Het Nederlands in ons onderwijs systeem
+11
leuven
Westvloaming
daddie
Muis
Flying Dutchman
Leonard
Polder
Eversam
Handwerpen
Stef
Admin
15 plaatsers
Pagina 5 van 6
Pagina 5 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
de 'tweetalen-klassen' bedreigd!
Libération schreef:dinsdag 10 maart 2015Momenteel is het aanleren van de tweede vreemde taal pas verplicht vanaf de vierdes [13 jaar]. Slechts de leerlingen uit de 'tweetalen-klassen' beginnen ermee vanaf de zesdes [11 jaar]. Terwijl het ministerie nu het aanleren van een tweede vreemde taal veralgemeent vanaf de vijfdes [12 jaar] schaft ze meteen ook de tweetalen-klassen af die soms wel eens gebruikt werden als omweg om klassen van niveau te hebben, die door de ouders werden gewaardeerd, maar die desastreus waren in termen van sociale mix.
"De tweede vreemde taal in de vijfdes, ja, waarom niet. Maar als het is om zich tot een uur te beperken, dient dit tot niets, zoals experimenten aangetoond hebben." verklaart een vakbondsman.
http://www.liberation.fr/societe/2015/03/10/un-college-unique-plus-retouche-que-reforme_1218246
'Classes bilangues' is iets anders dan 'Classes bilingues'. Tweetalen-klassen zijn geen tweetalige klassen, maar klassen waarin de leerlingen twee vreemde talen leren à rato van elk drie uur per week.
Meer info over de classes bilangues van Frans-Vlaanderen (de twee laatste berichten van deze link):
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t198p60-het-nederlands-in-ons-onderwijs-systeem#8593
Alle tweetalen-klassen van het département du nord:
http://netia59a.ac-lille.fr/va-escaudain/IMG/pdf/CIRCU_AFFECTATION_6eme_RENTREE_2011_-_Annexe_2_Liste_colleges.pdf
vertaling: Polder
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
het Nederlands in ons onderwijssyteem
In 2014 waren er voor het Capes interne Nederlands 5 plaatsen beschikbaar.Van de 11 deelnemers zijn er twee geslaagd.Bedroevend!
daddie- Aantal berichten : 116
Registration date : 03-05-09
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
20minutes.fr schreef:17 april 2015Een zestigtal volksvertegenwoordigers tegen
het afschaffen van de 'tweetalen-klassen' Frans/Duits
de groep vriendschap met Duitsland van de Nationale Vergadering
http://www.20minutes.fr/societe/1589075-20150417-soixantaine-deputes-contre-abandon-classes-bilangues-allemand
En hoeveel députés uit Frans-Vlaanderen tegen de afschaffing van de 'tweetalen-klassen' F/NL ?
Heeft iemand - van een officiële vereniging of instantie - onze députés en de media's gealerteerd?
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
loractu.fr schreef:21/04/2015Het onderwijs van het Duits en
de Europese klassen zijn bedreigd
de Franse minister van Onderwijs, Najat Vallaud-BelkacemOp 10 april 2015 presenteerde Najat Vallaud-Belkacem aan de Hoge Raad voor het Onderwijs haar project voor hervorming van de colleges. Sedertdien heerst er ongerustheid over de Europese klassen en het onderwijs van het Duits.
Terwijl de Europese Commissie het lage kennisniveau van vreemde talen bij de Franse studenten met de vinger wijst (slechts 14% van de middelbare scholieren beheersen eerste vreemde taal), stelt deze aankondiging door de minister de taalleerkrachten niet gerust. Volgens hen is Duits een "veeleisende" taal die veel lesuren vraagt. Wanneer men het onderwijs van die taal slechts start in de vijfdes [12 jaar] à rato van twee uur per week, zullen de leerlingen hun kansen zien verminderen om de taal te beheersen op het einde van de studies.
(...) Als te "elitair" beoordeeld door Najat Vallaud-Belkacem, zullen de Europese secties verdwijnen, samen met de tweetalen klassen. Europese secties waren een middel om het leren van een vreemde taal te verbeteren door middel van extra lesuren in de colleges en het aanleren van niet-taalvakken in een vreemde taal in de lycea.
Een Frans-Duitse relatie verzwakt
(...) De oud-premier Jean-Marc Ayrault heeft zijn bezorgdheid geuit aan de huidige minister van Onderwijs. De heer Ayrault, een voormalig leraar Duits, bevestigde dat het leren van Duits centraal staat in de Frans-Duitse samenwerking en dat de versterking van de banden met Duitsland ook het leren van hun taal betreft.
In Lotharingen, meer specifiek in de Moezelstreek, is het leren van Duits is nog steeds een reële toegevoegde waarde op het CV van de studenten. Volksvertegenwoordiger Celeste Lett, eveneens burgemeester (UMP) van Sarreguemines, hoopt de kwestie te doen veranderen. Volgens hem zou het schrappen van de twee-talen klassen en de Duitse Europese secties tot de onvermijdelijke dood leiden van een taal die op grote schaal gebruikt wordt in de handelsrelaties tussen de twee landen.
http://loractu.fr/france/9983-l-apprentissage-de-l-allemand-menace-les-classes-europeennes-egalement.html
Ps: In de Rijselse regio en in Frans-Vlaanderen kan men Duits vervangen door Nederlands...
Hier is juist de reactie van Ons Erfdeel (22/04):
http://www.onserfdeel.be/fr/blogs/detail/de-gevolgen-van-de-onderwijshervorming-in-frankrijk-voor-het-nederlands
vertaling: Polder
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Ook Doorbraak bericht reeds een paar dagen over de onderwijshervorming in Frankrijk:
Duits te ‘elitair’ voor Franse onderwijsminister :
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/duits-te-%E2%80%98elitair%E2%80%99-voor-franse-onderwijsminister-0
Duits, Latijn, voetbal, vulgariteit en een nuttig Grieks woord - Finkielkraut heeft bezwaren tegen de komende onderwijshervorming in Frankrijk
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/duits-latijn-voetbal-vulgariteit-en-een-nuttig-grieks-woord
Duits te ‘elitair’ voor Franse onderwijsminister :
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/duits-te-%E2%80%98elitair%E2%80%99-voor-franse-onderwijsminister-0
Duits, Latijn, voetbal, vulgariteit en een nuttig Grieks woord - Finkielkraut heeft bezwaren tegen de komende onderwijshervorming in Frankrijk
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/duits-latijn-voetbal-vulgariteit-en-een-nuttig-grieks-woord
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
In de context van de huidige problematiek inzake het taalonderricht in Frankrijk, is het nuttig om eens een brief opnieuw te lezen die de Duitse èn Franse ambassadeur in Nederland schreven enkele jaren geleden:
http://www.ambafrance-nl.org/Open-brief-aan-alle-Nederlandse
Ιατρέ θεράπευσον σεαυτόν
http://www.ambafrance-nl.org/Open-brief-aan-alle-Nederlandse
Ιατρέ θεράπευσον σεαυτόν
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Voor de passieve kennis van minstens 4 talen
Een taal leren is moeilijk, vooral het schrijven en uitspreken.
Een andere aanpak is: de passieve meertaligheid promoten.
Wij hebben ons steentje bijgedragen ( zichtbaar op http://www.polyconsonant.com )
We zijn rond het jaar 2010 begonnen en presenteerden tijdens het talensalon van Duinkerke 2014
4750 woorden in 4 talen: FR/NL/DE/EN
We kregen toen als reactie dat het Italiaans en Spaans eveneens vele woorden hebben met Latijnse stam.
Aldus zijn die woorden veel eenvoudiger aan te leren voor Franssprekenden en natuurlijk ook voor meertalige Nederlandssprekenden. Dit benadrukte het belang van de consonante of gelijkluidende woordvertalingen.
Ter gelegenheid van het talensalon van Duinkerke (versie 2015) presenteerden we 5.000 woorden
in 6 talen of samen 30.000 woorden. (dus + ITaliaans & ESpañol)
Het zou al goed zijn indien iedereen zijn taal kan en mag spreken en toch de andere kan of wilt verstaan
als blijk van goede wil.
Dit is een andere aanpak !
Wie 5000 woorden kent kan een dagblad lezen en TVnieuws volgen.
We hebben daarbij vooral de voorkeur gegeven aan wat we polyconsonante woorden noemen.
ANIMEREN = animer, animieren, animate (to) animare en animar
DAT is toch niet zo moeilijk !
Groetjes uit Duinkerke
Een andere aanpak is: de passieve meertaligheid promoten.
Wij hebben ons steentje bijgedragen ( zichtbaar op http://www.polyconsonant.com )
We zijn rond het jaar 2010 begonnen en presenteerden tijdens het talensalon van Duinkerke 2014
4750 woorden in 4 talen: FR/NL/DE/EN
We kregen toen als reactie dat het Italiaans en Spaans eveneens vele woorden hebben met Latijnse stam.
Aldus zijn die woorden veel eenvoudiger aan te leren voor Franssprekenden en natuurlijk ook voor meertalige Nederlandssprekenden. Dit benadrukte het belang van de consonante of gelijkluidende woordvertalingen.
Ter gelegenheid van het talensalon van Duinkerke (versie 2015) presenteerden we 5.000 woorden
in 6 talen of samen 30.000 woorden. (dus + ITaliaans & ESpañol)
Het zou al goed zijn indien iedereen zijn taal kan en mag spreken en toch de andere kan of wilt verstaan
als blijk van goede wil.
Dit is een andere aanpak !
Wie 5000 woorden kent kan een dagblad lezen en TVnieuws volgen.
We hebben daarbij vooral de voorkeur gegeven aan wat we polyconsonante woorden noemen.
ANIMEREN = animer, animieren, animate (to) animare en animar
DAT is toch niet zo moeilijk !
Groetjes uit Duinkerke
Pieterheyn- Aantal berichten : 76
Woonplaats : Duinkerke
Registration date : 22-02-09
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
het maandblad van de stad Duinkerke schreef:mei 2015
Lessen Engels en Nederlands voor de kinderenDe Stedelijke Gemeenschap van Duinkerke stelt aan al haar gemeenten voor om taalateliers Engels en Nederlands te organiseren in het kader van de Temps d'Activités Périscolaires. "We moeten aan onze kinderen kansen bieden voor de toekomst en de kennis van deze twee talen zal beslissend zijn." onderstreept Patrice Vergriete.
Tegelijkertijd zal er een inspanning geleverd worden om de opleidingen die in het Duinkerkse beschikbaar zijn beter af te stemmen op de noden van de bedrijven.http://www.ville-dunkerque.fr/uploads/tx_egestiondoc/Dunkerque-et-Vous-9-mai2015.pdf
NB: Nicolas Sarkozy had in 2007 de 4-daagse werkweek geïntroduceerd in het basisonderwijs (hij had de zaterdagvoormiddag afgeschaft). François Hollande heeft de werkweek van vier en een halve dag terug ingevoerd. Omwille van budgettaire besparingen heeft hij de kost en de organisatie van die halve dag aan de gemeenten toegewezen (Temps d'Activités Périscolaires).
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
vertaling: Polderl'Indicateur des Flandres schreef:27/05/2015De verdedigers van het Nederlands bezorgd
over de hervorming van het collegeHet project om het college te hervormen, geïnitieerd door de regering, voorziet in de afschaffing van de tweetalen-klassen. In de Flandre intérieure zou het Nederlands de grote verliezer kunnen zijn.
De voorzitter van het Huis van het Nederlands van Belle is formeel: het project tot hervorming van het college, verdedigd door de minister van Onderwijs, bedreigt de "kleine" talen. Als ze niet op haar stappen terugkomt zal de minister van Onderwijs Najat Vallaud-Belkacem in 2016 de tweetalen-klassen, geïntroduceerd in 2004, stopzetten. Deze bestaan erin dat een tweede vreemde taal gedoceerd wordt reeds van in de zesdes [= eerste jaar middelbaar]. In de Flandre intérieure zijn er twee scholen die lessen Nederlands aanbieden vanaf het begin van het college.
http://www.lindicateurdesflandres.fr/flandre/les-defenseurs-du-neerlandais-inquiets-avec-la-reforme-ia709b0n144220
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
herlezing: Polderla voix du nord van Hazebrouck et la Flandre schreef:donderdag 4 juni 2015[Frans]Vlaanderen: goede redenen om Nederlands
te leren al vanaf het 1ste leerjaar van het secundairDoor Virginie DUBOIS
De hervorming van het college betekent het einde van het aanleren van het Nederlands in de 1ste leerjaar van het secundair. In Flandre Intérieure zijn twee instellingen betrokken: Robert le Frison in Cassel en Maxime-Deyts in Bailleul. Marie-Christine Guyader, die doceert in de laatste, detailleert ons de kenmerken van deze taal, vooral hier in de buurt van de grens.
Het onderwerp is delicaat, zeer gepolitiseerd. Ambtenaren van Onderwijs aarzelen om onze vragen te beantwoorden over de hervorming van de colleges... de fameuze plicht tot terughoudendheid. Marie-Christine Guyader doceert het Nederlands bij Maxime Deyts te Belle sinds 2002, 20 uur per week. Ze heeft, met grote voorzichtigheid, aanvaard om ons uit te leggen waarom het leren van Nederlands, volgens haar, zo nuttig is. (...)
http://www.lavoixdunord.fr/region/flandre-les-bonnes-raisons-d-apprendre-le-neerlandais-ia18b47634n2865576
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Na l'Indicateur en la voix du nord van Hazebrouck, nu Le Journal des Flandres... ik had de drie kranten gealerteerd...
De directeur is een fervent aanhanger van de regering... ik zie geen ander uitleg (...)
De directeur is een fervent aanhanger van de regering... ik zie geen ander uitleg (...)
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Er waren zes eerstejaars studenten Nederlands in Lille3 in 2014-2015, en 20 in totaal. Een studente uit Esquelbecq vertelde me het onlangs. Ze heeft altijd Nederlands 'gestudeerd' gedurende haar opleiding (in Cassel en Hazebrouck). Ze houdt van die taal en wilde zich erin verdiepen. Ze zei dat er in het eerste jaar nog echte beginners zaten (die het Nederlands niet of nauwelijks kennen). Het gaat nochtans om academisch literatuuronderwijs (licence & master de néerlandais).
Ze voegde eraan toe dat het niet erg vond omdat haar eigen niveau toch ook niet zo hoog lag hoewel ze Nederlands had gevolgd gedurende al haar schooljaren… "Dit liet me toe om de basis opnieuw door te nemen". Begin volgend academiejaar vertrekt ze voor een jaar naar Gouda (Erasmus). Gelukkig.
herlezing: Polder
Ze voegde eraan toe dat het niet erg vond omdat haar eigen niveau toch ook niet zo hoog lag hoewel ze Nederlands had gevolgd gedurende al haar schooljaren… "Dit liet me toe om de basis opnieuw door te nemen". Begin volgend academiejaar vertrekt ze voor een jaar naar Gouda (Erasmus). Gelukkig.
herlezing: Polder
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
DailyNord schreef:07/09/2015Decoster: "Waarom wordt het Nederlands
niet meer onderwezen dan het Russisch?"
(...) François Decoster, burgemeester van Sint-Omaars: "In Sint-Omaars heeft men Vlaams gesproken tot de veertiende eeuw. Men kan in de regio echter op de vingers van één hand het aantal scholen tellen die de Nederlandse taal onderwijzen. Waarom wordt, met twintig miljoen Nederlandstaligen aan onze deur, het Nederlands niet meer onderwezen dan het Russisch? Onze geografische ligging is een sterkte die we moeten exploiteren." (...)
http://dailynord.fr/2015/09/francois-decoster-saint-omer-fusion-first-folio/
Ps: De jonge burgemeester van Sint-Omaars is vergeten te vermelden dat men nog Vlaams sprak in het begin van de … 20ste eeuw in de buitenwijken van Sint-Omaars (Haut-Pont en Lyzel: Hoge Brigge en IJzel).
vertaling: Polder
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Université Lille 3 schreef:Université Lille 3
Pertinence du néerlandais dans la Région du Nord de la France
mercredi 30 septembre 2015
Fabienne Blaise
Présidente de l'Université Lille3 Inauguration et mot d'accueil
Armand Héroguel
Maître de conférences HDR de
néerlandais à l'UFR des LEA
Présentation générale de la journée d'études : pour
une approche rénovée de l'étude du néerlandais
dans la France du Nord.
Marilyne Dupont
Maître de conférences d'économie à
l'UFR des LEA
La place du néerlandais dans le Nord de la France :
un champ d’application pour la théorie
économique ?
Olivier Beddeleem
Associate professor in Law &
Entrepreneurship
EDHEC - Roubaix
Développer un business model rentable de
l'apprentissage du néerlandais
José Carlos Herreras
Professeur des Universités
Université Paris Diderot – Paris 7
Pourquoi les élèves de la région Nord-Pas-de-Calais
semblent-ils préférer apprendre l'espagnol ?
Philippe Hiligsmann
Professeur ordinaire
Université Catholique de Louvain
Laurent Rasier
Professeur
Université de Liège
L’enseignement-apprentissage du néerlandais en
Fédération Wallonie-Bruxelles : Objectifs,
méthodes, résultats
Bianca Versteeg
Chef de projet à la Nederlandse Taalunie
L'enseignement du néerlandais dans l'enseignement
officiel français – Une collaboration constructive
entre le Rectorat et la Taalunie
Dorian Cumps
Maître de conférences à la Sorbonne,
Chargé de mission pour l'enseignement du
néerlandais à l'Inspection générale de
l'Education nationale
Enseignement du néerlandais ou du flamand ?
Réflexions à propos de l'unité d'une langue et de la
diversité de ses pratiques
Ruben in 't Groen
chargé de mission d’inspection de
l’Académie de Lille
Le ressenti d'un acteur de terrain
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Op 30 september a.s wordt aan de Universiteit Lille 3 een studiedag georganiseerd over “de relevantie van het Nederlands in Noord-Frankrijk: een nieuwe aanpak van de studie van het Nederlands in Noord-Frankrijk”. (...)
http://www.onserfdeel.be/fr/blogs/detail/de-relevantie-van-het-nederlands-in-noord-frankrijk-la-pertinence-du-n%C3%A9erlandais-dans-le-nord-de-la-france
http://www.onserfdeel.be/fr/blogs/detail/de-relevantie-van-het-nederlands-in-noord-frankrijk-la-pertinence-du-n%C3%A9erlandais-dans-le-nord-de-la-france
Université Lille 3 schreef:
José Hereras
Professeur des
Universités
Université Paris
Diderot – Paris 7
Nous allons essayer ensuite de répondre à l’une des questions posées par les organisateurs
de cette journée dans l’appel à communications : “ Pourquoi les élèves de la région
Nord-Pas-de-Calais semblent-ils préférer apprendre l'espagnol plutôt que le néerlandais ou
l'allemand ? ”, ainsi qu’à d’autres, parfois récurrentes, qui m’ont été posées, directement
ou indirectement, par ces mêmes organisateurs : “ Pourquoi le néerlandais est-il si peu
enseigné dans le Nord-Pas-de-Calais? […et] pourquoi apprend-on autant l'espagnol?
Cela répond-il à une politique du ministère de l'éducation nationale?
L'Espagne a-t-elle une politique de promotion de l'enseignement de l'espagnol à
l'étranger? ”.
Philippe Hiligsmann
Professeur ordinaire
Université Catholique de Louvain
au-delà de ce recul quantitatif, l’Euro-baromètre (2006) enregistre un gain
qualitatif significatif, c’est-à-dire une amélioration du niveau de maîtrise de la langue
néerlandaise par rapport aux enquêtes antérieures, qui n’égale toutefois pas le niveau de
connaissance du français enregistré en Flandres. Ceci s’explique peut-être par l’apparition récente de nouvelles
initiatives visant à promouvoir l’apprentissage des langues étrangères (dont le néerlandais)
en Communauté francophone de Belgique, p.ex. la mise en place de l’enseignement en immersion.
(...) Nous ferons une distinction entre l’enseignement « traditionnel » et l’enseignement
« en immersion ». Ceci permettra de mettre en lumière l’apport respectif (forces et faiblesses) des deux approches.
Dorian Cumps
Maître de conférences à
la Sorbonne
Enseignement du néerlandais ou du flamand ? Réflexions à propos de
l'unité d'une langue et de la diversité de ses pratiques.
La question de l'enseignement du dialecte de la Flandre française à côté du néerlandais
officiel s'est posée de façon récurrente et a donné lieu à différentes initiatives et
expérimentations. Dans mon exposé, j'examinerai les arguments apportés par les
défenseurs et les opposants à cet enseignement, tout en traitant de cette problématique
dans le cadre plus général de l'enseignement du néerlandais en contexte régional et
transfrontalier. Partant des conclusions de quelques études récentes consacrées à cette
question, je formulerai quelques propositions visant à l'intégration d'éléments
linguistiques et culturels franco-flamands dans des séquences pédagogiques exploitables
pour les apprenants du néerlandais au sein de l'institution scolaire.
http://www.onserfdeel.be/frontend/files/userfiles/files/programme__d%C3%A9taill%C3%A9_30-09-2015__.pdf
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
De mening van Cyriel Moeyaert in een radiouitzending van de Michiel de Swaenkring.
Radio Uylenspiegel 5 september 2015
Radio Uylenspiegel 5 september 2015
cornelis- Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
herlezing: polderDelta fm schreef:1 september 2015
Nieuw voor de leerligen van de agglomeratie
Sint-Omaars: een inleiding tot het Nederlands
Sabine Lengaigne, François Decoster en Henri VaassenDit jaar wordt een nieuwe activiteit aangeboden aan de leerlingen van de agglomeratie Sint-Omaars: een inleiding tot het Nederlands. Alle kinderen van het eerste leerjaar zullen ervan kunnen profiteren [vanaf november]... Dit is mogelijk gemaakt door een mutualisering: een gemeenschappelijke dienst werd gecreëerd binnen de stedelijke gemeenschap om aan alle leerlingen van de agglomeratie de toegang te garanderen tot dezelfde activiteiten. Na enkele maanden van werk is deze dienst operationeel voor dit nieuwe schooljaar.
Henri Vaassen, leerkracht Nederlands, te beluisteren:
http://saint-omer.deltafm.fr/actu/actu-29463.html
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
CANVAS Terzake: Vlaamse Taallessen in Wormhout
EDIT: Mijn excuses ik zag dat deze uitzending in een andere discussie al was gedeeld
Voor de mensen onder u die deze uitzending van Terzake hebben gemist, een deel van de uitzending werd gewijd aan de werkgelegenheid voor Noord-Fransen in België en aan de lessen in de Vlaamse taal in Wormhout. Mocht u hier wellicht meer informatie over hebben, dan hoor ik hier graag meer over! De uitzending kunt u hier terug kijken:
http://www.canvas.be/video/terzake/najaar-2015/woensdag-23-september-2015/fransen-werken-in-west-vlaanderen
Voor de mensen onder u die deze uitzending van Terzake hebben gemist, een deel van de uitzending werd gewijd aan de werkgelegenheid voor Noord-Fransen in België en aan de lessen in de Vlaamse taal in Wormhout. Mocht u hier wellicht meer informatie over hebben, dan hoor ik hier graag meer over! De uitzending kunt u hier terug kijken:
http://www.canvas.be/video/terzake/najaar-2015/woensdag-23-september-2015/fransen-werken-in-west-vlaanderen
samhurulean- Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
De mening van een Frans-Vlaming over de uitzending :
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t784p15-de-wederzijdse-kennis-versterken-via-de-media#14444
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t784p15-de-wederzijdse-kennis-versterken-via-de-media#14444
cornelis- Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Ons Erfdeel schreef:19/01/2016En wat met het Nederlands ?
De belangstelling voor de Vlaamse streektaal van Frans-Vlaanderen neemt de laatste tijd zeer toe. Dat merkt men o.a. aan het groot aantal plaatselijke politici dat zich uitspreekt voor het gebruik van deze streektaal in het onderwijs en in het openbaar leven. De acties die de Akademie voor Nuuze Vlaemsche Taele voert, liggen daar zonder twijfel van aan de basis. (...)
...
...http://www.onserfdeel.be/fr/blogs/detail/en-wat-met-het-nederlands-et-le-n%C3%A9erlandais-alors
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
21 januari 2016
Waarom zullen de classes bilangues [eindelijk] grotendeels worden behouden
http://www.liberation.fr/france/2016/01/21/pourquoi-les-classes-bilangues-seront-en-grande-partie-maintenues_1428032
College: het Duits komt terug met 70% van de classes bilangues behouden
http://www.lesechos.fr/politique-societe/societe/021637139347-college-70-des-classes-bilangues-finalement-maintenues-1194091.php
Vandaag zet de Minister een stap achteruit betreffende de tweetalen-klassen *. De mobilisatie van de leraren Duits en de verkozenen uit de Elzas heeft geloond. Want het was enkel de kwestie van het Duits dat alle oppositie gecristaliseerd heeft.
In de Academie van Rijsel, worden 40% van de tweetalenklassen Engels-Duits behouden (zie de tabel van les Echos). In Parijs worden alle 100% behouden. Ah, welk mooi land hebben we toch....
Wat met het Nederlands? Nu is het aan ons om ons te mobiliseren en sterke druk uit te oefenen.... want zo werkt dat in het zoete Frankrijk.
*Tweetalen-klassen zijn geen tweetalige klassen, maar klassen waarin de leerlingen twee vreemde talen leren à rato van elk drie uur per week.
Waarom zullen de classes bilangues [eindelijk] grotendeels worden behouden
http://www.liberation.fr/france/2016/01/21/pourquoi-les-classes-bilangues-seront-en-grande-partie-maintenues_1428032
College: het Duits komt terug met 70% van de classes bilangues behouden
http://www.lesechos.fr/politique-societe/societe/021637139347-college-70-des-classes-bilangues-finalement-maintenues-1194091.php
Vandaag zet de Minister een stap achteruit betreffende de tweetalen-klassen *. De mobilisatie van de leraren Duits en de verkozenen uit de Elzas heeft geloond. Want het was enkel de kwestie van het Duits dat alle oppositie gecristaliseerd heeft.
In de Academie van Rijsel, worden 40% van de tweetalenklassen Engels-Duits behouden (zie de tabel van les Echos). In Parijs worden alle 100% behouden. Ah, welk mooi land hebben we toch....
Wat met het Nederlands? Nu is het aan ons om ons te mobiliseren en sterke druk uit te oefenen.... want zo werkt dat in het zoete Frankrijk.
*Tweetalen-klassen zijn geen tweetalige klassen, maar klassen waarin de leerlingen twee vreemde talen leren à rato van elk drie uur per week.
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
classes bilangues: la grande loterie
De Academie van Rijsel zou het merendeel van de tweetalen-klassen behouden in de "prioritaire onderwijszones", volgens BFMTV. Dit zijn de instellingen in probleemwijken...
Laatst aangepast door Bissezeele op di apr 12, 2016 12:08 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
"les classes bilangues arabe (une classe) et russe (deux classes) sont maintenues et une classe en néerlandais est créée"
http://www.lavoixdunord.fr/region/classes-bilangues-au-college-58-de-suppressions-dans-ia0b0n3286321
De tweetalen klassen zijn dus behouden? ...met een nieuwe klas?
Een leraar Nederlands heeft geantwoord op de facebook pagina van la voix du nord:
A ce que j'avais compris, nos 11 bilangues étaient conservées (mais on est tellement insignifiant pour la voix du nord) + la création. Sauf que visiblement pour Bailleul, ça sera que de la poudre aux yeux, ils seront regroupés avec les élèves débutants si j'ai bien compris.
https://www.facebook.com/lavoixdunord/posts/10153504660704022?sommend_id=10153504779854022&reply_comment_id=10153505089829022&ref=notif¬if_t=share_reply
Ps: de nieuwe tweetalen klas zal openen in Nieppe.
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Het Nederlands in ons onderwijs systeem
Ons Erfdeel publiceerde een artikel 'De gevolgen van de hervorming van de collèges voor het Nederlands'
http://www.onserfdeel.be/nl/blogs/detail/de-gevolgen-van-de-hervorming-van-de-coll%C3%A8ges-voor-het-nederlands-les-cons%C3%A9quences-de-la-r%C3%A9forme-des-coll%C3%A8ges-sur-le-n%C3%A9erlandais
"In september 2016 zullen er dus twaalf collèges zijn waarin Nederlands wordt aangeboden in zogenaamde “classes bilangues”. Daarnaast zijn er nog drie collèges waar het Nederlands een uur per week wordt aangeboden als supplementaire taal (zgn. “Langue plus”), vanaf het tweede jaar kan het vak Nederlands in die collèges dan als tweede vreemde taal worden gevolgd.
Zoals de zaken er nu voorstaan zou de hervorming van het collège dus geen negatieve gevolgen moeten hebben voor het onderwijs van het Nederlands."
http://www.onserfdeel.be/nl/blogs/detail/de-gevolgen-van-de-hervorming-van-de-coll%C3%A8ges-voor-het-nederlands-les-cons%C3%A9quences-de-la-r%C3%A9forme-des-coll%C3%A8ges-sur-le-n%C3%A9erlandais
"In september 2016 zullen er dus twaalf collèges zijn waarin Nederlands wordt aangeboden in zogenaamde “classes bilangues”. Daarnaast zijn er nog drie collèges waar het Nederlands een uur per week wordt aangeboden als supplementaire taal (zgn. “Langue plus”), vanaf het tweede jaar kan het vak Nederlands in die collèges dan als tweede vreemde taal worden gevolgd.
Zoals de zaken er nu voorstaan zou de hervorming van het collège dus geen negatieve gevolgen moeten hebben voor het onderwijs van het Nederlands."
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Pagina 5 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Soortgelijke onderwerpen
» Het Nederlands en het Vlaams in ons onderwijs systeem
» Het Frans-Vlaams in ons onderwijs systeem
» Tweetalig onderwijs in Frans-Vlaanderen
» 2010, het laatste jaar van het Frans-Vlaams op school? - Den Draed
» Het immersieonderwijs van de regionale talen in Frankrijk
» Het Frans-Vlaams in ons onderwijs systeem
» Tweetalig onderwijs in Frans-Vlaanderen
» 2010, het laatste jaar van het Frans-Vlaams op school? - Den Draed
» Het immersieonderwijs van de regionale talen in Frankrijk
Pagina 5 van 6
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum