cijfers kan men lezen in het artikel van Bianca Versteeg over het “Officiële onderwijs Nederlands in Noord-Frankrijk” dat in het jaarboek De Franse Nederlanden van 2011 is opgenomen.volledig artikelHet jaarboek De Franse Nederlanden-Les Pays-Bas Français verschijnt op 15 september a.s. De volledige inhoud vindt u hier.
Inhoud Jaarboek 2011
(...)
Bianca Versteeg, projectleider Taaluniecentrum NVT
"Het officiële onderwijs Nederlands in Noord-Frankrijk"
(...)
PS : Bianca Versteeg werkt met Monique Winckel in de Rijselse afdeling van de Nederlandse Taalunie (basis onderwijs) en ook in het Taaluniecentrum NVT in Brussel.
Laatst aangepast door Bissezeele op za feb 23, 2013 3:04 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Deze week zijn er twee artikels over het onderwijs van het Nederlands in l'Indicateur des Flandres !
In het eerste artikel is Mevrouw Deboudt l'invitée de la semaine... Hieronder vindt u de link naar de video van het interview.
In het eerste artikel is Mevrouw Deboudt l'invitée de la semaine... Hieronder vindt u de link naar de video van het interview.
L'Indicateur des Flandres schreef:
Woensdag 7 september 2011
KASSEL
Collège Robert le Frison
Het Nederlands als eerste vreemde taal !
Sylviane Deboudt, lerares NederlandsMevrouw Deboudt geeft Nederlands in Robert Le Frison (college van Kassel) sinds acht jaar als bijvak. Voortaan is er ook een classe bilangue; een klas per niveau met twee voornaamste talen, al vanaf het eerste jaar tot het vierde jaar van het secundair onderwijs. De tieners van deze klas hebben 28 uur per week ter plaats van 26. Dertien leerligen leren het Engels + het Duits en elf het Engels + het Nederlands (de vierentwintig leerlingen in dezelfde klas)...artikel + video
L'Indicateur des Flandres schreef:
Woensdag 7 september 2011
KASSEL
Engels & Nederlands of Duits 3 uur per week
Twee vreemde talen, het is een voordeel
De directrice van het collège Robert le Frison
het artikel
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
leuven schreef:
"L'Indicateur des Flandres schreef:
Woensdag 29 juni 2011
“Het aantal leerlingen verdubbelen”De nederlandstaligen (= zij die voor het vak Nederlands kozen) van het Maxime-Deyts college konden rekenen op de waardering van de rector. De rector van de academie van Rijsel is duidelijk. Haar doel is het aantal leerlingen Nederlands verdubbelen. Ze zijn nu met ongeveer 7000, van de lagere school tot in het Lyceum, dat is niet genoeg.
“Alleen maar Engels kennen volstaat niet om in een ander land te werken en te verblijven” verklaarde ze naar aanleiding van de overhandiging van de getuigschriften “Nederlands”, woensdag 22 juni in het college Maxime-Deyts van Belle (Bailleul). Marie-Jeanne Philippe meent dat in een regio die grenst aan België men de leerlingen moet aanmoedigen ”de taal te leren van hun meest nabije buren”. Om dit te bereiken rekent ze op de hulp van de Nederlandse Taalunie maar ook op de consuls van Belgie en Nederland.
”Ik onderhandel met de consuls om moedertaalsprekers naar hier te halen” verduidelijkte ze.
Ze neemt zich ook voor om bij het ministerie van Nationale opvoeding te pleiten voor de heropening van de posten Nederlands bij de “CAPES”. De academie beschikt momenteel slechts over 21 benoemde leerkrachten Nederlands.
Vier bijkomende “tweetalen klassen”
Bij de start van het nieuwe schooljaar in 2011 gaat het aantal leerlingen die het Nederlands leren uiteraard stijgen dankzij de start van vier “tweetalen klassen” in het 6de, waarvan een in Maxime-Deyts in Belle (Bailleul) en een in Robert-le-Frison in Cassel. Deze leerlingen zullen over 3 uur Nederlands en 3 uur Engels beschikken per week.
De beroepslycea gaan eveneens bijzondere aandacht krijgen. De rector houdt eraan dat de leerlingen Nederlands hun eindstage zouden doen in België of in Nederland zodat ze doordrongen zouden zijn van de taal. (Een programma is reeds voorzien bij de start van het schooljaar 2011 maar enkel voor het Duits.)
Voor dit dossier kreeg de rector de steun van de consuls van Nederland en België en van de Nederlandse Taalunie. Het is trouwens de Nederlandse Taalunie die aan de “Academie du Nord” voorgesteld heeft om op vrijwillig basis deel te nemen aan een bewijs van kennis van het “Nederlands vreemde taal” met de leerlingen van het vijfde van vorig jaar, en dit jaar met de leerlingen van het derde, eveneens op vrijwillige basis.
De secretaris generaal van de Nederlandse Taalunie, Linde van den Bosch, heeft trouwens haar tevredenheid geuit over het aantal deelnemende leerlingen – meer dan 400 in “le Nord” en Wallonië – en over de behaalde resultaten.
”Op uw leeftijd, spreekt een jonge nederlandstalige drie talen” benadrukte ze, om de noodzaak van inspanningen te leveren tot het leren van talen te beklemtonen.
De leerlingen hebben dus een schriftelijke en daarna een mondelinge proef afgelegd die hun niveau Nederlands bepaalde. Hun getuigschrift, niveau collegebrevet, is internationaal erkend en voldoet aan internationale maatstaven.
Deze tekst is de vertaling van een artikel van A. Rohrbach-Minette, die een onderhoud had met de vrouwelijke rector van de “Académie de Lille”.
Deze tekst staat boven het kaderstukjein l’indicateur. Een vertaling van dit kaderstukje verscheen reeds eerder op het Forum.
Geen onderwijs van het Frans-Vlaams
in de colleges in september 2011
eerste artikel van deze link
We kunnen deze inspanningen enkel maar ten zeerste toejuichen !!
Westvloaming- Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Hieronder vindt u een artikel van Nord Eclair (de tweeling van la voix du nord) over het onderwijs van het Nederlands... De webmaster van het Vlaams Huis van Lambersart heeft begrepen dat het artikel het Frans-Vlaams behandelt!! Hij kent blijkbaar het verschil niet (...).
NB : Op zijn webstek - toch besteed aan de actualiteit - heeft het Vlaams Huis gereageerd één maand (!) na de stemming van de Regionale Raad over de regionale talen. Ze hebben eindelijk die gebeurtenis bemerkt want een artikel is verschenen in het Frans op de blog Den Draed... Hun belangstelling voor deze kwestie is aanzienlijk... Als we denken dat sommige socialisten tegen de motie over de regionale talen hebben gestemd o.a. wegens het Vlaams Huis (...)
NB : Op zijn webstek - toch besteed aan de actualiteit - heeft het Vlaams Huis gereageerd één maand (!) na de stemming van de Regionale Raad over de regionale talen. Ze hebben eindelijk die gebeurtenis bemerkt want een artikel is verschenen in het Frans op de blog Den Draed... Hun belangstelling voor deze kwestie is aanzienlijk... Als we denken dat sommige socialisten tegen de motie over de regionale talen hebben gestemd o.a. wegens het Vlaams Huis (...)
Nord Eclair schreef:3 november 2011Grensoverschrijdende cultuur
Het Nederlands, een sleutel
die nieuwe mogelijkheden biedt
Sita Bozec in het Huis van het Nederlands te Belle
het artikel
Laatst aangepast door Bissezeele op ma nov 28, 2011 12:51 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Titel)
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Le néerlandais, un passeport pour de nouvelles opportunités
Vertaling
Het Nederlands, een sleutel die nieuwe mogelijkheden biedt
Waarom Nederlands leren? De uitspraak lijkt moeilijk en de woorden lijken niet op het Frans. De lui uit het “Noorden” (van Frankrijk) hebben er echter geen moeilijkheden mee, de redenen zijn van economische en culturele aard.
Het Vlaams een vreemde taal? Niet zo voor onze noordelingen want ze reflecteert herinneringen aan hun voorouders.
Er zijn inderdaad nog Fransen, die een taal die verankert zit in de cultuur van hun streek, willen leren. De redenen zijn zowel van economische als van culturele aard.
De beheersing van dit communicatiemiddel geeft toegang tot 22 miljoen gebruikers. (16 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Belgen)
Er zijn verschillende dialecten, maar het is het Algemeen Nederlands zoals het geschreven en gesproken wordt in Nederland dat men leert in ons taalonderricht. In de lagere scholen van onze regio hebben er omzeggens 5000 leerlingen voor gekozen en nog eens 2500 anderen leren het op professionele basis in pakweg 35 colleges en lycea.
Werken in Vlaanderen. Het Nederlands is “een sesam open u” om werk te vinden in Belgisch Vlaanderen, een dynamische regio waar de werkloosheid afgelopen jaren slechts 6,5 procent bedroeg.
In 2009 hadden 20.000 inwoners uit de Nord-Pas de Calais gekozen voor een job in België. Dit cijfer bleef nog stijgen de afgelopen jaren. Gezien de aard van de industrie, die vooral jobs biedt die geen hoge eisen stellen, is de taalgrens geen rem, maar om hoger op te klimmen is de kennis van het Nederlands noodzakelijk.
Eurometropol is een ingewikkelde regio waar de Romaanse en Germaanse cultuur elkaar raken. Waar begint Vlaanderen? De grenzen verschoven in de loop van de geschiedenis veelvuldig. In de omgeving van Rijsel sprak men, voor het Picardisch oprukte, Vlaams. Deze Vlaamse cultuur bleef ruimschoots aanwezig.
Bekijk maar eens de huizen in de steden van het Noorden. In sommige grammaticale constructies zijn de Fransen van het Noorden Vlaming gebleven zonder het zelf te beseffen. Althans in uitdrukkingen als:
“ Tu m'accompagnes ?”, “Tu viens avec ?” beweert men van Franse zijde.
------------------------------------
Veel lof voor dit artikel maar toch een paar bedenkingen:
- De begrippen Nederlands en Vlaams worden hier grondig door elkaar gehaald.
- Overigens spreekt men in Nederland ook dialect en spreekt men in Vlaanderen ook Nederlands.
- Wanneer men toch een onderscheid wil maken spreekt men beter van Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands.
- Ten slotte, het Nederlands wordt in Vlaanderen geschreven zoals in Nederland.
Vertaling
Het Nederlands, een sleutel die nieuwe mogelijkheden biedt
Waarom Nederlands leren? De uitspraak lijkt moeilijk en de woorden lijken niet op het Frans. De lui uit het “Noorden” (van Frankrijk) hebben er echter geen moeilijkheden mee, de redenen zijn van economische en culturele aard.
Het Vlaams een vreemde taal? Niet zo voor onze noordelingen want ze reflecteert herinneringen aan hun voorouders.
Er zijn inderdaad nog Fransen, die een taal die verankert zit in de cultuur van hun streek, willen leren. De redenen zijn zowel van economische als van culturele aard.
De beheersing van dit communicatiemiddel geeft toegang tot 22 miljoen gebruikers. (16 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Belgen)
Er zijn verschillende dialecten, maar het is het Algemeen Nederlands zoals het geschreven en gesproken wordt in Nederland dat men leert in ons taalonderricht. In de lagere scholen van onze regio hebben er omzeggens 5000 leerlingen voor gekozen en nog eens 2500 anderen leren het op professionele basis in pakweg 35 colleges en lycea.
Werken in Vlaanderen. Het Nederlands is “een sesam open u” om werk te vinden in Belgisch Vlaanderen, een dynamische regio waar de werkloosheid afgelopen jaren slechts 6,5 procent bedroeg.
In 2009 hadden 20.000 inwoners uit de Nord-Pas de Calais gekozen voor een job in België. Dit cijfer bleef nog stijgen de afgelopen jaren. Gezien de aard van de industrie, die vooral jobs biedt die geen hoge eisen stellen, is de taalgrens geen rem, maar om hoger op te klimmen is de kennis van het Nederlands noodzakelijk.
Eurometropol is een ingewikkelde regio waar de Romaanse en Germaanse cultuur elkaar raken. Waar begint Vlaanderen? De grenzen verschoven in de loop van de geschiedenis veelvuldig. In de omgeving van Rijsel sprak men, voor het Picardisch oprukte, Vlaams. Deze Vlaamse cultuur bleef ruimschoots aanwezig.
Bekijk maar eens de huizen in de steden van het Noorden. In sommige grammaticale constructies zijn de Fransen van het Noorden Vlaming gebleven zonder het zelf te beseffen. Althans in uitdrukkingen als:
“ Tu m'accompagnes ?”, “Tu viens avec ?” beweert men van Franse zijde.
------------------------------------
Veel lof voor dit artikel maar toch een paar bedenkingen:
- De begrippen Nederlands en Vlaams worden hier grondig door elkaar gehaald.
- Overigens spreekt men in Nederland ook dialect en spreekt men in Vlaanderen ook Nederlands.
- Wanneer men toch een onderscheid wil maken spreekt men beter van Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands.
- Ten slotte, het Nederlands wordt in Vlaanderen geschreven zoals in Nederland.
leuven- Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
* antwoord van het Rectoraat in september 2011: NEE.France3 schreef:
januari 2011Waarom heeft het Nederlands een zo
beperkt succes in het secundair onderwijs?
het lycée de l'Europe te DuinkerkeVer achter het Engels, het Duits en het Spaans zijn er enkelen die Nederlands volgen in het secundair onderwijs. In het lycée de l'Europe te Duinkerke hebben dertig leerlingen gekozen voor het Nederlands als tweede taal. Er zijn 1 100 leerlingen in dit lycée.
Vandaag de dag werken veel Fransen in Belgisch Vlaanderen zonder dat ze Nederlands spreken maar "van nu af aan is het professioneel prioritair en noodzakelijk om Nederlands te spreken om zich te integreren in een team. Het is de officiële taal in het noorden van België" (sic!), zegt Jean-François Saen, leraar Nederlands.
Het probleem in het lycée de l'Europe momenteel is dat het niet mogelijk is om Nederlands te leren als derde taal, dit wil zeggen, om te beginnen met het aanleren van het Nederlands als men op het lyceum komt. Een situatie waaraan het schoolhoofd wil verhelpen.*de video: france3.fr
Laatst aangepast door Bissezeele op ma jun 04, 2012 6:36 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : herlezing van Polder)
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Dit is echt wel hallucinant & het spoort volledig met mijn ervaringen die ik in Bray-Duinen heb gehad in de bistrot 'Le Fastnet' op 15/04. Het onderwijs bij jullie doet inderdaad onvoldoende om het Nederlands aan te prijzen. Volgde iedereen maar het voorbeeld van ons aller Frédéric Devos !
Maar ook aan Belgische zijde blijft men in gebreke, zij het dan wel onrechtstreeks. De leerlingen worden volgepropt met onzin over de Oude Romeinen, de Egyptenaren & noem maar op. Maar Frans-Vlaanderen weten ze zelfs nog niet eens liggen !
Er moet een grensoverschrijdende samenwerking komen tussen onze scholen & jullie scholen. Meer en meer raak ik ervan overtuigd dat alles in het onderwijs moet beginnen. Daar moeten sensibiliseringscampagnes geboren worden...
Maar ook aan Belgische zijde blijft men in gebreke, zij het dan wel onrechtstreeks. De leerlingen worden volgepropt met onzin over de Oude Romeinen, de Egyptenaren & noem maar op. Maar Frans-Vlaanderen weten ze zelfs nog niet eens liggen !
Er moet een grensoverschrijdende samenwerking komen tussen onze scholen & jullie scholen. Meer en meer raak ik ervan overtuigd dat alles in het onderwijs moet beginnen. Daar moeten sensibiliseringscampagnes geboren worden...
Westvloaming- Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
@West-Vloaming,
De toestand is zeer onbevredigend maar er zijn soms positieve ervaringen...
Hier zijn twee voorbeelden:
Een uitwisseling tussen het collège Fernand Léger te Koudekerke en het lycée Jeroen-Bosch te S'Hertogenbosch.
http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Dunkerque/actualite/Autour_de_Dunkerque/Agglomeration_de_Dunkerque/2012/04/03/article_lycee-professionnel-fernand-leger-140-el.shtml
Een uitwisseling tussen de basisschool Michelet & Larivoisier te Tourcoing en een basisschool van Oudenaarde
http://nord-pas-de-calais.france3.fr/info/lille-metropole/des-eleves-de-tourcoing-apprennent-le-neerlandais-62608845.html
De toestand is zeer onbevredigend maar er zijn soms positieve ervaringen...
Hier zijn twee voorbeelden:
Een uitwisseling tussen het collège Fernand Léger te Koudekerke en het lycée Jeroen-Bosch te S'Hertogenbosch.
http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Dunkerque/actualite/Autour_de_Dunkerque/Agglomeration_de_Dunkerque/2012/04/03/article_lycee-professionnel-fernand-leger-140-el.shtml
Een uitwisseling tussen de basisschool Michelet & Larivoisier te Tourcoing en een basisschool van Oudenaarde
http://nord-pas-de-calais.france3.fr/info/lille-metropole/des-eleves-de-tourcoing-apprennent-le-neerlandais-62608845.html
Laatst aangepast door Bissezeele op do jun 21, 2012 7:54 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Oef, wat een opluchting ! Jawel, alle begin is moeilijk & Frans-Vlaanderen komt van héél ver, dus het tij zal zo snel nog niet gekeerd zijn. Maar blij te lezen dat er toch licht aan de einder gloort ! Nu dan, laten we hopen dat initiatieven als in Koudekerke & Tourcoing meer en meer navolging mogen krijgen...
Westvloaming- Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Een goede reclame voor de Nederlandse taal... weliswaar een initiatief van het Huis van het Nederlands Brussel... Wanneer hetzelfde 'bij ons' ?
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Daarom is het zo belangrijk dat de Frans-Vlaamse cultuur leeft, dat het Vlaams gevoel leeft in Frans-Vlaanderen. Men moet het lokale Vlaamse substraat gebruiken om de Nederlandse taal te promoten en onderwijzen. Anders is het NL gewoon een 'Buitenlandse' taal... And there is small chance that French will learn Dutch...
Om een taal te leren moet u een sterke motivatie hebben. De Vlaamse elite denkt dat de economische reden voldoend is (het NL leren om een job te vinden). Maar zonder culturele motivatie zullen de leerders niet doorzetten. In de Franse Westhoek moet men voortdurend de verwantschap tussen de eigen historische cultuur en deze van over de grens benadrukken.
Om een taal te leren moet u een sterke motivatie hebben. De Vlaamse elite denkt dat de economische reden voldoend is (het NL leren om een job te vinden). Maar zonder culturele motivatie zullen de leerders niet doorzetten. In de Franse Westhoek moet men voortdurend de verwantschap tussen de eigen historische cultuur en deze van over de grens benadrukken.
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Onderwijs: de precaire situatie van
het Nederlands in Frans-Vlaanderen
het Nederlands in Frans-Vlaanderen
Het Chinees kent momenteel een snelle opkomst in het onderwijs in Frankrijk. Zoals de Figaro schrijft: "het Chinees laat voortaan wel het Arabisch en het Russisch achter zich. Een ander teken van succes is dat de leerlingen die het de laatste tijd kiezen als derde levende taal voor 90% onder hen nu de studie ervan veel vroeger starten, zelfs vanaf de zesdes of de vierdes voor 40 % onder hen die het studeren als eerste of tweede levende taal."
De groei van deze nieuwkomer zal zeker niet stagneren. Automatisch zal het Nederlands "verdrongen worden" uit het onderwijssysteem…want als het nog een plaats verder moet opschuiven verdwijnt het uit het onderwijsaanbod. In sommige onderwijsinstellingen is het zo simpel als dat.
De geruchtmakende intrede van het Chinees in onze colleges en lycea verdringt het Nederlands (of zal het verdringen) van de derde naar de vierde plaats en zal de komst van het Nederlands verhinderen in andere instellingen. Zelfs als het officieel "op de catalogus" blijft staan, is het Nederlands op korte termijn veroordeeld.
Er dient aan herinnerd te worden dat de situatie van het Nederlands zeer onzeker en onbevredigend is, zelfs zonder de komst van de Chinese taal. De cijfers zijn namelijk zeer misleidend. Zeggen dat een bepaald aantal instellingen deze taal aanbieden… zegt eigenlijk niets. Wanneer men dertig leerlingen heeft op duizend die Nederlands "leren" als derde levende taal twee uur per week vanaf 14 jaar, is dat voldoende? En ik heb het hier nog niet over het feit dat de meesten onder hen op het einde van hun opleiding niet in staat zijn om een kort gesprekje met korte zinnetjes te voeren in het Nederlands… We hebben het hier niet over de leerkrachten; de verantwoordelijkheden liggen elders...
http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2012/01/19/01016-20120119ARTFIG00781-la-vogue-du-chinois-s-amplifie-dans-les-ecoles.php
Meer weten over het onderwijs van het Chinees in Frans-Vlaanderen:
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t646-de-rampzalige-toestand-van-het-onderwijs-van-de-talen-in-frans-vlaanderen-den-draed
Vertaling: PolderDe groei van deze nieuwkomer zal zeker niet stagneren. Automatisch zal het Nederlands "verdrongen worden" uit het onderwijssysteem…want als het nog een plaats verder moet opschuiven verdwijnt het uit het onderwijsaanbod. In sommige onderwijsinstellingen is het zo simpel als dat.
De geruchtmakende intrede van het Chinees in onze colleges en lycea verdringt het Nederlands (of zal het verdringen) van de derde naar de vierde plaats en zal de komst van het Nederlands verhinderen in andere instellingen. Zelfs als het officieel "op de catalogus" blijft staan, is het Nederlands op korte termijn veroordeeld.
Er dient aan herinnerd te worden dat de situatie van het Nederlands zeer onzeker en onbevredigend is, zelfs zonder de komst van de Chinese taal. De cijfers zijn namelijk zeer misleidend. Zeggen dat een bepaald aantal instellingen deze taal aanbieden… zegt eigenlijk niets. Wanneer men dertig leerlingen heeft op duizend die Nederlands "leren" als derde levende taal twee uur per week vanaf 14 jaar, is dat voldoende? En ik heb het hier nog niet over het feit dat de meesten onder hen op het einde van hun opleiding niet in staat zijn om een kort gesprekje met korte zinnetjes te voeren in het Nederlands… We hebben het hier niet over de leerkrachten; de verantwoordelijkheden liggen elders...
http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2012/01/19/01016-20120119ARTFIG00781-la-vogue-du-chinois-s-amplifie-dans-les-ecoles.php
Meer weten over het onderwijs van het Chinees in Frans-Vlaanderen:
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t646-de-rampzalige-toestand-van-het-onderwijs-van-de-talen-in-frans-vlaanderen-den-draed
Laatst aangepast door Bissezeele op zo jun 23, 2013 12:10 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
een artikel van 2009, maar nog brandend actueel...
...te vergelijken met die cijfers: in Noord-Frankrijk zijn er 467 000 leerlingen in het basisonderwijs en 364 000 in het secundaironderwijs .
http://www.ac-lille.fr/academie/chiffres/default.cfm
* "bijna 5000 leerlingen van lagere scholen van het Noorden en 1258 collegeleerlingen die Nederlands begonnen te leren"la voix du nord van Rijsel schreef: woensdag 04.11.2009De leraars klagen het gebrek aan middelen aanNederlands leren betekent voor de leerlingen een niet verwaarloosbare troef inzake tewerkstelling. Nochtans klagen de leraars de gebrekkige onderwijsvoorwaarden aan.http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Metropole_Lilloise/actualite/Secteur_Metropole_Lilloise/2009/11/04/article_les-professeurs-de-neerlandais-denoncent.shtml
(...) De cijfers verstrekt door de Academische inspectie spreken voor zich :er waren in 2008, bijna 5000 leerlingen van lagere scholen van het Noorden en 1258 collegeleerlingen* die Nederlands begonnen te leren.
(...) Een dynamiek die, volgens het leerkrachtenkorps, meer en meer stoot op een gebrek aan middelen. "We zijn met drie leerkrachten in Tourcoing die heen ne weer pendelen tussen scholen, colleges en lycea. We doen links en rechts uren want er is geen aanwerving, leerkrachten kosten teveel" klaagt de leerkracht die sinds 5 jaar pendelt tussen Tourcoing en Neuville-en-Ferrain.
Een mening die wordt gedeeld door haar collega Ruben in 't Groen, al 10 jaar leraar aan het Gambetta-lyceum in Tourcoing en voorzitter van de Vereniging van leerkrachten Nederlands in het middelbaar onderwijs (APNES) in het Noorden van Frankrijk. Als oorzaak ziet hij het gebrek aan coördinatie en "verhoogde begrotingsdruk" waaronder de minder verspreide vakken lijden. Gevolg : " Er zijn minder titularissen en meer vacante plaatsen. Men dwingt de leerkrachten dus om bijkomende uren te presteren. Men zet ons het mes op de keel!
"Hij vreest voor het voortbestaan van de lessen. Veel collega's zijn niet van plan om hun loopbaan te beëindigen als leerkracht Nederlands". En hij voegt eraan toe, "Wanneer een leerkracht vertrekt, istort het geheel in!" (...)
...te vergelijken met die cijfers: in Noord-Frankrijk zijn er 467 000 leerlingen in het basisonderwijs en 364 000 in het secundaironderwijs .
http://www.ac-lille.fr/academie/chiffres/default.cfm
* 30 min. per week.Ons Erfdeel schreef:
Dans le département du Nord, environ 4 500 enfants apprennent le néerlandais* à l’école primaire, ce qui est très peu pour une région frontalière.
http://septentrionblog.onserfdeel.be/post/2010/05/19/La-maitrise-du-neerlandais-condition-indispensable-pour-decrocher-un-emploi-en-Flandre-belge.aspx
Laatst aangepast door Bissezeele op vr jul 05, 2013 10:08 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
de blog "Vrienden van het Nederlands" schreef:29 mars 2013Pourquoi apprendre le néerlandais est-il aussi important ?(...) Dans le premier cas (Lille Métropole), 98 % des élèves apprennent l'anglais, 41 % l'espagnol, 15 % l'allemand (c'est mieux que dans un passé récent !) et... un petit 0,5 % le néerlandais langue de deux pays voisins. (...)
Et si on s'inspirait de l'exemple alsacien ...
http://lesamisduneerlandais.overblog.com/pourquoi-apprendre-le-n%C3%A9erlandais-est-il-aussi-important-et-si-on-s-inspirait-de-l-exemple-alsacien
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
NB: Te bekijken vanaf de 5de min. tot de 9de min. (over het le NL). Een zo enthousiaste en militante boodschap is...verfrissend.Jean-Marc Ben schreef:mardi 9 avril 2013
Le Lycée du Détroit de Calais s'engage
pour la coopération transfrontalière
Avec mes élèves de néerlandais (je suis prof d'anglais), nous avons participé à un concours organisé par le Conseil Régional intitulé "Demain j'europe !". Pour proposer un projet de coopération transfrontalière. Le voici.
https://www.youtube.com/watch?v=fZ7rb-I9pcM
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Onderwijs van het NL in het buitenland: Nederlandse politici niet geïnteresseerd?
Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland dreigt subsidies te verliezen
http://lesamisduneerlandais.overblog.com/stichting-nederlands-onderwijs-in-het-buitenland-nob-dreigt-subsidies-te-verliezen
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Hij bedoelde wellicht "de tweede levende taal" (na het Engels zou het Nederlands moeten aangeboden worden als tweede taal).Nordway schreef:
Wat de journalist Luc Devoldere betreft, hij nodigt Nationale Opvoeding uit om te breken met het Jacobijns model :”In het Département du Nord zou de tweede vreemde taal die onderwezen wordt het Nederlands moeten zijn.”
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t272p15-grensoverschrijdende-samenwerking#10789
Het is inderdaad een beetje verrassend dat Devoldere hier zelf de term ‘vreemde taal’ gebruikt. Steeds was het een strijdpunt van Ons Erfdeel om (de geschreven vorm van) het Nederlands te zien als de historische taal van Frans-Vlaanderen. Le diable est dans les détails...
Dit gezegd zijnde, is het inderdaad zo dat het Nederlands in de teksten van nationale opvoeding voorgesteld wordt als een vreemde taal. Maar dat verhindert niemand om in de praktijk de band te leggen met de Vlaamse context van Frankrijk en dus de Nederlandse taal niet als ‘vreemd’ te kwalificeren…
Overigens zijn de woorden van de directeur van de stichting van Rekkem betreffende het Jacobijnse model waarmee zou moeten gebroken worden en de stellingname dat het Nederlands voor het Spaans zou moeten komen in het onderwijs bijzonder verheugend!
vertaling: Polder
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Twee banen werden op het 'concours interne' aangeboden in 2013 volgens de link hieronder:DBNL schreef:
Het CAPES Nederlands
Bij besluit van 26 juni 1996, afgekondigd in het Journal Officiel van 5 juli 1996, heeft het Franse ministerie van Onderwijs de beslissing genomen het CAPES Nederlands in te stellen.
Met de agrégation is het CAPES (Certificat d'Aptitude au Professorat de l'Enseignement du Second degré) een van de twee nationale vergelijkende vacatures-examens (concours de recrutement) voor de leraren van het algemeen middelbaar onderwijs. Om zich aan te melden moet men de licence (driejarige universitaire opleiding) achter de rug hebben. Sedert een paar jaar kunnen ook staatsburgers uit de Europese Gemeenschap zich aanmelden, op voorwaarde dat ze in het bezit zijn van een met de licence gelijkwaardig universitair diploma.
Het aantal banen dat op het concours aangeboden wordt, is afhankelijk van de behoeften op het vakterrein. Elk jaar en voor elk vak worden deze behoeften door het Ministerie bepaald (...)
http://www.dbnl.org/tekst/_fra001199701_01/_fra001199701_01_0010.php
http://www.education.gouv.fr/cid4589/postes-offerts-aux-capes.html#Concours interne du Capes
Kan iemand het bevestigen? En hoeveel leraren hebben er zich dit jaar aangeboden voor het examen van CAPES ?
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
NB: men leest interessante reacties onder het artikel van la voix du nord... er is al een commentaar over het artikel van Ons Erfdeel...Ons Erfdeel schreef:23 oktober 2013Verdwijnt de opleiding Nederlands
aan de Université Côte d’Opale ?
de vier steden van de universiteitDe cursussen Nederlands in Frankrijk krijgen het moeilijk. Nog maar pas bereikte ons het bericht dat de sectie Nederlands aan het Lycée international van Saint-Germain-en-Laye (nabij Parijs) bedreigd is, of nu blijkt ook het Nederlands aan de Masteropleiding LEA (Langues étrangères appliquées) van de Université Côte d’Opale in Duinkerke weggesaneerd te worden. De universiteit moet dringend bezuinigen en doet dat o.a. door het aantal opleidingen te beperken. Slachtoffer van deze boekhoudkundige maatregel is naast het Nederlands ook het Duits. De universiteit biedt 300 verschillende opleidingen aan en daarvan zijn er 100 die minder dan 10 studenten tellen. Een daarvan is blijkbaar het Nederlands.
In een universiteit die dit academiejaar 10829 studenten telt, verdeeld over vier locaties, zijn dus maximaal 10 studenten geïnteresseerd in het aanleren van het Nederlands. (...)
meer lezen:
http://www.onserfdeel.be/nl/blogs/detail/verdwijnt-de-opleiding-nederlands-aan-de-universit%C3%A9-c%C3%B4te-d%E2%80%99opale-suppression-du-n%C3%A9erlandais-%C3%A0-l%E2%80%99universit%C3%A9-du-littoral-c%C3%B4te-d%E2%80%99opale
http://www.lavoixdunord.fr/region/en-deficit-l-universite-du-littoral-cote-d-opale-ia0b0n1627709
NB: Er zijn natuurlijk meer dan "10 studenten geïnteresseerd in het aanleren van het Nederlands"... Ze zijn verdeeld in verschillende groepen in verschillende opleidingen (in de LEA maar ook elders)... Waarschijnlijk leren tientallen studenten het NL als bijvak. Quoi qu'il en soit, ce n'est pas beaucoup.
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
herlezing: Polderla voix du nord van Duinkerke schreef:zaterdag 21 december 2013Université du Littoral: Het onderwijs van het Nederlands is bedreigd.
Moet het Nederlands vroeger onderwezen worden?Het onderwijs van het Nederlands weglaten uit de master LEA (toegepaste vreemde talen) vanaf volgend academiejaar aan de Université du Littoral? "Een ramp", aldus het netwerk 'initiatief voor het Nederlands', opgericht in mei ter bevordering en ondersteuning van de taal van onze buren. De voorzitter Armand Heroguel heeft in een brief aan de voorzitter van de universiteit zijn consternatie uitgedrukt.
Het idee werd een tijdlang in overweging genomen door de universiteit om uit haar financieel moeilijke situatie te raken (tekort van 700.000 euro), maar lijkt nu opzij geschoven. Het 'Initiatief voor Nederlands' hoopt dat de actoren uit het Duinkerkse zich nu zullen inzetten voor het aanleren van het Nederlands. Zal het Initiatief gehoord worden terwijl de streek, grenzend aan een Vlaanderen dat dynamisch is op de arbeidsmarkt, wordt geconfronteerd met de exodus van zijn jeugd?
De afschaffing van het Nederlands in de LEA (Langues étrangères appliquées) onderwezen in de Duinkerkse antenne van de universiteit maakt het netwerk "Initiatief voor het Nederlands" boos. "Vooreerst is deze taal helemaal niet zo vreemd, zegt Michel Eyraud, van het netwerk. De taal wordt gesproken in de regio, door 20 à 40.000 personen die het spreken in de dialectische vorm van het Nederlands, het West-Vlaams." (...)
http://www.lavoixdunord.fr/region/universite-du-littoral-menace-le-neerlandais-doit-il-ia17b47588n1795221
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
de vereniging 'Twee Talen' schreef:
http://tweetalen.org/2013/12/30/luniversite-de-dunkerque-envisage-de-supprimer-les-cours-de-neerlandais/
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
la voix du nord van Duinkerke schreef:donderdag 6 februari 2014
(...) "Nous avions une licence langue, littérature et civilisation étrangères, avec des parcours anglais, espagnol et allemand. Le parcours allemand disparaît".
(...) Quant au néerlandais, il est obligatoire comme troisième langue vivante en licence LEA à Dunkerque, et optionnel à Boulogne. "Dans les autres formations, les étudiants peuvent demander l'option néerlandais."
Met andere woorden verdwijnt het CAPES (diploma om leraar te worden) Duits in Duinkerke, en het Nederlands wordt weggelaten uit de master LEA (toegepaste vreemde talen) van Boulogne (wordt en optie dus verdwijnt).
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
lille-metropole.org schreef:
Choix des langues vivantes selon l’effectif en collèges-lycées dans l'académie de Lille
Rang 2000 2005 2010
1 Anglais Anglais Anglais
2 Espagnol Espagnol Espagnol
3 Allemand Allemand Allemand
4 Italien Italien Italien
5 Russe Néerlandais Néerlandais
6 Néerlandais Russe Russe
7 Arabe Arabe Chinois
8 Portugais Chinois Arabe
9 Japonais Portugais Japonais
10 Chinois Japonais Portugais
11 Polonais Polonais Polonais
http://www.adu-lille-metropole.org/documentbibliotheque/pdf/1490.pdf
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Gisteren heb ik over het taalonderwijs gediscussieerd met 'pas afgezwaaiden' van de nationale opvoeding van Duinkerke… We hadden het over het Nederlands. Een van hen zei: "Vijftien jaar geleden kwam het Nederlands in de mode. Ik dacht dat dit zich verder zou ontwikkelen… maar het is er niet van gekomen. Nu heeft het Chinees de plaats ingenomen van het Nederlands. Het is een gril van de schoolhoofden, het is stom. Ik denk dat het falen van Nederlands deels te verklaren is door het gebrek aan grensoverschrijdende contacten."
Hiermee is alles gezegd. Naast het feit dat ze dezelfde analyse maken als ik, viel het me op dat ze over het Nederlands in het onderwijs te Duinkerke spraken in de...verleden wijze.
Een 'voorbeeld'? Het Nederlands wordt niet onderwezen in het lycée Jean Bart te Duinkerke.
Hier zijn de talen van Jean Bart (sic): http://www.lyceejeanbart.fr/spip.php?rubrique11
vertaling: Polder
Hiermee is alles gezegd. Naast het feit dat ze dezelfde analyse maken als ik, viel het me op dat ze over het Nederlands in het onderwijs te Duinkerke spraken in de...verleden wijze.
Een 'voorbeeld'? Het Nederlands wordt niet onderwezen in het lycée Jean Bart te Duinkerke.
Hier zijn de talen van Jean Bart (sic): http://www.lyceejeanbart.fr/spip.php?rubrique11
vertaling: Polder
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Pagina 4 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Soortgelijke onderwerpen
» Het Nederlands en het Vlaams in ons onderwijs systeem
» Het Frans-Vlaams in ons onderwijs systeem
» De geschiedenis van het onderwijs van het Nederlands in Frans-Vlaanderen
» 2010, het laatste jaar van het Frans-Vlaams op school? - Den Draed
» Immersie-onderwijs in Nederland
» Het Frans-Vlaams in ons onderwijs systeem
» De geschiedenis van het onderwijs van het Nederlands in Frans-Vlaanderen
» 2010, het laatste jaar van het Frans-Vlaams op school? - Den Draed
» Immersie-onderwijs in Nederland
Pagina 4 van 6
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
|
|